Bravo One Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Det pratas mycket om ryggsäckar här på forumet. Men är det någon som provat Alice Packen, alltså Amerikanska armens ryggsäck. Sen verkar MOLLE systemet jäkligt bra som ryggsäck, hur mycket fickor som helst att sätta fast =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Alicepacken skulle nog tilltala Gotcha. Den har väl ram? Säkerligen bättre än de svenska ryggorna med ram tror jag. Vet inte hur stor volym den har men den är väl inte så stor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Finns i flera storlekar, Large ligger på 70 L + fickor. Vet inte hur stora de andra är dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Har du någon bild på den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 13, 2003 Author Report Share Posted February 13, 2003 Hittade 2 sidor där man kan se hyfsade bilder på Alice Packen. http://www.imsplus.com/ims2.html http://www.ishop.co.uk/ishop/800/shopscr618.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Verkar inte vara allt för dyr heller. Billigare än det som finns i sverige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag har en Alice pak Large. Är helnöjd! Tre stora och tre små fickor på utsidan gör att man inte måste öppna hela säcken för att få tag i nåt. Som de flesta amerikanska grejorna är kvaliteten bra. Midjebälte och snabblås till axelremmarna gör att man kan släppa hela säcken på nolltid. Rätt stort mellanrum mellan ryggen och ramen gör att man inte svettas ihjäl vid långa förflyttningar.Säcken sitter rätt högt och med Alla remmar rätt inställda behöver du inte "balansera" ryggan när man klättrar i terränglådan. Finns möjlighet att fästa extra magväskor eller vattenflaskor på utsidan av säcken. Kom gärna med frågor,jag gillar den bättre än Berghausen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag har en Alice pak Large. Är helnöjd! Tre stora och tre små fickor på utsidan gör att man inte måste öppna hela säcken för att få tag i nåt. Som de flesta amerikanska grejorna är kvaliteten bra. Midjebälte och snabblås till axelremmarna gör att man kan släppa hela säcken på nolltid. Rätt stort mellanrum mellan ryggen och ramen gör att man inte svettas ihjäl vid långa förflyttningar.Säcken sitter rätt högt och med Alla remmar rätt inställda behöver du inte "balansera" ryggan när man klättrar i terränglådan. Finns möjlighet att fästa extra magväskor eller vattenflaskor på utsidan av säcken. Kom gärna med frågor,jag gillar den bättre än Berghausen. Då undrar jag var du fick tag i den och hur mycket den kostade. Är själv lite smått intresserad av en sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 (edited) 900:- För två år sen. Köpte den på tomcat i Båstad. Kom på en sak till, i locket till säcken finns ett kartfodral men det finns kanske på andra med... Edited February 13, 2003 by Lt. payne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibie Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 I förhållande till andra ryggsäckar så ser den bred ut?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 900:- För två år sen.Köpte den på tomcat i Båstad. Kom på en sak till, i locket till säcken finns ett kartfodral men det finns kanske på andra med... Vad finns mer på Tomcat? Har hört att de har en del tygmärken också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 900:- För två år sen.Köpte den på tomcat i Båstad. Kom på en sak till, i locket till säcken finns ett kartfodral men det finns kanske på andra med... Vad finns mer på Tomcat? Har hört att de har en del tygmärken också. -Amfibieslusken: På tomcat finns ALLT,enorma mängder märken,bara lite M90 prylar, Tyvärr har han en del nazistskit också.. Som sagt han har mycket grejor men allt är inte sånt jag gillar.. -Amfibie: Alice pak:en är inte bredare än Lk35:an,Däremot lite djupare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 (edited) Finns i flera storlekar, Large ligger på 70 L + fickor. Vet inte hur stora de andra är dock. Ehh? jag skulle nog säga max 50 liter? (edit, letar mer info på nätet, har dock aldrig uppfattat den så stor?? får plocka fram min o kolla...) Jag gillar den inte, tycker den är klumpig och mekkig... Jag tycker inte den