Jump to content

Fältjacka NR 07

GJ67

Recommended Posts

Hej alla!!

Går i köpestankar och skulle vilja veta om någon, testat eller använt Taigas fältjacka NR 07. Den skiljer sig i yttertyg från RS 05.

Har sökt på forumrt men hittar inget specifikt om det plagget.

Tacksam för svar...

Varför skall Du köpa materielen i fråga? Om Du inte får den tilldelad är den inte till för Dig och med andra ord inget Du skall bära.

Svar

1. Tilldelad materiel är inte alltid tillräcklig materiel...

Av de jag känner som varit ute och av egna erfarenheter ute så är vanlgia 90F inte tillräcklig och

man förstärker med en FJS02, RS05 alt på den gammal tiden när män var män och kvinnor var kvinnor en SMOCK.

2. Att du inte får ut den behöver inte betyda att den inte är till för dig... T.ex Jag gjorde min vpl i flottan och det gtx ställ

som finns och är till för däcktjänst såg jag inte röken av...

Det du får bära rakt av regleras av UniRFM t.ex du kanske inte får ut 90P men du får bära den då den är tillåten variation...

Eller M93 skjortan eller som under min vpl, jag fick inte ut den kortärmade blå skjortan MEN man fick bära den om man köpte den.

Köpte den och njöt av bekvämlighet i mina 18 månader.

Sen gällande jackan ifråga så efter att ha pillat på RS05 0och läst om tyget ifråga så är mina 5 öre, köp och njut.

Nu till två frågor jag har....

VARFÖR Jantelag ?

När kommer Svenska försvaret att vakna och se ljuset som andra försvar och tillåta egna inköp,Jag lovar alla kommer inte att spontant att självantända.

BlåGul: Saxa eller ta bort om ni ser det lämpligt då det delvis är off topic.