Jump to content

Vikt på ammunitionen till kanoner??

hvungdom

Recommended Posts

Spårljuspansarprojektil till 40 mm akan m/70B Strf 90

Slpprj 90 har en projektilvikt på 500 gr.

V0 är 1465 m/s

Så, räkna på.

The Swede :)

I bara hamburgaren big mac är det 2 miljoner kilojoule och "bara" 0,536556 miljoner kilojoule i 40mm pansarproj.

Kommer inte ihåg vad det är för kanon på 122:an men hur mycket väger dens ammunition och hur snabbt??

Räknade totalt fel i big mac finns det 2 221 904 joule och i 40mm är det 536 556 joule.

Edited by hvungdom

Fan va jag är snäll idag, är det bara för att det är fredag tro?

120 mm Slpprj m/95.

Projektilvikt 5,6 kg

V0 1700 m/s

Fredagen gör väl alla glada??

Här vinner kanonen över hamburgaren kanonen har 8 092 000 joule medan hamburgaren bara har 2 219 004 joule.

Nu finns det väl inga större kanoner??

120 mm Slpprj m/95.

Projektilvikt 5,6 kg

V0 1700 m/s

Här vinner kanonen över hamburgaren kanonen har 8 092 000 joule medan hamburgaren bara har 2 219 004 joule.

Lite skillnad på 2 miljoner joule och 2 miljoner Kjoule.. fast att det finns mycket energi i en hamburgare visste jag redan.. de som "käkat bly" däremot brukar ju se lite hängiga ut. Lite energilösa.

/E

120 mm Slpprj m/95.

Projektilvikt 5,6 kg

V0 1700 m/s

Fälthaubits 77

155mm Standardspränggranaten SGR 54-77 väger 43 kg är inte säker på om det bara är projektilen eller inte då det är tvådelad ammunition, dvs drivladdningen och själva granaten stoppas i för sig.

Då ska vi se, det fanns ju en hel del olika varianter i amkat.

15,5 cm sgr m/54

Vikt: 42 kg

Laddning 4: 348 m/s

Laddning 5: 399 m/s

15,5 cm sgr m/77B Basflöde

Vikt: 41,4 kg

Laddning 4: 357 m/s

Laddning 5: 410 m/s

Laddning 6: 493 m/s

Laddning 7: 578 m/s

Laddning 8: 680 m/s

Laddning 9: 815 m/s

15,5 cm sgr m/54-77

Vikt: 41,6 kg

Laddning 4: 350 m/s

Laddning 5: 400 m/s

Laddning 6: 477 m/s

The Swede :)

Guest J-Star
I bara hamburgaren big mac är det 2 miljoner kilojoule och "bara" 0,536556 miljoner kilojoule i 40mm pansarproj.

Nej... inte 2 miljoner kilojoule. Enligt Wikipedia är en (svensk) Big Mac motsvarande matenergi 459 kcal, vilket blir ca 1.9 megajoule, det vill säga 1900 kilojoule.

En 40mm proj enligt Swede's uppgifter blir 2.2 megajoule.

Och det är inte så konstigt egentligen... energiinnehåll i mat mäts med en bombkalorimeter, d.v.s. man bränner helt enkelt upp maten och ser hur mycket energi den avger. Då kan man jämföra en Big Mac i storlek och vikt med drivladdningen för projektilen du vill jämföra med. Dessutom skall betänkas att vid ett skott så har man en avsevärd mängd spillenergi.

/J

Nej... inte 2 miljoner kilojoule. Enligt Wikipedia är en (svensk) Big Mac motsvarande matenergi 459 kcal, vilket blir ca 1.9 megajoule, det vill säga 1900 kilojoule.

Inte för att jag på något sätt betvivlar uppgiften i det här fallet, den är lite för lätt att kontrollera, men VARFÖR går du till wikipedia och inte till McDonalds hemsida för en sådan uppgift?!

Inte för att jag på något sätt betvivlar uppgiften i det här fallet, den är lite för lätt att kontrollera, men VARFÖR går du till wikipedia och inte till McDonalds hemsida för en sådan uppgift?!

Enligt McD's hemsida är det 495kcal, vilket blir 2 071 080 joule. Jag kollade ju redan igår när jag först läste tråden. Dessutom har jag ju redan påpekat skrivfelet för hvungdom lite tidigare.

Så det verkar som att någon ljuger, McD eller Wikipedia?

/E

Guest J-Star

För att den är mer lättillgänglig där. Jag hade av andra anledningar varit inne på Big Mac sidan för ett par dagar sedan (mina edits syns i sidans History vid omkring 19-20 feb) och mindes att de hade en lättöverskådlig tabell.

Enligt McD's hemsida är det 495kcal, vilket blir 2 071 080 joule. Jag kollade ju redan igår när jag först läste tråden. Dessutom har jag ju redan påpekat skrivfelet för hvungdom lite tidigare.

Så det verkar som att någon ljuger, McD eller Wikipedia?

Läs/skrivfel av mig. 495 råkade bli 459.

/J

Edited by J-Star

Lng under 4 har jag aldrig varit med om på 77B.

Har sett högre V0 än de Swede uppger men då vi var försöksår vågar jag inte säga om ammen var helt standard ännu. Har för mig att v låg straxt under 900 som värst

ammunitionens penetrationsförmåga brukar vad jag vet anges i RHS (homogent stål blir det va?)

skall vi gissa att det också är vid 90 graders anslagsvinkel (rakt på)

RHA

Rolled Homogeneous Armour

Alltså valsad, homogen pansarplåt.

The Swede :rolleyes:

ammunitionens penetrationsförmåga brukar vad jag vet anges i RHS (homogent stål blir det va?)

skall vi gissa att det också är vid 90 graders anslagsvinkel (rakt på)

Ok

Vet du hur bra penetrationsförmåga 40mm akan har som sitter på 90vagnarna har?

För er som är lite lata kan jag

rekommendera ww.konvertera.nu

väldigt bra sida för konvertering

av längd- rymdmått, energi tid mm.

Tänkte mest på omräkningar mellan cal

och J. Resten får ni klara själva.

/martin

Google funkar också bra.. bara att skriva X kcal in joule i sökrutan. Funkar för en mängd andra konverteringar också (x USD in SEK, x ft in m etc).

Angående penetrationsförmåga för pilproj till 40mm akan så är de officiella siffrorna säkert inofficiella :) Men tydligen har skjutprov gjorts på den T-34 som står på Pansarmuseet. Så kika in i den och se om det finns lagningar även på insidan, så vet ni i allafall hur mycket pansar pilen kan tränga igenom.

/E