Jump to content

Modernare variant av M59-byxor?

Skogsbroder

Recommended Posts

Jag har ett par M59-byxor som är tillverkade i mitten av 1980-talet och som är tillverkade i 50/50 bomull/polyester istället för 100% bomull och som är mörkt olivgröna snarare än den vanliga skogsgröna färgen. De har också "böjda" formsydda knän med veck, dragkedja i gylfen, benfickor med bälg och lock med tygflik som på snöblusfickorna. Storleken anges också enligt längd och vikt som i 90-systemet istället för med vanliga herrstorlekar som C54 osv. Är det någon som har sett dylika byxor till salu på nåt överskottslager eller liknande?

har hört talas om de byxorna förr (det finns tillhörande fältjacka)

det skall ha varit en försöksvariant för det som senare blev uniform 90 och den tilldelades vad jag vet FJS och KJ bla.. (syns bla på omslaget till SoldF 1986)

finns någon annan tråd om den uniformen.

väldigt ovanlig så håll hårt i byxorna ;)

har hört talas om de byxorna förr (det finns tillhörande fältjacka)

det skall ha varit en försöksvariant för det som senare blev uniform 90 och den tilldelades vad jag vet FJS och KJ bla.. (syns bla på omslaget till SoldF 1986)

finns någon annan tråd om den uniformen.

väldigt ovanlig så håll hårt i byxorna ;)

Det är alltså som vanliga gröna 59-byxor förutom med de avvikelser från ordinarie äldre modell jag räknade upp. Jag använde dem i flera månader i lumpen inom infanteriet, vi hade M59 och grisade runt i flera månader innan vi fick ut M90. Jag kan dock inte minnas att jag sett fler exemplar så de kanske är ovanliga? Synd i såna fall eftersom det är ganska bra robusta fältbyxor med en bättre design än gamla M59. Apropå svenska uniformsprototyper så hade jag gärna lagt vantarna på den svenska uniformen (eller sånt tyg) i samma kamouflage som finns på terrängbilarnas presenningar.

Det är den sista versionen som gjordes av m/59.

Man gick över till den nya storleksmodellen och gjorde även de övriga ändringarna på byxorna som nämndes ovan.

Det är alltså ingen försöksvariant utan en "utveckling".

Tror faktiskt att vi har en gammal tråd om detta någonstans.

The Swede :Malaj:

Efter konsultation av gamla trådar som berör ämnet lutar det åt att det är en sen variant av m/59 som en del redan nämnt. Avvikelserna från vanliga 59 består som sagt av dragkedja i gylfen, bälg på benfickorna, ficklock med tygflik på benfickorna som vikes ner och säkrar innehållet och fickorna knäppes med dold flärp istället för med knapphål i själva ficklocket, formsydda/förböjda knän med veck, nytt storlekssystem, annat material och lite annan färg. Bensluten är de vanliga med rem.