Karl Z Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Jag funderar på något sätt att göra min sovsäck lite varmare. Finns det något äverdrag till sovsäckar? Hur mycket värmer dom? // Karl Quote
livgardist Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Vilken lyx med sovsäckar.. sånt fick inte vi. iofs lite kallare upp i norrland Kunde iofs bli lite kyligt nere i sthlm också.. Quote
Karl Z Posted February 25, 2003 Author Report Posted February 25, 2003 Vilken lyx med sovsäckar.. sånt fick inte vi. iofs lite kallare upp i norrland Kunde iofs bli lite kyligt nere i sthlm också.. Jag tänkte mest för privat bruk... Man vill ju inte frysa. // Karl B) Quote
Narogh Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 det bror lite p vad du har tänkt att ha som yttersäck, en vindsäck höjer temperaturtålighetetn med ca 5 grader, medan en riktig yttersovsäck har kapacitet att dubbla temperaturtåligheten Quote
Guest Fågel Fenix Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 ett alt. är ju sovsäckslakan. Höjer komforttemp. med ca 5 grader. Finns nog många olika varianter. En annan fördel är ju att sovsäcken inte blir "snuskig" lika fort. lakanet är mkt lättare & bättre att tvätta än fabror dun/annan fyllning Quote
Johan ES Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 När vi ändå är inne på sovsäckar, hur är Försvarsmaktens "Sovsäckssystem 2000"? Den ska tydligen klara -40 grader med både ytter- och innersäck, någon som har provat i denna temperatur? /Johan ES Quote
Fredriksson Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Ja, jag har testat i snögrop flertalet gånger. I Murjek är det aldrig varmare än -35 ;-P Då tillsammans med "Puppan" (enmanstält 2000?) och underställ i säcken. Glöm inte granriset bara! En hårig stridsparskamrat är också ett plus. Quote
wolfie666 Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Ja, jag har testat i snögrop flertalet gånger. I Murjek är det aldrig varmare än -35 ;-PDå tillsammans med "Puppan" (enmanstält 2000?) och underställ i säcken. Glöm inte granriset bara! En hårig stridsparskamrat är också ett plus. "Puppan" enmanstält 2000? Någon som har bild och mer info? Quote
Fredriksson Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Tyvärr ingen bild, men det är en grå enmansbivack i ngt Goretex-liknande mtrl. Quote
Tompa Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 (edited) Tyvärr ingen bild, men det är en grå enmansbivack i ngt Goretex-liknande mtrl. MP-SEC.com har väl en variant som kallas "Observer Bivy bag" är det nåt liknande den kanske? *Edit jag försökte länka men det funkade inte* //toMPa Edited February 25, 2003 by Tompa Quote
Fredriksson Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 Ja just det, något i den stilen! Som sovsäcken fast med större "huva" som spänns upp med en vidja som ett tak över huvudet (själv körde vi med en kortad tältbåge man hade i benfickan/stridssäcken, så slapp man klampa omkring och leta vidjor i mörkret.) Även myggnät i huvan, väldigt uppskattat sommartid. T-bas på >5 minuter! Quote
Guest Greven Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 Ett tips är att lägga ner pengar på att investera i ett överdrag som andas. Då menar jag ett överdrag tillverkat ENDAST i ventilerande material. En vanlig modell är ju någon typ av impregnerad tyg på ovansidan och galon på undersidan - det är kass. Värme stiger som bejant uppåt och ligger du och trynar efter att ha snurrat ett varv i sömnen kommer all din kroppsvärme och kondens att siga uppåt för att sedan möta galonet varvid din sovsäck blir dyngsur. När vi ändå talar om sovsäckar vill jag rekomendera Mountain Equipments alla säckar. De är bara bäst och jag har testat det mesta på marknaden under diverse expeditioner och äventyr. Själv äger jag en Everest med konfort temp -40 (är overkill om det är varmare än -25 eller på lägre höjd än 6000 möh) kostar cirka 7000 sek samt en light line med konfort temp -12 för runt 2500 (osäker på priset). I HV begagnar jag mig av en säck som jag inhandlat på Stadium för 295 spänn, man sover ju ändå i fullt kit (om man sover) och då vill man ha en billig säck som man kan slita hårt på och sedan kasta. Utöver dessa tre säckar så har jag säkert 5 andra som jag inte kan göra mig av med av nostalgiska eller andra skäl. Frugan är vansinnig på alla mina frilufts/militära prylar som tar upp för mycket plats. Quote
