Munken_swe Posted February 1, 2008 Report Share Posted February 1, 2008 Efter att ha läst lite om finlands automatkarbin Valmet och studerat vissa bilder och ritningar så uppkom en fråga. Fungerar ett Kalashnikovmagasin i en Valmet och tvärt om? Eftersom Valmet är grundat på AK47, bygger på samma funktion och information köpt från Sovjet, samt använder samma ammunition så funderade jag på om magasinen fungerar på båda vapnen. Rätt logiskt med tanke på att Finland kanske såg fördelen med att kunna ta ryssens ammunition och använda mot honom i det förra kriget dem emellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Philip_88 Posted February 2, 2008 Report Share Posted February 2, 2008 du kan ju fortfarande ta am från dom om det är samma am-typ? du lär ju ändå kolla så magasinet är fullt innan du kan lita på det, och är det bråttom kan man ta ak47an som då borde finnas där dess magasin finns? men klart det har sina fördelar, fast är inte så jätteviktigt känns det som Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted February 2, 2008 Report Share Posted February 2, 2008 Finnarna kommer väl ändå inte kunna använda sig av ryssarnas ammunition när ryssen väl väller över finska gränsen då Ryssland använder sig av Ak-74 och inte Ak-47. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted February 2, 2008 Author Report Share Posted February 2, 2008 Finnarna kommer väl ändå inte kunna använda sig av ryssarnas ammunition när ryssen väl väller över finska gränsen då Ryssland använder sig av Ak-74 och inte Ak-47. När Valmet utvecklades och producerades användes fortfarande AK-47. Detta var i början på 60-talet. @Philip 88 Att kunna ta fiendens ammunition, eller rentav hans magasin och kunna använda, utan att behöva förlita sig på förråd och förbindelser tycker jag vore en klar fördel. Men frågan var ju som sagt om magasinen funkar på båda vapnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted February 2, 2008 Report Share Posted February 2, 2008 Finnarna kommer väl ändå inte kunna använda sig av ryssarnas ammunition när ryssen väl väller över finska gränsen då Ryssland använder sig av Ak-74 och inte Ak-47. När Valmet utvecklades och producerades användes fortfarande AK-47. Detta var i början på 60-talet. Jaha? Vad kommer det hjälpa finsken att använde ryssens am. nu när de inte längre använder Ak-47? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted February 2, 2008 Author Report Share Posted February 2, 2008 Finnarna kommer väl ändå inte kunna använda sig av ryssarnas ammunition när ryssen väl väller över finska gränsen då Ryssland använder sig av Ak-74 och inte Ak-47. När Valmet utvecklades och producerades användes fortfarande AK-47. Detta var i början på 60-talet. Jaha? Vad kommer det hjälpa finsken att använde ryssens am. nu när de inte längre använder Ak-47? Ingenting. Men det har jag väl inte hävdat? Valmet var i bruk i mer än 10 år innan AK-74 fastställdes, och under den perioden användes AK-47. Men på 60-talet var det nog ingen som tänkte på att AK-47 skulle ersättas av ett vapen med annan kaliber. Det är svårt att se in i framtiden. DÅ hade det hjälpt finsken. DÅ fanns inte AK-74. I nuläget är det inte någon vidare fördel, men det var väl inte det frågan gällde. Frågan gäller om Valmet och AK-47-magasin fungerar tillsammans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 2, 2008 Report Share Posted February 2, 2008 ja, nu finns det ju också ett flertal versioner av valmeten.. RK54, RK62, RK76 och RK95 är väl iaf 4 versioner jag känner till... (RK54 är väl egentligen bara en lokalpruducerad AK47 iofs) och de 2 senare bör väl iaf ha konstruerats EFTER AK74 infördes så då borde man ju rimligen bytt kaliber efter det, men det har man altså inte gjort. så jag tror inte finnarna brytt sig om det eller ens haft det som skäl för att köra samma kaliber som ryssarna. så jag tror inte valmetarna (förutom RK54) kan ta AK47 magasin, däremot har jag för mig att de kan använda varandras magasin, möjligen med undantaget att RK62 och RK76 inte kan ta RK95 magasin, men jag tror RK95 kan använda alla äldre magasin. dock skall sägas att jag inte är helt 100 på detta. fö är RK62 (eller om det var RK76) ett ganska trevligt vapen att skjuta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted February 2, 2008 Report Share Posted February 2, 2008 ja, nu finns det ju också ett flertal versioner av valmeten.. RK54, RK62, RK76 och RK95 är väl iaf 4 versioner jag känner till... (RK54 är väl egentligen bara en lokalpruducerad AK47 iofs)och de 2 senare bör väl iaf ha konstruerats EFTER AK74 infördes så då borde man ju rimligen bytt kaliber efter det, men det har man altså inte gjort. så jag tror inte finnarna brytt sig om det eller ens haft det som skäl för att köra samma kaliber som ryssarna. så jag tror inte valmetarna (förutom RK54) kan ta AK47 magasin, däremot har jag för mig att de kan använda varandras magasin, möjligen med undantaget att RK62 och RK76 inte kan ta RK95 magasin, men jag tror RK95 kan använda alla äldre magasin. dock skall sägas att jag inte är helt 100 på detta. fö är RK62 (eller om det var RK76) ett ganska trevligt vapen att skjuta. RK62, RK76 och RK95 är tillverkade av Valmet. RK54 är rysktillverkade AK-47. RK56 är kinesiska AKM och RK72 är f.d östtyska AKM tillhörande Nationale Volksarmee. Enligt dom finländare jag känner kan alla använda samtliga magasinstyper som finns i omlopp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 2, 2008 Report Share Posted February 2, 2008 RK62, RK76 och RK95 är tillverkade av Valmet. RK54 är rysktillverkade AK-47. RK56 är kinesiska AKM och RK72 är f.d östtyska AKM tillhörande Nationale Volksarmee. Enligt dom finländare jag känner kan alla använda samtliga magasinstyper som finns i omlopp. bra, då tror jag vi fått ett vettigt svar i denhär tråden ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u.o. Posted February 3, 2008 Report Share Posted February 3, 2008 (edited) Några ord kan tilläggas. Finska FM har haft 7 lite olika RK-modeller, men de som i dag användas för värnpliktsutbildningen är RK62 och RK95. RK95 är lite förbättrad version med hopfällbar kolv. Som sagt är RK62 en AK47-kopia och den fungerar likadant. Konstruktionen är lite annorlunda utanpå, men flera samma delar kan användas. RK62 och RK95 använder exakt samma magasin båda två. Och enligt en handbook om RK-vapen passar RK62 magasin även till RK54 (som alltså är AK47). Förresten är det inte bara Valmet som tillverkat RK, utan också Sako. Tillverkningen skedde 1965-1995 (första försöken dock redan 1960). Edit: fick saken bekräftad till slut. Edited February 3, 2008 by u.o. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted February 3, 2008 Author Report Share Posted February 3, 2008 Tack så jättemycket för svaren, det var precis vad jag ville veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qaz Posted February 4, 2008 Report Share Posted February 4, 2008 På finska försvarets hemsida kan man läsa lite om deras vapen. LÄNK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ju-87Stuka Posted April 4, 2008 Report Share Posted April 4, 2008 Efter att ha läst lite om finlands automatkarbin Valmet och studerat vissa bilder och ritningar så uppkom en fråga. Fungerar ett Kalashnikovmagasin i en Valmet och tvärt om? Eftersom Valmet är grundat på AK47, bygger på samma funktion och information köpt från Sovjet, samt använder samma ammunition så funderade jag på om magasinen fungerar på båda vapnen. Rätt logiskt med tanke på att Finland kanske såg fördelen med att kunna ta ryssens ammunition och använda mot honom i det förra kriget dem emellan. Precis som ett par redan sagt så tar alla finska Rk i 7.62x39 ryska kasetter, precis som nästan alla andra kalash-kloner. I övrigt så är orsaken att finnarna håller sej kvar vid 7.62 och inte gått över till 5.45mm främst för att den kalibern passar bättre i finsk terräng än en mindre kaliber. Den extra räckvidd som 5.56 och 5.45 gör ingen skillnad eftersom det är svårt i finland att nånstans hitta avstånd att slåss på som är över 150 meter. Däremot är det mycket sly och skit överallt, som mindre patroner tycks ha en tendens att inte klara av att bryta igenom. Gjorde själv ett skitigt år i Finland, vi hade inhemska plastkasetter, men tidigare användes stålkasetter som är exakta kopior av de gamla ryska. Vi hade också en gång lyckan att få dona med ryska 75skotts trummor, = fun stuff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Known Unsoldier Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 Fungerar ett Kalashnikovmagasin i en Valmet och tvärt om? Kan bara svara med ett till ja, provat, alla går i alla. I övrigt så är orsaken att finnarna håller sej kvar vid 7.62 och inte gått över till 5.45mm främst för att den kalibern passar bättre i finsk terräng än en mindre kaliber. Hur vet du att det är orsaken? Ursäkta nu men det låter som internet/utbildarspekulation, har aldrig hört att finska försvarsmakten skulle ha uttalat sig om denna sak. Jag skulle gissa att orsaken är pengar, som vanligt. Jaha? Vad kommer det hjälpa finsken att använde ryssens am. nu när de inte längre använder Ak-47? Vad jag har förstått använder ryska armén ännu AKM i betydande utsträckning i vissa enheter, AK-74(M) är såklart i majoritet och har varit det länge. 7.62x39 är ändå inte held dött. Inte för att det hjälper mycket. Vi hade också en gång lyckan att få dona med ryska 75skotts trummor, = fun stuff Var dom ryska? Jag kommer inte ihåg att jag skulle ha sett någon text på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ju-87Stuka Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 I övrigt så är orsaken att finnarna håller sej kvar vid 7.62 och inte gått över till 5.45mm främst för att den kalibern passar bättre i finsk terräng än en mindre kaliber. Hur vet du att det är orsaken? Ursäkta nu men det låter som internet/utbildarspekulation, har aldrig hört att finska försvarsmakten skulle ha uttalat sig om denna sak. Jag skulle gissa att orsaken är pengar, som vanligt. Sant att pengar säkerligen spelar en ganska övervägande, säkert också större roll också som du säger. Men jag har också fått den uppfattningen det är för att 7.62 lämpar sej bättre i finland än mindre kalibrar. Tycker bland annat att jag läste det i Guns n Ammo(?) när dom intervjuat nån som varit med och tagit fram Rk 95an, då dom också tog upp misslyckandet med M82 i 5.56mm, alltså den här bull-pup varianten som var tänkt att användas av fallskärmsgubbarna. Vad jag har förstått använder ryska armén ännu AKM i betydande utsträckning i vissa enheter, AK-74(M) är såklart i majoritet och har varit det länge. 7.62x39 är ändå inte held dött. Inte för att det hjälper mycket. Spetznaz och andra liknande förband ser man ofta med AKM i olika specialutföranden, men jag tycker inte att jag sett mer reguljära trupper med den. Vi hade också en gång lyckan att få dona med ryska 75skotts trummor, = fun stuff Var dom ryska? Jag kommer inte ihåg att jag skulle ha sett någon text på dem. Okej, får erkänna att jag inte är säker där. Direkt jag fick se dom så tog jag bara för givet att dom var ryska. Kan lika gärna vara inhemska. Men kiva va dom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Known Unsoldier Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 Sant att pengar säkerligen spelar en ganska övervägande, säkert också större roll också som du säger. Men jag har också fått den uppfattningen det är för att 7.62 lämpar sej bättre i finland än mindre kalibrar. Tycker bland annat att jag läste det i Guns n Ammo(?) när dom intervjuat nån som varit med och tagit fram Rk 95an, då dom också tog upp misslyckandet med M82 i 5.56mm, alltså den här bull-pup varianten som var tänkt att användas av fallskärmsgubbarna. Jo det stämmer säkert, det lät bara så officiellt som du sade det. Knappast har det dock haft någon betydelse i "beslutet" att behålla 7.62x39, skillnaden mellan olika stg-patroner är otroligt liten och dyr att ändra på om man ser på helhetsbilden i FM. Spetznaz och andra liknande förband ser man ofta med AKM i olika specialutföranden, men jag tycker inte att jag sett mer reguljära trupper med den. Jo det stämmer som du säger, jag tror inte de är i någon vid användning, främst i specialförband. Men man måste även komma ihåg att spetsnaz-enheter inte är någon enhetlig liten superhjälte-SAS-enhet utan t.ex. Leningrads militärdistrikt har en hel spetsnaz-brigad. Bara som en bisak, vet inte om de använder AKM, som sagt har det ingen egentlig betydelse vad gäller fördelar för finska FM. Jag borde inte ha nämnt det alls. Okej, får erkänna att jag inte är säker där. Direkt jag fick se dom så tog jag bara för givet att dom var ryska.Kan lika gärna vara inhemska. Men kiva va dom! Antingen kinesiska eller ryska skulle jag tippa på. Använde dem bara på övnings-ITKKn (som tur). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ju-87Stuka Posted April 7, 2008 Report Share Posted April 7, 2008 Jo det stämmer säkert, det lät bara så officiellt som du sade det. Knappast har det dock haft någon betydelse i "beslutet" att behålla 7.62x39, skillnaden mellan olika stg-patroner är otroligt liten och dyr att ändra på om man ser på helhetsbilden i FM. True.. True.. Jo det stämmer som du säger, jag tror inte de är i någon vid användning, främst i specialförband. Men man måste även komma ihåg att spetsnaz-enheter inte är någon enhetlig liten superhjälte-SAS-enhet utan t.ex. Leningrads militärdistrikt har en hel spetsnaz-brigad. Bara som en bisak, vet inte om de använder AKM, som sagt har det ingen egentlig betydelse vad gäller fördelar för finska FM. Jag borde inte ha nämnt det alls. Tycker jag sett benämningar som AKMB och AKMN, den senare med mystiskt gigantiskt nightvision optik. Antingen kinesiska eller ryska skulle jag tippa på. Använde dem bara på övnings-ITKKn (som tur). Kan säkert vara. Åh.. övnings Itkk.. fy fan för den mannen som hittade på den. Vi hade precis samma, men då vi tillämpade lite under en stridsskjutning och delade jämt på ammon fick ett par av oss StGmän också dona med trummorna. Är det förresten så att fallskärmsjägarna och specialjägarna använder trummkasetterna i större utsträckning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Known Unsoldier Posted April 7, 2008 Report Share Posted April 7, 2008 Är det förresten så att fallskärmsjägarna och specialjägarna använder trummkasetterna i större utsträckning? Vet inte alls. I en UtJR-reklamvideo användes den nog av fallskärmsjägare, men det var ju en reklamfilm, vet inte hur den egentligen används. Jag kan tänka mig att det är ett gångbart alternativ till PKM om man vill ha lite mer automateldkraft utan att behöva bära på ett helt maskingevär på långa spaningsuppdrag osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts