Jump to content

Bofors missiler

Nyllet

Recommended Posts

Tjenare. Jag har en ganska enkel fråga. Jag undrar vilka missiler företaget Bofors saluför. Jag skulle tacka ödmjukast för en komplett lista eller länk. Har letat som en tok på internet utan att finna något.

/Nyllet

Edited by Nyllet

Tjenare. Jag har en ganska enkel fråga. Jag undrar vilka missiler företaget Bofors saluför. Jag skulle tacka ödmjukast för en komplett lista eller länk. Har letat som en tok på internet utan att finna något.

/Nyllet

Prövat här? http://www.saabgroup.com/en/ProductsServic...pon_systems.htm

ASRAD-R

BAMSE

IRIS-T

Meteor

RBS 70

BILL 2

NLAW

STRIX (styrd granat förvisso, men den är styrd, så jag inkluderar den i listan)

Rbs 15 Mk III

Taurus KEPD

Det är vad de marknadsför på sin hemsida i alla fall.

/E

Följdfråga hur ser ägarförhållandena ut i "Saab Bofors Dynamics"

Dotterbolag till SAAB AB som i sin tur ägs av i fallande led: Investor, BAE, Wallenberg, AMF pension, Robur med flera.

Exakt, det va det som gjorde mig lite fundersam. ALltså vilka som saluförs av just bofors och vilka som saluförs av typ BAE. Men tack för alla svar!

/Nyllet

Det var ju robotdelen av bofors som gick till SAAB, och kanondelen som gick till BAE. Intressant i sammanhanget kan väl vara att SAAB fick STRIX men BAE BONUS och Excalibur. Men eftersom det rör sig om styrda artillerigranater tog jag inte med dem i min sammanställning.

/E

Exakt, det va det som gjorde mig lite fundersam. ALltså vilka som saluförs av just bofors och vilka som saluförs av typ BAE. Men tack för alla svar!

/Nyllet

Det var ju robotdelen av bofors som gick till SAAB, och kanondelen som gick till BAE. Intressant i sammanhanget kan väl vara att SAAB fick STRIX men BAE BONUS och Excalibur. Men eftersom det rör sig om styrda artillerigranater tog jag inte med dem i min sammanställning.

/E

Jaha, jag trodde att allt gick till BAE. Intressant. Så om man är anställd på bofors som "säljare av missiler" så är det dessa system man kommer jobba med?

Jaha, jag trodde att allt gick till BAE. Intressant. Så om man är anställd på bofors som "säljare av missiler" så är det dessa system man kommer jobba med?

Ja, om det står SAAB Bofors Dynamics på anställningskontraktet så är det nog så. Plus att man kanske får kränga andra saker, som Olika varianter på AT-4 aka Pskott m/86 och Grg Kalle G.

/E