Jump to content

Uppgradering till PS-870 radarn beställd (REMO 870)

Karl_P

Recommended Posts

Positivt kan tyckas. Att det rör på sig även nationellt...

Någon som vet vad det handlar om utan att spilla ut bönorna så att säga ? Ungefärlig kapacitet tex.

(Source: ITT Corp.; issued June 25, 2008)

WHITE PLAINS, N.Y. --- ITT Corporation has signed a $44.9 million contract with the Swedish Defence Material Administration, FMV for the Reliability and Modification (REMO) upgrade of their PS-870 coastal/gapfiller radar systems.

The REMO 870 program contract, signed on May 30, will upgrade the radars with state-of-the-art processing, transmitter, antenna and display technologies, using commercial off-the-shelf equipment, resulting in improved reliability and autonomous operation. This work is a key component in modernizing Sweden’s national air defense program.

Additional options could bring the total contract value to greater than $58 million. This contract award follows a very successful series of earlier contracts, valued at more than $2 million, that provided FMV with the systems engineering design requirements for the upgraded radar system.

The work will be performed at ITT Electronic Systems, Radar Systems in Van Nuys, Calif.

The PS-870 radar system, first delivered to Sweden in the 1980s, is a key component in modernizing their national air defense program. The PS-870, known commercially as the LCR (Land-based Coastal Radar) is a coastal/gapfiller radar system that automatically detects and tracks both surface and airborne targets in difficult clutter environments.

ITT Electronic Systems Division President Chris Bernhardt said, “This is a key program for both ITT and FMV; it provides FMV with key technology upgrades to further strengthen their air defense networks and represents a launch customer for ITT’s new LCR2020 coastal/gapfiller radar systems.”

http://www.defense-aerospace.com/cgi-bin/c...p;modele=jdc_34

Det handlar i stort sett om att livstidsförlänga stationerna. De börjar bli närmare tjugo år gamla, vissa delsystem finns det inte reservdelar till längre osv. T ex kan nämnas att viss programvara läses in via bandspelare, vilket kanske var ok på 80-talet men numera finns det andra metoder... :)

Någon kapacitetsändring ska det inte handla om, om inte högre tillgänglighet som följd av bättre driftsäkerhet räknas dit.

Om det ska ses som positivt är jag lite kluven till. Egentligen borde man titta på en ersättare nu, men precis som för höghöjdsstationen PS-860 har man tvingats nöja sig med livstidsförlängning för att vinna tid. Pengarna till att göra rätt sak från början finns helt enkelt inte.

Det handlar i stort sett om att livstidsförlänga stationerna. De börjar bli närmare tjugo år gamla, vissa delsystem finns det inte reservdelar till längre osv. T ex kan nämnas att viss programvara läses in via bandspelare, vilket kanske var ok på 80-talet men numera finns det andra metoder... ;-)

Någon kapacitetsändring ska det inte handla om, om inte högre tillgänglighet som följd av bättre driftsäkerhet räknas dit.

Om det ska ses som positivt är jag lite kluven till. Egentligen borde man titta på en ersättare nu, men precis som för höghöjdsstationen PS-860 har man tvingats nöja sig med livstidsförlängning för att vinna tid. Pengarna till att göra rätt sak från början finns helt enkelt inte.

Bandspelare a la Tv-spel 1984 eller? Hoho.. jaja kunde ju varit hålkort!

Känns ju som det mesta runt mer eller mindre nationella förmågor antingen livstidsförlängs eller avvecklas så man får vara glad för det man får...

Vad hade du sett som "rätt" från början ?

Jaha.

Vad är det som är fel med systemet (incl uppgradering) då som något annat ospecifikt skulle göra bättre?

Vad är det för fel på en Volvo 740 från 1985 som gör att man hellre kör en V70 från 2005?

En livstidsförlängning är alltid en livstidsförlängning. Det är fortfarande i grunden ett gammalt system. Förr eller senare så måste det ersättas med något nyare. Ju längre man väntar desto större blir steget när man väl gör bytet.

Mer än så går jag inte in på saken på ett öppet forum.

En livstidsförlängning är alltid en livstidsförlängning. Det är fortfarande i grunden ett gammalt system. Förr eller senare så måste det ersättas med något nyare. Ju längre man väntar desto större blir steget när man väl gör bytet.

Jag är tillfreds om FTN och fasta radarsiter består och livstidsförlängs det sker en kontinuerlig utveckling av rörliga system. Om vi framöver skulle behöva suverän prestanda för territorialförsvaret har vi då kvar infrastrukturen med kommunikationer, master, elförsörjning, underhållspersonal osv. Det intressantaste att hålla fräscht kan vara kommunikationsinfrastrukturen då det med tiden lär gå att göra mycket om man har många Gbit/s med låg latency mellan många punkter som är fasta och rörliga.

Det handlar i stort sett om att livstidsförlänga stationerna. De börjar bli närmare tjugo år gamla, vissa delsystem finns det inte reservdelar till längre osv. T ex kan nämnas att viss programvara läses in via bandspelare, vilket kanske var ok på 80-talet men numera finns det andra metoder... B-)

När det gäller PS-860 handlar det inte bara om en livstidsförlängning. Ett antal modifieras till en uppgraderad version som fått namnet PS-861 och där de första redan är på plats. Det är i princip en moderniserad version där antenn och sändare är i stort sett samma medan framförallt signalbehandling, telekrigsfunktioner och vissa taktiska egenskaper fått ett rejält lyft. Gamla komponenter och enheter byts ut mot nya, bl.a. ersätts en gammal HP-dator stor som en tvättmaskin av ett enda kretskort i ett annat apparatstativ. Allt tar därmed också mindre plats, kräver mindre kylning och utrustningen blir mer lätthanterlig. Vad det gör i prestandaväg kan inte behandlas här men det skiljer en hel del. Att byta ut åldrande komponenter medför inte bara högre prestanda utan också betydligt bättre tillgänglighet

För PS-870 har jag inte sett vad modifieringarna innebär men jag har jobbat med radarsystem sedan slutet av 70-talet och sett utvecklingen under den tiden. På sändarsidan har det inte hänt så mycket rent tekniskt på den här typen av system. Mottagarna har däremot blivit bättre och inom främst antenn- och signalbehandlingssidan har det skett mycket de senaste 30 åren. Presentationstekniken har också genomgått en dramatisk utveckling under tiden. Bara att signalbehandlingen i en gammal radar uppgraderas kan medföra stora prestandahöjningar och dessutom bättre tillgänglighet. Även om en prestandahöjning inte vore syftet med uppgraderingen så måste man nog räkna med att man får en sådan "på köpet" vid utbyte av äldre komponenter mot nyare.

:lala:

Visst kommer både PS-861 och PS-871 att få bättre prestanda. Men det är fortfarande i grunden en livstidsförlängning. De ursprungliga planerna sa att PS-860 skulle ersättas av nya system runt 2010, 861-modden är en tioårig förlängning av livslängden för att skapa andrum. Alternativet vore att vi skulle tappa förmågan till luftbevakning av vårt territorium.

Jaha.

Vad är det som är fel med systemet (incl uppgradering) då som något annat ospecifikt skulle göra bättre?

Vad är det för fel på en Volvo 740 från 1985 som gör att man hellre kör en V70 från 2005?

Mer än så går jag inte in på saken på ett öppet forum.

Saker ska bytas ut bara för att grundsystemet är gammalt? Men du har inget förslag på vad det ska bytas ut mot.

Ok.

Själv bytte jag ut moderkort, cpu, minne och grafikkort i en dator häromdan. Den blev rätt så uppfräshad utan att något annat böts ut. Kändes rätt kostnadseffektivt.

Saker ska bytas ut bara för att grundsystemet är gammalt? Men du har inget förslag på vad det ska bytas ut mot.

Ok.

Själv bytte jag ut moderkort, cpu, minne och grafikkort i en dator häromdan. Den blev rätt så uppfräshad utan att något annat böts ut. Kändes rätt kostnadseffektivt.

Har jag en länk till en sida som visar en specifik radarstation? Nej, det har jag inte. Men jag anser att arbetet med att ta fram nästa generations radarsystem borde ha börjat.

Ska vi ta en datorliknelse så har man nu bytt cpu och grafikkort, men inte stoppat i mer minne. En sniklösning helt enkelt. För den delen, hur mår ditt nätagg? Det är en av de saker som inte åldras särskilt bra i dagens datorer... :)

• 2 months later...
Det handlar i stort sett om att livstidsförlänga stationerna. De börjar bli närmare tjugo år gamla, vissa delsystem finns det inte reservdelar till längre osv. T ex kan nämnas att viss programvara läses in via bandspelare, vilket kanske var ok på 80-talet men numera finns det andra metoder... :)

När det gäller PS-860 handlar det inte bara om en livstidsförlängning. Ett antal modifieras till en uppgraderad version som fått namnet PS-861 och där de första redan är på plats. Det är i princip en moderniserad version där antenn och sändare är i stort sett samma medan framförallt signalbehandling, telekrigsfunktioner och vissa taktiska egenskaper fått ett rejält lyft. Gamla komponenter och enheter byts ut mot nya, bl.a. ersätts en gammal HP-dator stor som en tvättmaskin av ett enda kretskort i ett annat apparatstativ. Allt tar därmed också mindre plats, kräver mindre kylning och utrustningen blir mer lätthanterlig. Vad det gör i prestandaväg kan inte behandlas här men det skiljer en hel del. Att byta ut åldrande komponenter medför inte bara högre prestanda utan också betydligt bättre tillgänglighet

För PS-870 har jag inte sett vad modifieringarna innebär men jag har jobbat med radarsystem sedan slutet av 70-talet och sett utvecklingen under den tiden. På sändarsidan har det inte hänt så mycket rent tekniskt på den här typen av system. Mottagarna har däremot blivit bättre och inom främst antenn- och signalbehandlingssidan har det skett mycket de senaste 30 åren. Presentationstekniken har också genomgått en dramatisk utveckling under tiden. Bara att signalbehandlingen i en gammal radar uppgraderas kan medföra stora prestandahöjningar och dessutom bättre tillgänglighet. Även om en prestandahöjning inte vore syftet med uppgraderingen så måste man nog räkna med att man får en sådan "på köpet" vid utbyte av äldre komponenter mot nyare.

:dribble:

Är det inte så att man förbättrade låghöjdsegenskaperna i och med 861, samt att man inte skulle behöva någon bemanning i fredstid?

Nej, tacka vet jag PS-65, det var riktiga grejor det!!

Nu är det länge sedan man jobbade med radar, men den och PS-15 har man ett antal timmar på innan de avvecklades.