Jump to content

Träna under tiden i lumpen.


Jawo

Recommended Posts

Ligger just nu inne i lumpen och jag märker att jag verkligen behöver träna. Men då jag egentligen aldrig tränat förut i mitt liv vet jag inte riktigt vad som funkar och inte.

 

Nästan varje morgon när jag vaknar har jag träningsverk, är det då någon idé att gå ner till gymmet efter tjänst, eller bryter man då bara ner "musklerna" istället?

Hur ofta och hur länge ska man gymma?

Nästan samma fråga som ovan, men gör det mer ont än gott att jogga när man har träningsverk i benen?

Är det bättre att jogga 5+ km genom att stanna och gå en stund när man är trött, eller bör jag jogga 3km så fort jag kan och öka sträckan efter hand som jag får bättre kondition?

Hur ofta bör man jogga?

Bör jag ta på mig stridsvästen när jag joggar, för att träna under mer "praktiska" förhållanden?

 

Som det ser ut just nu hinner jag med ungefär 2 träningskvällar i veckan (förutom inplanerad fys i tjänst).

Link to comment
Share on other sites

Ett hett tips är gör något du tycker om tycker är skoj och som du kan mäta framgång i. Tex om du vill springa kör ett referenslopp på säg 2km eller 5km vad som passar dig. Där du springer som du kan återkomma till. Tex springa en gång i veckan eller liknande. Då du tar tid. Annars varierar du dig i distans och vad du gör. Tex marschpass, springa / gå milen springa 5km springa 2km eller kanske köra lite korta intervaller. Variation är skoj och nyttigt. Lyssna på kroppen. Spring inte om du får skitont i knäna då kan du gå lite lätt istället och gör även det ont ja vila. Tänk även på att om du tränar 5 dagar i veckans 7 så behöver du säkert vila utan någon ansträngande aktivitet de sista två dagarna. Träningsvärk går över se till så att du äter bra, annars bryter du bara ner kroppen och resultaten uteblir. Vill du gå ner i vikt tabort socker och ersätt med frukt går skitbra och tillslut längtar man efter en apelsin eller banan till mellanmål tro mig.

 

Man kan träna fastän man har träningsvärk, men har du sådan värk att du har svårt att röra musklerna så stå över. Det kan vara lättare att träna konditionssport istället för muskelbyggning när man ligger inne på grund av att när man bygger muskler så ska musklerna ha rejält med vila efter ett pass. Så att man tränar samma muskelgrupp kanske bara 1 gång i veckan eller med 5-7 dagars mellanrum. Det kan vara svårt att kombinera med militärtjänst.

 

Har själv erfarenhet av träning och viktnedgång jag har gått ner från 111kg till 98kg (jag är 2meter) på 2 år och förbättrat min tid i Öppet spår(vasaloppet 9mil längd) med två och en halv timme.

 

Kul att du vill börja träna, det är bara sätta igång. Något som också motiverar är om du ska göra någonting så att du tränar mot något. Tex så var vasaloppet min grej men för dig kanske lidingöloppet, en fjällsmarsch, fälttestet eller nåt annat kan hjälpa till.

 

Se till att föra logg på hur det går. Så att du vet om du blir snabbare eller ej. Om du inte ser resultaten så finns det risk för att man tappar motivationen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...