Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

roninn

Cykling

Recommended Posts

Kanske en idiotfråga men jag är verkligen helt okunnig i detta.

Någon som har koll på ungefär hur lång tid det tar att cykla 11 km? Skall flytta och kommer få 11 km till jobbet och det vore smidigt att kunna cykla dit, men det var ungefär 15 år sedan jag cyklade sist. Så jag har verkligen ingen aning om hur lång tid det tar att cykla denna sträcka.

Det är lite kuperat, inga stora uppförsbackar, inga stora nedförsbackar, cykelväg 8 av de 11 km, resterande tre är vanlig väg. Inga rödlysen eller stora korsningar som "stoppar upp" en alltför mycket. Cykeln jag har tänkt köpa är någon form av citybike/mountainbike. Här emottages gärna lite förslag, synpunkter och åsikter.

Jag kommer inte köra full fart utan mer trampa fram i "lagom" hastighet, inte långsamt som faster Agda på söndagsutflykt men inte heller Lance Armstrong i tour de France. Helt enkelt cykla till jobbet utan att svettas ihjäl och lukta som en gris resten av dagen.

Hur fort cyklar man egentligen? Jag har fan inte en aning :rolleyes:

Kanske en idiotfråga men jag är verkligen helt okunnig i detta.

Någon som har koll på ungefär hur lång tid det tar att cykla 11 km? Skall flytta och kommer få 11 km till jobbet och det vore smidigt att kunna cykla dit, men det var ungefär 15 år sedan jag cyklade sist. Så jag har verkligen ingen aning om hur lång tid det tar att cykla denna sträcka.

Det är lite kuperat, inga stora uppförsbackar, inga stora nedförsbackar, cykelväg 8 av de 11 km, resterande tre är vanlig väg. Inga rödlysen eller stora korsningar som "stoppar upp" en alltför mycket. Cykeln jag har tänkt köpa är någon form av citybike/mountainbike. Här emottages gärna lite förslag, synpunkter och åsikter.

Jag kommer inte köra full fart utan mer trampa fram i "lagom" hastighet, inte långsamt som faster Agda på söndagsutflykt men inte heller Lance Armstrong i tour de France. Helt enkelt cykla till jobbet utan att svettas ihjäl och lukta som en gris resten av dagen.

Hur fort cyklar man egentligen? Jag har fan inte en aning :rolleyes:

Jag har 12km till jobbet och om jag inte skall bli svettig och behöva duscha så brukar det ta mig omkring 32 minuter (Uppsala-Näs till Uppsala/Fålhagen). Det går ju att komma fram bra mycket fortare vid behov, men då känns det inget bra att knata omkring på jobbet med svettig skjorta. Med kostym på så brukar jag lägga till 5 min och anlägga en mer Agdalik stil. :eeh:

/P

har en liknande fråga. Jag måste cykla 12,4 km till skolan, men detta är genom svår stadsterräng i stockholm. Jag måste cykla från söderort, genom södermalm, genom gamla stan och in i östermalm.

Hur lång tid kan detta ta? Jag går för närvarande hemifrån 50 min innan jag börjar och tåget går i ca 25 min

Räkna själv, beroende på tempo kan du räkna med 3-4 minuter per kilometer...

jag har 10km till jobbet, tar ca 30min i LUGNT tempo (och då har jag en låååååååång uppförsbacke på slutet)

notera också att jag är otränad som fan.

för 2 år sedan hade jag cyklat på 25min utan problem.

En intressant informationssnutt är ju huruvida ni tänker duscha när ni kommer fram :)

12 km går ju att greja på en 30 min typ, men om man inte vill duscha är nog 45 mer rimligt (jag måste iofs duscha bara jag plockar fram cykeln :))

Om man behöver sanera bort svett när man kommer fram beror ju lite på vilket väder man cyklar i också. Är det 5-10 grader, vindstilla och molnigt gör jag 7 km på 15 min. Vid frisk motvind och samma väder tar det plötsligt 20-25 min. Och då är jag inte särskilt varm när jag kommer fram.

>20 grader och man blir iaf lite svettig hur man än gör, om man inte drar ner tempot till 'Tant Agda på utflykt'-tempo.

Tiden beror ju även på hur många man trängs med på banan, och hur många korsningar man måste stanna vid.

har en liknande fråga. Jag måste cykla 12,4 km till skolan, men detta är genom svår stadsterräng i stockholm. Jag måste cykla från söderort, genom södermalm, genom gamla stan och in i östermalm.

Hur lång tid kan detta ta? Jag går för närvarande hemifrån 50 min innan jag börjar och tåget går i ca 25 min

Jobbade som cykelbud for ganska manga ar sedan, men en korning fran exempelvis hammarbyhamnen till frihamnen brukade ta ca 20- 25minuter om man korde raka vagen. Da maste man nog iofs ta en dusch innan skolan. Sen ar det varre att cykla med allt folk som dyker upp pa stans cykelbanor bara for att solen tittar fram..;

Lycka till och simma langt. Anvand hjalm.....

• Create New...