Jump to content

Nya stridsportioner

Mats

Recommended Posts

Är det fler än jag som provat de nya norska stridsportionerna?

Mycket funkis. Läs mera hos: Drytech Läs under Real Field Meal...

Tillsätt bara varmt/kallt vatten till huvudrätt/frukost så e de klart efter nåra minuter, redo att ätas ur påse.

Tíllsammans med varje huvudrätt får man tuggumi, våtservett, te, choklad och annat i en plastpåse.

Edited by Mats

Norska slår det mesta, alla smakar gott också. Fördelen är ju att det är enkelt och går fort (tillsätt bara vatten.) Svenska håller också hög klass, men tar ju lite tid som sagt. Absolut sämst är amerikanska MRE (upphettas kemiskt med hjälp av vatten), hade med en sån en gång, öppnade den förväntansfull (finns i ett antal varianter) för att få upp - 6 smala pilsnerkorvar (!) Jätteglad man vart då. Den tillhörande frostis-kakan av havre mättade inte mycket. Funkar kanske som mellanmål.

I Kosovo körde vi alltid norska om vi var ute.

Micke

Vi hade Drytech käket i lumpen.

Dock utan tuggumi, våtservett, te, choklad och annat i en plastpåse. och sånt där lull-lull :D

Alltså, bara själva huvudmålspåsen och resten va standard FM-tilltugg.

Mycket bra mat faktiskt. Men ibland var det folk som fick ut en Lapskojs som det hade läckt in luft i vilket gjorde att maten inte var speciellt god eller gick att äta för den delen.

Jo, kan få endast huvudrätt/frukosträtt också ibland.

Lite småhungrig såhär på kvällen. Ska kanske ta och äta lite hemsmugglad Frukostblandning...

Har endast provat tre varianter. Frukostblandning, mycket bra. Pasta i tomatsås och chili con carne, båda lite sådär i smaken men mycket praktiska.

tyckte dom var helt ok... alla jag smakade var bra. enda böket är om man är 20pers, går mycket vattten då, särskilt jobbigt om man ska värma. vi hade iofs några värme pannor (som underteckand fick löda om i oventilerad lokal ugh) så man stälde bara in dom på bandvagns golvet och ansluta till hjälpstarts uttaget

Den norska VA-maten är helt klart bäst. Tyvärr tar den nya förpackningen lite mycket plats i ryggsäcken jämfört med när man packar dygnspåsarna själv.

Svenska rations (guldburk) väger bly och smakar skit. Tur att de tog slut så vi fick de norska istället.

Var glada att ni sluppit smaka den franska rations-paketen. Ingen höjdare, med mycket små och många paket i rations. bestod av grytor som man droppade vatten i och värmde över elden, och mycket kex å annat franskt skit. I Libanon så hade vi dagar då kockarna tvingade i oss denna mat, och det gick så långt som att vakterna låste gaten för att vi inte skulle smita ut och äta på Jallaan.

det bästa var att man fick med en liten flaska rött bordsvin med paketen ....Hick!!! :huh:

Amerikanska MRE:s är underbara mot dessa...

QM Gaz

Har fått svar på ett mail skickat till flecktarn.co.uk i England ang. vilka rätter det finns att tillgå. De hade följande menyer:

Pasta in Alfredo Sauce

Turkey and potatoes in gravy

Meatloaf

Jambalaya

Cheese tortellini

Någon som har provat kanske kan upplysa mig om vilken/vilka som är goda resp. vilka som bör undvikas.

/Johan ES

• 3 weeks later...

Har skickat med den norska torskgrytan med FBU-ungdomarna. Påsen såg fin ut och de äter för lite fisk. Men inte blev de glada precis... :=o

Dessutom kostar en påse ca 75 pix på Naturkompaniet. :(

Jag ska prova en påse själv. Det måste ju gå att äta? Ungdomarna är nog bara bortskämda. :P

Eller vad säger du, Forsberg? :)

/:)

Kan i stort hålla med kvartersmästarn om dom franska portionerna men med ett undantag. Den lilla burken med ost, helt underbar i min mening :P

Kan dock berätta att den Indiska Force Commandern i Sarajevo -92 inte uppskattade den svenska lappskojsen, hans adjutant fick krydda friskt... :)

Träffade en gång en fallskärmsjägare från UK som fullständigt avgudade svenska "guldburken"! Speciellt då "Död Mans Finger", han slukade skiten kall och åt nästan ett helt flak!!  :)

En gourmand, tydligen. :D

Men det är synd att småpruttarna med vita bönor inte finns. De bidrog alltid till en förtätad atmosfär i tältet framåt natten... :huh:

/:)

Norska är rätt ok, fast SMÅ portioner! Och kexen är ju direkt tragiska. Jmf med wildlife så vinner wildlife lätt. Och jag förstår inte gnället på jänke-MRE's. De är ju klockrena på o-platser när man inte kan koka vatten. Och så får man ju efterrätt :dong:

RangerX: På K3 får ni BARA kokt gädda med popcorn. :lol:

jag anser fortfarande att dom silvriga Wildmanpåsarna med Pasta carbonara var totalt överlägset allt annat jag fick pröva i fältväg, nu prövade vi iofs inte do norska.

Eftersom man lyckades muta till sig några extra wildmanpåsar, så fungerade dom som hårdvaluta under dom övningar då vanlig guldburk gällde... :lol:

prövade den norska maten under en "fjälltur" förra och förföra veckan. Bra i det avseendet att inte blir någon disk. Smakade ganska gott, särskilt pastan och kyklingen i sötsur sås

Sej i tomatsås och torksgryta var dock bland det äckligaste jag smakat på länge, var nära att kasta upp igen.

Otympliga att släpa på men smaken är det inge fel på.

Det är just det som är felet. Otympliga

Ähh du saknade bara packåsna 30 (tgb). Fördel med reptropp. Hur många stora fordon som helst som bär både mat och micro. :D