2Sharp Posted March 23, 2008 Report Share Posted March 23, 2008 Kollade in dessa bilderna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2...ce=galleryFlash På bild 2 är det en Ak5C som har en 203'a, är det någon som vet om detta är ett fastställt montage, provmontage eller tillfällig lösning? Några bilder? Jag är nyfiken.... jag har läst de tidigare trådarna om ev. lösningar samt sett "yx-lösningar" från Afghanistan så det behöver vi inte diskutera igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted March 23, 2008 Report Share Posted March 23, 2008 Ja, enligt nån daglista eller liknande som jag snubblade över på "finns i sjön" (aka EMIL) så har BOA utfärdats för "GRT 5C" för en tid sen, tidsram månad(er). Mer än så har jag inte i huvudet utan får återkomma efter alla dom här lediga dagarna som vi är mitt i nu. Klart är iaf att prylen är försedd med m-nr och det finns ett BOA. Huruvida det där är det "rätta" fästet eller inte kan jag inte avgöra i och med att jag inte sett härket själv, men det torde kunna vara det med tanke på att det här rör sig om prioriterad verksamhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted March 23, 2008 Author Report Share Posted March 23, 2008 Ja, enligt nån daglista eller liknande som jag snubblade över på "finns i sjön" (aka EMIL) så har BOA utfärdats för "GRT 5C" för en tid sen, tidsram månad(er). Mer än så har jag inte i huvudet utan får återkomma efter alla dom här lediga dagarna som vi är mitt i nu. Klart är iaf att prylen är försedd med m-nr och det finns ett BOA.Huruvida det där är det "rätta" fästet eller inte kan jag inte avgöra i och med att jag inte sett härket själv, men det torde kunna vara det med tanke på att det här rör sig om prioriterad verksamhet. Sweet, gott mos! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trident Posted March 23, 2008 Report Share Posted March 23, 2008 2Sharp våra kära kollegor på AB01 har fått ut dom. Skicka ett mess till dom så skickar dom garanterat lite bilder o info till dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted March 23, 2008 Report Share Posted March 23, 2008 (edited) Kollade in dessa bilderna:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2...ce=galleryFlash På bild 2 är det en Ak5C som har en 203'a, är det någon som vet om detta är ett fastställt montage, provmontage eller tillfällig lösning? Några bilder? Jag är nyfiken.... jag har läst de tidigare trådarna om ev. lösningar samt sett "yx-lösningar" från Afghanistan så det behöver vi inte diskutera igen. Det jag vet och fått svar på från FMV är att det tillfälliga motaget som togs fram för Ak5 C är levererat till FM i en större antal. Enligt denna person på FMV (ansvarig på finkaliber) så levererades motaget till FM inom tidsram för NBG/US. Såg själv denna bild för någon dag sedan och det är nog den enda bild jag sett av NBG personal som använt den så kallade tillsvidarelösningen. Dålig bild jag vet. (K3 LBskv) Edited March 23, 2008 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted March 23, 2008 Report Share Posted March 23, 2008 2Sharp våra kära kollegor på AB01 har fått ut dom. Skicka ett mess till dom så skickar dom garanterat lite bilder o info till dig Stämmer att det har levererats ny fästen till 203:orna på AB01. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted March 23, 2008 Report Share Posted March 23, 2008 (edited) En till, lite bättre bild på ceasar med grt. Mvh//SMC Edited March 23, 2008 by SemperMetamContingimus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knaZen Posted March 23, 2008 Report Share Posted March 23, 2008 Kollade in dessa bilderna:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2...ce=galleryFlash På bild 2 är det en Ak5C som har en 203'a, är det någon som vet om detta är ett fastställt montage, provmontage eller tillfällig lösning? Några bilder? Jag är nyfiken.... jag har läst de tidigare trådarna om ev. lösningar samt sett "yx-lösningar" från Afghanistan så det behöver vi inte diskutera igen. Det jag vet och fått svar på från FMV är att det tillfälliga motaget som togs fram för Ak5 C är levererat till FM i en större antal. Enligt denna person på FMV (ansvarig på finkaliber) så levererades motaget till FM inom tidsram för NBG/US. Såg själv denna bild för någon dag sedan och det är nog den enda bild jag sett av NBG personal som använt den så kallade tillsvidarelösningen. Dålig bild jag vet. (K3 LBskv) Vad jag har förstått så vill man helst ha railmonterade grt, men de vi har går inte att bygga om så att dom kan fästas så. Så det blir väl till att gräva i myntfacket för FM's del och köpa in nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted March 23, 2008 Report Share Posted March 23, 2008 (edited) Visst är det smidigt med en rälsmonterad lösning, men sådana saker sliter på vapnet samt dess skenor. Följdaktligen så måste man byta ut prylarna efter ett antal skott. Det finns säkert en livstidsgräns för den här lösningen också, men då kanske montage och pipans livslängd är i paritet. Det som måne kan saknas med den här lösningen är räls att montera lampor och laser på, men granattillsatsen är framtung så det räcker och blir över i alla fall. Givetvis så finns det folk som kan det här bättre än jag, men de jag känner som haft GRT tilldelad är inte så överdrivet upphetsade över tanken på mera skrot på bössan. Ak 5C med GRT är i alla fall maffig att hålla i Edited March 24, 2008 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LJE Posted March 24, 2008 Report Share Posted March 24, 2008 boa finns på det nya fästet, tyvärr har det fortfarande inte kommit några exemplar till oss i affeland.Men som alltid måste man ha tålamod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knaZen Posted March 24, 2008 Report Share Posted March 24, 2008 boa finns på det nya fästet, tyvärr har det fortfarande inte kommit några exemplar till oss i affeland.Men som alltid måste man ha tålamod. Märkligt att NGB fått ut dom och inte ni. Men det är mycket som är märkligt med materielförsörjningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted March 24, 2008 Report Share Posted March 24, 2008 Kan ju vara så att NBG just fått ut de o nästa runda i Affe får ut de . