Jump to content

Strikta amrhäv

Länus

Recommended Posts

Hur utför man strikta armhävningar?

Jag har alltid fått för mig att det ska vara i en bestämd takt och tog för givet att de ska vara rätt utförda, det vill säga att man inte krokar sig, kör sälen osv.

Men nu sa en bekant till mig att strikta endast var det jag nämnde senast. Rätt utförda, i vilken takt du vill.

Nu förstår jag också att det kan bero på befäl, deras präglade sätt.

Men om flera svarar så kanske jag får en bild.

Ska iof rycka in imorgon så träna hinner jag inte göra, är så förbannat nyfiken på allt bara :P

Nästa fråga: Sit-ups. Jag läste här någonstans att benen skall vara i 90 grader och att man bara skå gå upp en bit. Det finns ju så fruktansvärt många olika sätt att göra S-Ups på så jag har tränat flera olika varianter. Det är däremot en av varianterna som är jobbig för mig, detta pga möjligtvis dålig smidighet i ryggen enligt naprapat. Inget som märks av förutom vid just den s-ups övningen.

Om ni kan dela med er hur just Du gjorde s-ups och armhäv när du gjorde lumpen skulle troligtvis lätta mitt lite nervösa sinne.

Mvh/Längtansfulla Linus :D

Hur utför man strikta armhävningar?

Jag har alltid fått för mig att det ska vara i en bestämd takt och tog för givet att de ska vara rätt utförda, det vill säga att man inte krokar sig, kör sälen osv.

Men nu sa en bekant till mig att strikta endast var det jag nämnde senast. Rätt utförda, i vilken takt du vill.

Nu förstår jag också att det kan bero på befäl, deras präglade sätt.

Men om flera svarar så kanske jag får en bild.

Ska iof rycka in imorgon så träna hinner jag inte göra, är så förbannat nyfiken på allt bara :P

Nästa fråga: Sit-ups. Jag läste här någonstans att benen skall vara i 90 grader och att man bara skå gå upp en bit. Det finns ju så fruktansvärt många olika sätt att göra S-Ups på så jag har tränat flera olika varianter. Det är däremot en av varianterna som är jobbig för mig, detta pga möjligtvis dålig smidighet i ryggen enligt naprapat. Inget som märks av förutom vid just den s-ups övningen.

Om ni kan dela med er hur just Du gjorde s-ups och armhäv när du gjorde lumpen skulle troligtvis lätta mitt lite nervösa sinne.

Mvh/Längtansfulla Linus :D

Lugna ner dig lite nu! ;)

Det vi brukar köra där uppe är att en håller ner fötterna medan den andra kör och sen växla under iallafall situpsen.

Ofta brukar striktheten vara väldigt svårt att kontrollera då befälet kanske har en 50-60 pers att hålla koll på samtidigt.

Så som jag utförde mina push och sit ups under min tid i försvaret.

Text hämtat från FM FysS

Push-ups

Utgångsläge:

Framstupa stående med främre delen av fotbladen i underlaget, något större avstånd än

”axelbrett” mellan händerna och sträckta/raka armar samt rak kropp.

Utförande:

Böj armarna så att näsan nuddar underlaget. Sträck därefter armarna så att utgångsläget intas

igen, osv. Kroppen skall hållas rak under hela övningen. Arbetstakten, som t ex kan anges med

metronom, skall vara 50 taktslag/min. Antalet upprepningar räknas.

Sit ups

Utgångsläge:

Liggande på rygg med böjda knän och hela fotsulorna i golvet.

Utförande:

Lyft övre delen av bålen framåt/uppåt ca 30o. Sänk bålen till utgångsläget, osv. Armarna skall

hållas sträckta framåt mellan benen under hela rörelsen. Länd- och korsrygg skall vila mot

underlaget under hela rörelsen. Arbetstakten, som t ex kan anges med metronom, skall vara 50

taktslag/min. Antalet upprepningar räknas.

Hålla ner fötterna? Då kan man ju ta i med helt fel muskler. Aja, ni har väl sett när Irakiska armén kör fys? Sen när det gäller armböj så är det viktigaste att kolla framåt, annars blir det betydligt enklare. Men det fuskas det ju med lätt.

So sad.

Slöbevakarn/

Reglementsenligt är bäst, tackar!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...