[Neo] Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Hur mycket utrustning får man av företaget om man jobbar som väktare? Kängor? Ficklampa? Handbojor? Handskar? Skyddsväst? Eller får man ersättning för att köpa saker som dessa? Eller står man för kostnaden själv?
SBP Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Det normala är att du får kläder (byxor, tröja, skjortor-slips, jacka, keps/basker och för det mesta även knivhandskar), bälte, en del saker att ha i bältet (till nycklar, radio, märkesdragare och liknande). Sen beror det på vilket företag det är om du ska få egen ficklampa, batong, handfängsel och skyddsväst. Det normala är att man får låna sånt när man jobbar. Skor/kängor får du bekosta själv, och vill du ha eget av något annat så är det bara att hosta upp själv.
Stefan F Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Vad är knivhandskar och märkesdragare?
M00nStalker Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Knivhandskar = Stick/skärskyddshandskar, handskar med kevlarliner eller liknande.
pajohansson Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Vad är knivhandskar och märkesdragare? Märkesdragare är den här mojängen som väktaren använder för att registrera att han ronderat en viss punkt. Du kanske har sett de här streckkoderna som brukar sitta uppklistrade vid vissa dörrar osv? Dessa drar väktaren med en läsare när han går förbi.
LeadHead Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Är det för att säkerställa att den late studenten som extraknäcker som väktare inte istället drar hem och sover eller tittar på TV? Har det någon annan viktig funktion?
Bappelsinmannen Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Är det för att säkerställa att den late studenten som extraknäcker som väktare inte istället drar hem och sover eller tittar på TV? Har det någon annan viktig funktion? För att vid en eventuell incident (brand, inbrott etc.) kunna bevisa att väktaren har varit på plats. Eller för att kunden ska se att de får den bevakning de betalar för. //Nisse
FkN Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Vet faktiskt inget företag som förser sina väktare med skyddsvästar, däremot OV brukar få ut det. När jag jobba på Securitas så fick man ut lågskor/arbetsskor när man var fast anställd med fast tjänst.
Fästningstrollet Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Vet faktiskt inget företag som förser sina väktare med skyddsvästar, däremot OV brukar få ut det. Det beror på vad det är för objekt de jobbar på. Vi hade så kallade "röda objekt" som krävde att man skulle ha skyddsväst och knivhandskar. De jag jobbade på var t ex sjukhus och psyk.avdelningar. Det går mer och mer mot att väktare utrustas med väst och liknande, särskilt de som kör i city-områden.
Psson Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Vet faktiskt inget företag som förser sina väktare med skyddsvästar, däremot OV brukar få ut det. När jag jobba på Securitas så fick man ut lågskor/arbetsskor när man var fast anställd med fast tjänst. Fast anställd med fast tjänst är inte det samma sida av samma mynt??
517 Posted February 15, 2008 Report Posted February 15, 2008 "Fast anställning" Det finns olika typer av anställningar som tillämpas: - Deltidsanställd med tidsmått, 20 tim/månad och uppåt - Behovsanställning, inget tidmått angivet (du erbjuds arbete i den mån din personalplanerare erbjuder dig jobb/Du tackar ja eller nej till varje enskilt erbjudande (Här gäller det att kohandla/se till att vara populär, anars har du inget jobb nästa månad Observera att detta är en tillsvidareanställning - Heltidsanställning, tillsvidare: här kan din arbetsgivare helt styra var du skall jobba och kan desutom kommendera dig till övertid, 150 tim/år Fast tjänst Det finns inga "fasta tjänster" är du tillsvidareanställd har du din tjänst "någonstans mellan typ Arlanda och Södertälje om ditt kostnadsställe/företag/kontor finns i Stockholm. Som behovare vet du inte var du skall arbete nästa månad, detsamma gäller i princip för de med resurstjänster. Det som normalt räknas som "fasta" tjänster är när du löpande får schema på en tjänst som heltid/deltidare. Men som många väktare har sett under årens lopp kan den fasta tjänsten (hos någon kund) ändras med mycket kort varsel från dag 1 till dag 2. Kunden vill kanske ha ett nytt ansikte, rotation, etc och då flyttar bevakningsföretaget dig du tillhör normalt ett kostnadsställe ellet kontor. Det som då händer om du har en anställning med ett visst arbetstidsmått är att du får jobba och behovarna blir utan jobb. Väktarutrustning Du tilldelas väktarutrustning beroende på tjänst/arbetstidsmått/anställningsform. Tilldelningen mellan väktarkollegorna inom samma bolag kan därför skilja sig avsevärt. Tilldelnigen styrs även av hur din relation ser ut till din chef, påläggskalv/ställer alltid upp/etc. Här ser man t ex behovare som övertalas att hoppa in med kort varsel och som extra bonus kan få en minimaglite etc för "besväret" (heltidare kommenderas in utan ersättning de behöver inte "köpas") Orsaken är att utrustningen kostar pengar! Ang skyddsvästar kan jag berätta att jag önskade få skyddsväst/handskar till ett kundobjekt. Tjänsten var heltid, normalt satt man skyddad i en skottsäker entré men det ingick även att hjälpa till vid hantering av "pundare etc". Svaret jag fick från driftchefen var att: Ja du får skyddsväst OM du har den på dig under HELA ditt pass (12 timmar) snittskyddshandskar erbjöd chefen att köpa in modell större (så att ett par passar för alla
SBP Posted February 15, 2008 Report Posted February 15, 2008 Ang skyddsvästar kan jag berätta att jag önskade få skyddsväst/handskar till ett kundobjekt. Tjänsten var heltid, normalt satt man skyddad i en skottsäker entré men det ingick även att hjälpa till vid hantering av "pundare etc". Svaret jag fick från driftchefen var att: Ja du får skyddsväst OM du har den på dig under HELA ditt pass (12 timmar) snittskyddshandskar erbjöd chefen att köpa in modell större (så att ett par passar för alla Arbetsgivaren har ju helt rätt att kräva att du har västen på alltid, iom att den är klassad som skyddsutrustning. Kanske osmidigt av honom då du sitter "instängd" till viss del, men dock inte fel av honom... Knivskyddshandskarna är inte ens lönt att kommentera...
Stefan F Posted February 15, 2008 Report Posted February 15, 2008 Tack. Jag ska smygtitta på "våra" väktare nästa gång (på sjukhus), och se om de har väst.
Stefan F Posted April 4, 2008 Report Posted April 4, 2008 Det verkar vara ungefär 50-50 av vad jag sett hittills, alltså hur många som har väst (som syns genom tröjan) respektive inte har väst.
traktorspaning Posted April 5, 2008 Report Posted April 5, 2008 MTRL tjänst på bevakningsföretag är en intressant företelse. Dom som bara skall ha nya prylar när du grundutrustar samt ha fängselfordral på en gång(trots att dom inte sett anmälningslistan till skyddsvaktsutbildningen ens på vykort) typ. Brukar sedan visa sig vara det kassaste Väktarna som kommer försent och annat okollegiat beteende. Är man heltidare på fast position skall man ha fullt grundkit för tjänsten, en smart ledare ser sedan till att mer kitta sina medarbetare efterhand. Sedan har vi också den dumsnåle distrikts/produktionsledaren som sumpar en/flera anställda för att man vill spara in 60 spänn genom att inte vilja dela ut ett batongfäste. Om arbetsgivaren inte tillhandahåller skyddsutrustning (väst, handskar och skor) kan du dra av det på deklarationen om du köper den själv. Västen får du nog periodicera på två år. Upplever du att arbetssituationen är sådan att skyddsutrustning är ett måste bör du ta det med det lokala facket (tänk då på att om man "fackar" sig till väst förväntas man bära den ständigt)
tinhead Posted April 5, 2008 Report Posted April 5, 2008 Bara att hänvisa till §7 i arbetsmiljölagen... http://www.av.se/lagochratt/aml/Kapitel02.aspx 7 § Kan betryggande skydd mot ohälsa eller olycksfall icke nås på annat sätt, skall personlig skyddsutrustning användas. Denna skall tillhandahållas genom arbetsgivarens försorg. Och om nu arbetsgivaren kräver att skyddsvästen även skall vara på vid skrivbordsarbete så får han motivera det skriftligt.. Vilket dom flesta kommer vägra att göra eftersom dom vet att dom redan hoppar jämfota på tunn is.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.