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted March 25, 2008 Report Share Posted March 25, 2008 Vi i SU01 (RIP) fick ut nya grt till AK5C i höstas, men dom togs tillbaka snabbt som ögat då det konstaterades att dom saknade BOA... Skönt att det inte tog längre tid än några månader att fixa till det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted March 26, 2008 Report Share Posted March 26, 2008 Efter lite lusk så står fast att härket benämns "40MM GRANATTILLSATS AK5C" och är försedd med fbet M4804-0510511. BOA är reglerat i skrivelse HKV bet. 38821:61465 för den som orkar bemöda sig med att läsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svalan Posted April 3, 2008 Report Share Posted April 3, 2008 Kan någon med god insyn i materielförsörjningen förklara för mig varför dessa inte finns i Afghanistan just nu. Hur ser försörjningskedjan ut och vari finns problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted April 3, 2008 Report Share Posted April 3, 2008 Kan någon med god insyn i materielförsörjningen förklara för mig varför dessa inte finns i Afghanistan just nu.Hur ser försörjningskedjan ut och vari finns problemet? För att svara på den frågan så måste man kunna förstå sig på det motsatta könet..(att män förstår sig på kvinnor och kvinnor förstår sig på män) (och lite till) För det är ungefär så lätt att förstå sig på FMLOG Det mest logiska svaret är nog att dom hittat en lösning och dom som kan ta beslut i affeland känner inte till det. Men vi kan bara spekulera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted April 3, 2008 Report Share Posted April 3, 2008 Kan någon med god insyn i materielförsörjningen förklara för mig varför dessa inte finns i Afghanistan just nu.Hur ser försörjningskedjan ut och vari finns problemet? Det mest logiska svaret är nog att dom hittat en lösning och dom som kan ta beslut i affeland känner inte till det. Men vi kan bara spekulera... Eller så kräver det nya fästet "utbildning" för att få användas och istället för att transportera ned prylarna till Afghanistan och omutbilda/omutrusta de soldater som snart ändå ska rotera hem så utbildar man FS15 på det nya fästet och de tar med sig grejorna vid nedrotation. Men även detta är spekulationer från min sida. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted April 3, 2008 Report Share Posted April 3, 2008 De har funnit sig ut till NReg nu också. Sakta men säkert eller hur det nu va.... NBG NReg 6 mars 2008 (fortfarande g:a ak5_grt) NBG NReg 1 april 2008 (nya ak5c_grt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svalan Posted April 3, 2008 Report Share Posted April 3, 2008 Bristen på dessa fästen har påtalats från dag i under pågående mission. De är beställda från förbandet också. De som ska ha grt i befattning har utb. på den sedan kungsängen. Ny utb för nytt fäste?...hmmm...ja så skulle det kunna vara meen... Jag vill ju helt klart hitta en syndabock eller flera. Ju mer jag jobbar i firman desto mer övertygad är jag att man på mtrlfronten och mtrlförsörjningen inte gör sitt jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
InfBrigSkBatStKompSpPlutC Posted April 4, 2008 Report Share Posted April 4, 2008 De har funnit sig ut till NReg nu också. Sakta men säkert eller hur det nu va.... NGB NReg 6 mars 2008 (fortfarande g:a ak5_grt) http://www.i19.mil.se/images/local/nbg_v10_tors_moteld.jp NGB NReg 1 april 2008 (nya ak5c_grt) http://www.i19.mil.se/images/local/080401_...tart_infart.jpg Skönt att de prioriterar ak5c_grt framför snödräkt für alle... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gahna Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 (edited) Översta bilden är en Ak5b med grt, de fick vi ut pga brist på grt till AK5c. grt:n till Ak5C fick vi ut 31 mars. Edited April 6, 2008 by Gahna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 vi på FS15 har fått oss till lån GRT till AK5C, jag tror att dessa skeppas ner i samband med rotation, om nu inte någon kom på att de bara var till låns.... I övrigt i så har dessa fungerat utmärkt under en intensiv skjutvecka på UTÖ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trident Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 O visst var dom bara på lån. Vi lämnade tillbaka våra grt i onsdags innan vi skickade ner våra vapen. Vi försökte göra en fuling o inte säga nåt till våra befäl men tyvärr så kom dom ihåg att vi var tvugna att lämna tillbaka dom. Så det är var rätt kört på den fronten. Har väldigt svårt att se att vi kommer att få ner nya grt till affe. Ja har lite bilder som ja kan slänga upp på nya fästet om nån är intresserad. Kan slänga upp dom i veckan som kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 Ja har lite bilder som ja kan slänga upp på nya fästet om nån är intresserad. Har påven en ful mössa? Är fiskar vattentäta? Sover Dolly Parton på rygg? Skiter björnen i skogen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts