Julius-3 Posted May 12, 2008 Report Share Posted May 12, 2008 (edited) Okej då, man skulle kanske se till att ändan ur vagnen. Jag har sedan länge ett genuint intresse för Walthers pistoler från runt 1910 fram till 1990. Hur kommer man vidare? Jag försökte att prata samlarlicens med handläggaren i samband licensansökan på ett annat vapen (målskjutning, Ystad) men fick då känslan av det var ganska hopplöst att försöka få godkänt nya vapensamlingar, speciellt om det rörde enhandsvapen. Eftersom jag inte ville stöta mig med handläggaren just då brydde jag mig inte så mycket mer om det. Jag försökte senare kontakta SVEVAP men fick aldrig någt svar. Eftersom jag fick det bemötandet jag fick när jag försökte diskutera samlarlicens med handläggaren känns det som om man skall vara väldigt väl förberedd innan man blandar in vapenhandläggarna. Frågan är bara hur man skall ta sig dit hän, vem man kan kontakta osv. Några tips från de etablerade samlarna? /Julius-3 Edited May 12, 2008 by Nifelhel Flyttar till egen tråd. /Nifelhel - Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 12, 2008 Report Share Posted May 12, 2008 (edited) Finns ett par trådar om licens på forumet. tråd 1 Tråd 2 Sök och du hittar säkert ännu fler. Det finns ett par samlar på forumet, kolla även på http://www.technika.nu/ under tips. /martinator Edited May 12, 2008 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 12, 2008 Report Share Posted May 12, 2008 Finns ett par trådar om licens på forumet. tråd 1 Tråd 2 Sök och du hittar säkert ännu fler. Det finns ett par samlar på forumet, kolla även på http://www.technika.nu/ under tips. /martinator Nu täcker ju inte de två trådarna upp just SAMLARLICENS. Därav har jag valt att ge ämnet en egen tråd. Frågor på det? Skicka PM! /Nifelhel - Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted May 12, 2008 Report Share Posted May 12, 2008 Okej då, man skulle kanske se till att ändan ur vagnen.Jag har sedan länge ett genuint intresse för Walthers pistoler från runt 1910 fram till 1990. Hur kommer man vidare? Jag försökte att prata samlarlicens med handläggaren i samband licensansökan på ett annat vapen (målskjutning, Ystad) men fick då känslan av det var ganska hopplöst att försöka få godkänt nya vapensamlingar, speciellt om det rörde enhandsvapen. Eftersom jag inte ville stöta mig med handläggaren just då brydde jag mig inte så mycket mer om det. Jag försökte senare kontakta SVEVAP men fick aldrig någt svar. Eftersom jag fick det bemötandet jag fick när jag försökte diskutera samlarlicens med handläggaren känns det som om man skall vara väldigt väl förberedd innan man blandar in vapenhandläggarna. Frågan är bara hur man skall ta sig dit hän, vem man kan kontakta osv. Några tips från de etablerade samlarna? /Julius-3 Denna information hittade jag på Polisens hemsida: http://www.polisen.se/inter/nodeid=4333&am...geversion=1.jsp Det verkar inte som att det skulle vara några stora problem med att få samlarlicens för den typen av samlande du tänker dig, efter som att det handlar om en iallafall någorlunda begränsat område. Mitt bästa råd är dock att kontakta din lokala polismyndighet för information om just din samlingsidé kan gå igenom. /Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Vill du ha kontakt med samlare och tips på hur man kommer igång, så surfa iväg till Utrustning.se. Där finns allt och alla du behöver för att lyckas. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
www.technika.nu Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Regel nummer ett vid hanteringen av licensmyndigheter. 1. Du är INTE don Juan. Du kommer inte att få damen på fall och därför kan du lika gärna hålla snattran stängd. 2. Allt du säger till Myndigheten kommer att användas emot dig, inte kan utan kommer. Det du säger idag har de full koll på om tio år. 3. Skall man snacka är det med så få ord som möjligt. 4. Myndigheten oavsett distrikt är inte allenarådanden, lagen gäller över damernas åsikter och därfär återigen finns det ingen anledning att diskutera. 5. Snacka inte, sök licensen. 6. Fundera igenom ditt tilltänkta samlarområde. Skriv ned hur du tänkt och varför. Ju mer korrespondans som sköts skrifligt desto bättre är det. 7. Läs på kapitlet om samling i FAP 551-3 innan du ens funderar vidare 8. Läs ettan och tvåan en gång till och memorera dem. Technika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts