Jump to content

Tips på stretchövning - framsida smalben

4e fristående

Recommended Posts

Hej träningskamrater...

Undertecknad har i alla år alltid haft en förkärlek till träning och aktiviteter i terränglådan. Detta har bland annat yttrat sig genom fotboll på elitnivå, diverse kampsporter och så vidare. Militärtjänsten genomfördes vid 4e fristående amfibiekomp vilket även var en hyfsat fysiskt krävande tjänst.

Efter genomförd militärtjänst har jag alltid haft arbeten där träning utgjort en naturlig del. Ni förstår nog vart jag vill komma, jag har alltid tyckt att träning är roligt och det har varit del av min vardag.

Nå, vad är problet... I takt med att två barn tillkommit och jag hamnat på en kontors/chefsposition har kilona sakta men säkert satt sig på ett icke klädsamt, för att inte tala om ett hälsosamt, sätt. Efter att ha läst de inspirerande texterna och råden här, har jag nu tagit tag i situationen - lagt om kost, varierar träning mellan löpning, gång/marsch och den gamla hederliga BRAK:en. Har dessutom ett par roliga träningsmål i form av Halvvasan den 26/2 och en planerad Kebnekaisevanding till sommaren. Motivationen är det således inget fel på. I detta ingår givetvis en tanke om viktminskning från 93 till 80 kilo, ett mål som inte känns helt orealistiskt.

I takt med denna träning har jag dock insett att jag är en bit från mitt forna jag (även om grundfysen verkar finnas där) och att med åldern kommer vissa krämpor lite lättare. Har nu börjat känna av värk på framsidan av smalbenen, värken är i normalfallet i form av en stumhet som jag i bland kunde känna efter hårda kampsportspass med mycket låga sparkar.

Söker nu bra tips på stretchövningar för/mot detta. Tar givetvis tacksamt emot andra träningstips och synpunkter.

Håll flaggan högt ni andra där ute - smärta är vekhet som lämnar kroppen!

Stort tack för tipsen... allt pekar på att det är benhinnorna som "tagit stryk".

Ett särskilt tack för länktipsen som gav mycket kunskap. Stretchtipsen på matrathon.se (tack fästningstrollet) har också hjälpt till att släppa på värken. Tid är nu bokad på löplabbet för utredning/utprövning av nya skor och ev inlägg.

;-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...