cf112 Posted January 18, 2008 Report Share Posted January 18, 2008 Har sökt men inte hittat så jag kapar tråden ett litet ögonblick... Hur är ER erfarenhet av olika lackförseglingar som det kommer erbjudanden om när man köper ny bil, ex Ditec, Permashine mfl? Fungerar det verkligen? Är det värt pengarna? Blir bilen verkligen så mycket lättare att hålla ren? Anledningen att jag frågar är att jag jämt upplever min bil som betydligt skitigare än alla andra. Svara nu ärligt och inte bara Ja-det-är-super-bra-för-jag-har-ju-betalt-dyra-pengar-så-därför-kan-jag-inte-ändra-åsikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted January 19, 2008 Report Share Posted January 19, 2008 Har sökt men inte hittat så jag kapar tråden ett litet ögonblick... Hur är ER erfarenhet av olika lackförseglingar som det kommer erbjudanden om när man köper ny bil, ex Ditec, Permashine mfl? Fungerar det verkligen? Är det värt pengarna? Blir bilen verkligen så mycket lättare att hålla ren? Anledningen att jag frågar är att jag jämt upplever min bil som betydligt skitigare än alla andra. Svara nu ärligt och inte bara Ja-det-är-super-bra-för-jag-har-ju-betalt-dyra-pengar-så-därför-kan-jag-inte-ändra-åsikt. Har jobbat tidigare med att polera/lackskydda bilar men det är ju ca 10år sedan . Jag tycker det går lättare att hålla rent har dock inte provat ovan nämnda förseglingar, mycket hänger också på den som utför jobbet hur resultatet blir. Jag polerar själv min bil med Autosmart och Lahega (har en kompis som kör mycket med dessa medel och han polerar mycket bilar båtar åt kompisar med väldigt gott resultat)och det funkar fint tycker det räcker, men då får jag polera/lackskydda bilen 2ggr per år. Om det är värt pengarna? jag tycker inte att det är det. Är man lite händig har maskinerna och medel så tycker jag att resultatet blir godtyckligt. Några tips om man ska göra det själv med maskin: * Tvätta bilen noga. Avfetta börja med att spola nerifrån och upp(lättare för smutsen att rinna av), schamponera bilen spola av upp ifrån och ner. Kör endast längst efter bilens långsida med svampen ej cirkelrörelser. *Håll till inomhus, stå inte i solen. *Tejpa ex spolarmunstycken, dörrhandtag, lister, plastdetaljer som ej är lackade och gummilister med maskeringstejp 1.är dom olackade så fastnar medlet i porerna och kan va ett h-vete att få bort alt att maskinen skadar listerna 2.är dom lackade så kan man väldigt lätt polera igenom lacken detta gäller även skarpa kanter och hörn på övriga bilen. (tejpa nu inte exakt hela detaljen utan bara det område där det finns risk att komma åt med maskinen. *Börja med taket och gå neråt * Polera inte om lacken är varm ex motorhuv om man nyss har kört. * Ta inte för mycket medel, ofta tar man för mycket medel så det sprutar och far överallt och dränker in skumgummipadsen så den lämnar en massa medel efter sig.¨ * Kör ej på för hög hastighet. * När man börjar med ex rubbing för att få bort repor dela in området du ska köra i smårutor ex 30x30cm när man kör vax/lackskydd kan man ta stora ytor ex hela motorhuven (tänk på att inte använda för mycket medel men kör inte för lite så man kör torrt). Några tips har säkert glömt något har inte lagt mig ännu :p börjar bli lite seg i luvan. Återförsäljare Autosmart: Smartab Återförsäljare Lahega: Lahega Maskiner: Jag kör med steglös polermaskin för att ta bort repor Denna lägger jag lackskyddet med. Cyclon vilket är nästan ett måste då det gäller svarta bilar för att dom inte ska bli "flammiga" när man kommer ut med bilen i solen . Jag köpte min på Laitis lite plastig men fyller sin funktion denna modell är betydligt dyrare. Sedan padsen finns på ex Laitis och Clasohlson har dessa även många andra butiker. Finns i olika utföranden hård för att ta bort repor bättre mjukare för polish och riktigt mjuka som man kan ha till lackskydd/vax. Ska man prova själv och är osäker så kan man börja med att testa på något som man inte är rädd om en äldre bil eller motsv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Gjorde en ny tråd för lackförseglingen. Man behöver inte tveka på att skapa nya trådar om ämnet inte finns. Vc_90 BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Jag har kört med BVS behandling några år och nu med nya bilen så är det Silver Seal Nano 2k som ligger på. Jag upplever att bilen blir lättare att få ren, framför allt som jag enbart kör med högtryckstvätt (automat) och undviker bortstvättar. Detta märks tydlig då vi har två bilar i hushållet och den ena inte är behandlad. På den obehandlade så blir det som en grådaskig fet hinna kvar efter tvätten, och på den behandlade slipper man detta fenomen. Så kontentan är: Ja jag är nöjd! När vi ändå pratar behandlingar så skulle jag vilja slå ett slag för glasbehandling! När det regnar och man ligger i 80-110km/h så bara studsar regndropparna bort! Man behöver inte ens använda torkare utan rutan hålls ren ändå, och detta är kanon då man t ex kör om en långtradare och får dom där plötsliga sjöarna av vatten kastad på vindrutan.... då är det in i bomben skönt att ha en glasbehandling. Rekommenderas varmt! Det finns s k "Gör Det Själv"-kit (t ex Rain-X motsv) men dom är inte på långa vägar lika bra och hållbara. Den behandlingen som ligger på nu har jag haft sedan i juli och funkar fortfarande bra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.