Razvedka Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 För ENBART värmeförstärkning så är finns det som nämnts två lösningar: antingen förstärkning i sovsäck eller utanför. Enkla och realtivt billiga sovsäcksöverdrag hittas på friluftsbutiker exvis: Ajungilak, haglöfs etc ca 500 Sek (Div konstfibrer, Andas mkt bra med sämre vattenavstötande förmåga). Alternativet och i mitt tycke värt i längden är en puppa i goretex eller annat membran. Då är det viktigt att se till behovet: Vill du ha ett enkelt överdrag eller ett "minitält" alt kombination. Goretexpuppa är också väldigt funkis vid miluppdrag där du EJ har plats för sovsäck, fungerar alldeles utmärkt att slinka ned i för vind och regnskydd vid spaning eller vila. Lite OT kanske men jag vill stämma in i grevens hyllning över Mountain equipments säckar! Kör själv med en Dewline 640G! (MED Packpåse) vilken är perfekt 10C till -10C. Packvolymen är inte mkt att klaga på. Till skillnad från exvis Haglöfs LIM så är yttermtrl vatten och vindtätt (ej tapesömmar) och håller därför loftet väldigt bra! Quote
Guest Greven Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 Till skillnad från exvis Haglöfs LIM så är yttermtrl vatten och vindtätt (ej tapesömmar) och håller därför loftet väldigt bra! Haglövs har faktiskt aldrig lyckats tillverka en sovsäck vard priset eller som håller vad den loavt. Quote
Narogh Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 Johan ES Sovsäck 2000 klarar extrema temperaturer, har själv använt den vid temperaturer kring -30 - -45. Så länge man har understället på sig och pälsmössan på skallen (huvudet utanför säcken) så är det inga problem. Quote
psi0n Posted February 27, 2003 Report Posted February 27, 2003 Hej! Kolla Carinthia pdf katalog (hoppas länken fungerar) som tillverkat sovsäckssystem 2000. De har ett antal överdrag i goretex. http://www.recon.se/Sovsackar/MILITARY%202...0OK%20print.pdf Jag har själv bara använt innersäcken i -12 -15 grader. Det var i januari månad och vi låg i knäppetält. Kallare var det inte under min lumpen tid då vi låg i knäppetält. Själv har jag vant mig och lärt mig hantera innersäcken till sovsäckssystem 2000 och jag har bara positivt att säga. Jag kommer helt klart att köpa mig systemet plus nått överdrag. Quote
Karl Z Posted February 28, 2003 Author Report Posted February 28, 2003 Vad har du för säck nu??? Jag har en Caravan som går ner till -12 grader. Jag vet inte modellen för jag fick den som liten pojk! Men den funkar bra! Är bara lite sugen på att kunna tåla lite mer kyla. // Karl Quote
Karl Z Posted February 28, 2003 Author Report Posted February 28, 2003 När jag läst och utvärderat alla inläggen så tror jag att det blir ett ytterfodral och ett sovsäckslakan så får man dubbel effekt! Är eget gjorda sovsäckslakan lika varma som köpta? Det är ju ganska lätt att sy ihop ett vanligt lakan till ett sovsäckslakan! // Karl Z Quote
LeadHead Posted February 28, 2003 Report Posted February 28, 2003 Appropå sovsäckar, kan någon tala om vad försvarets gamla, gröna dunsovsäck tål? Vi springer omkring med den i stridspackningen (stridssäck 2000). Tyvärr har alla vpl från förra utbildningsåret lagt beslag på de nya säckarna så vi får göra GSU med ett jä-la härke som tar upp >1/3 av säckens packvolym (och det är efter att man har stått med kängan i säcken och stampat. Faktum är att bortsett från en fet förkylning, lite infanterield och min relativt taskiga kondis så är den mitt största irritationsmoment just nu mitt i GSU:n. Man brukar säga att ett grundkrav för att soldaten ska kunna verka effektivt är att han har förtroende för utrustningen. Mitt förtroende för utrustningen far inte precis upp i skyarna när man inte ens får ner en stridsportion i stridspackningen pga. den jä-la säcken... Quote
Recommended Posts