Jump to content

Ammunition till gevär m/96

Munken_swe

Recommended Posts

Jag skall skjuta gevär m/96 nästa vecka, och när jag skulle kolla priset på ammunition så upptäckte jag att det inte är så enkelt att det bara finns en sorts 6,5x55 mm. Vapnets ägare har klarat sig på ammunition köpt från försvaret, så han känner inte till civil motsvarighet.

Alltså, vilken sorts civil 6,5 mm är motsvarande försvarets? Alternativt, vilken civil ammunition är mest lämplig för skytte med gevär m/96 på skjutbana?

Vill som ni förstår gärna ha så mycket pang för pengarna som möjligt.

Tack.

/M

(Licensinnehavaren kommer att köpa och ha hand om ammunitionen, allt enligt lag)

nu vet jag inte exakt vilka typer som finns i 6,5x55 men vanlik Jakt Match (helmantlad?) borde duga aldeles ypperligt på skjutbanan.

det borde väl också vara det som ligger närmast försvarets.

men nu skall jag inte säga att jag är nån direkt expert på ammunition eller vapen, men det är det som jag vanligvis fått skjuta (förutom handladdat) när jag testat kamraters bössor i diverse olika kalibrar ;)

Det har funnits flertalet olika proj till 6,5 i FM, både extremt långa halvrunda och normala spetsiga helmantlade.

Vanlig jaktmatch från norma hade jag satsat på.

Jag har en orig m/96 och den skjuter bra med det mesta.

Jag skall skjuta gevär m/96 nästa vecka, och när jag skulle kolla priset på ammunition så upptäckte jag att det inte är så enkelt att det bara finns en sorts 6,5x55 mm. Vapnets ägare har klarat sig på ammunition köpt från försvaret, så han känner inte till civil motsvarighet.

Alltså, vilken sorts civil 6,5 mm är motsvarande försvarets? Alternativt, vilken civil ammunition är mest lämplig för skytte med gevär m/96 på skjutbana?

Vill som ni förstår gärna ha så mycket pang för pengarna som möjligt.

Tack.

/M

(Licensinnehavaren kommer att köpa och ha hand om ammunitionen, allt enligt lag)

Hej !

Jag skjuter med 3 ammo typer i min bössa : armens helmantlad ( 9,1- 9, 2 grams kula ) /// Handladdad TXP ( txp:n säljs inte utav norma i denna kaliber utan måste handladdas. Kulan köps av swift ) /// FEDERAL Premium 140grains trophy bonded bear claw .

Sittade med stöd på 120 m så skjuter jag " kattfot " i tavlan . Dessa 3 patron sorter ligger på ca 130 - 140 grains och fungera väldigt bra i min bössa.

Mvh Sverker

Vanlig jaktmatch är bra grejjer. Har förvisso inte provat just 6,5mm men jaktmatch är ju till för att vara precis lika bra som "vanlig" jaktammo. Jaktmatch=helmantlad. Det beror ju lite på hur fin ammo du behöver, ska du skjuta überprecision så är ju handladdad bättre, men till vanligt skytte duger jaktmatch. I .308an kör jag med en som heter "Remington UMC" vet inte om den finns i 6,5. Annars går Normas jaktmatch också bra. Har endast provat i .308 men kvaliten har varit strålande.

Jag brukar kolla följande: Vilken är billigast?

De sista åren vi sköt g m/96 med ungdomarna i FBU så hade vi inte kronammunition utan civilt inköpt. Ett snabbt kontrollskott :rolleyes: med ungdomshandläggaren gav dock inget konkret förslag, han hade "bara beställt" via förrådet och så hade de köpt in lämpliga bulor. Så om du har god kontakt med någon på ditt närmaste förråd kanske det går att få svar den vägen.

Efter visst googlande så hittade jag denna pdf: Arméns Ammunitionsregister för 6,5mm år 1960.

Där framgår såväl projektilvikt som krutladdning och annan ballistika för 6,5mm skarp patron m/94 med prj m/41, vilket väl är den ammunition som använts till gevären de senaste årtiondena. Sen är det bara att ge sig ut i djungeln och hitta en civil ammunition som bäst motsvarar detta.

Skjutningen genomfördes med mycket gott resultat igår kväll. en ask om 50 patroner hålspetsammunition från Norma gjorde susen.

Men, gevärsägaren hade annan ammunition med sig.

Askarnas text:

"10 st

6,5 mm skarpa patroner m/94

Endast för fredsskjutning

AMF K

Parti 61 42 22-1-42

Förutom den blå texten var det ett diagonalt blått streck över asken.

Patronerna ser ut som vanlig militär 6,5 mm men har spetsen blåmålad. Vid skjutningen klickade dem tre första patronerna (vi hade 20). Efter dem tre klicken gjorde jag bedömningen att ammunitionen inte var lämplig att handha. Eftersom laddramarna var rostiga på sina ställen så drog vi slutsatsen att tändhattarna rostat och krutet blivit blött.

Idag borrade jag upp en av de klickade patronerna för att hälla ur krutet. Men, det är inte krut, vad jag kan bedöma. Det verkade vara järnflisor. Vad är det?

Vad är det här för övningsammunition?

Vad är det här för övningsammunition?

Amkat.se är alltid en bra plats att börja leta på. Tydligen betyder blå spets i det här fallet att ammunitionen är av lägre kvalitet (vilket ni märkte) och inte får användas i automatvapen. Gissar att den är tillverkad 1942.

• 3 weeks later...