går att jämföra med Berghaus, Sacci etc. jag tycker den är mer som en patrullsäck. Putar ut från ryggen och är lite slängig i säcken... YMMV... Edited February 13, 2003 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag tyckte att Alicen var jä**igt svår att röra sig. Att ha den på ryggen och marchera var ok, men så fort man skulle göra något, typ lyfta upp ett rasat träd eller liknande, var den jobbig. Den käntes gammal och omodern utan att kännas lika ruburst som andra ryggsäckar med ram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Är detta den enda ryggan i USA:s försvarsmakt? Special Forces måste ju t.ex ha något större för att kunna klara sig längre ute i busken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Jag tyckte att Alicen var jä**igt svår att röra sig. Att ha den på ryggen och marchera var ok, men så fort man skulle göra något, typ lyfta upp ett rasat träd eller liknande, var den jobbig. Den käntes gammal och omodern utan att kännas lika ruburst som andra ryggsäckar med ram. Den Amerikanska armen går ut i krig med den. Det är ett tillräckligt gott betyg för mej... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 (edited) Alicepacken skulle nog tilltala Gotcha. Den har väl ram? Säkerligen bättre än de svenska ryggorna med ram tror jag. Vet inte hur stor volym den har men den är väl inte så stor? Faktum är att jag HAR fnulat lite på Alice Pack, men tills vidare (har inte känt till Tomcat förrän nu) har jag inte hittat en i "rätt" storlek, dvs >100lit och bra pris. Jag valsade in på en site med en massa "officiella" SF mtrl, bla ramsäckar som verkade hyfsade, har tyvärr tappat bort URL'en. De säckarna (har sett dem på bilder från Afgaland) saknade dock alla utvärtes fickor som Alice har. FJS Org med ram är fortfarande min 1'a på önskelistan..! \ edit: PLCE med ram, menar jag ju.. *fyllbult* (belönar mig med 5 min kinesisk båge i tamburen) Edited February 13, 2003 by Gotcha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Är detta den enda ryggan i USA:s försvarsmakt? Special Forces måste ju t.ex ha något större för att kunna klara sig längre ute i busken? Jag tror att de använder spear ryggan: här Men de har säkerligen fler och anpassar efter behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Här är adressen: TOMCAT Box 1104 269 22 Båstad Besöksadress: Boarpskorset ,båstad 0431-732 56 Fax 0431- 730 86 Öppet: tors.13-18.Fre.11-18. Lör.11-14. Han har nåt i Anderstorp med: Kvarnabergagården 20 f 0371-187 45 Jag läste detta från kvittot,Han har ingen e-mail eller www. adress adress. Jo,Han gillar F14,men det har ni kanske redan räknat ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Nu har jag ju inte använt ALICE-ryggan, men väl sett och talat med tjogvis amerikaner som burit den under Nijmegenmarchen, vilket jag tycker är ett bra fälttest. Slutsatsen är att alla jag talat med hatar ryggsäcken. Det enda bra med den är de många ytterfacken. Ramen sitter dåligt och skaver överallt. Ryggsäcken är för kort och ser ut som en medicinboll när den är fullpackad vilket resulterar i helt felaktig viktbelastning och hållning som en märla. När man ser den på en trupp uttröttade amerikaner sitter den dessutom snett som ett riktigt härke. Med det kanske till en del beror på bäraren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Vad tror ni om den här rackaren? Den verkar ha Alice bärmes, men en i övrigt hyfsad säck med fickor högt och lågt. $279 är ju inte direkt gratis (plus frakt och allt..), kanske nån svensk/europeisk leverantör har den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Nu har jag ju inte använt ALICE-ryggan, men väl sett och talat med tjogvis amerikaner som burit den under Nijmegenmarchen, vilket jag tycker är ett bra fälttest. Slutsatsen är att alla jag talat med hatar ryggsäcken. Det enda bra med den är de många ytterfacken. Ramen sitter dåligt och skaver överallt. Ryggsäcken är för kort och ser ut som en medicinboll när den är fullpackad vilket resulterar i helt felaktig viktbelastning och hållning som en märla. När man ser den på en trupp uttröttade amerikaner sitter den dessutom snett som ett riktigt härke. Med det kanske till en del beror på bäraren. Att rygg säcken ser kort ut beror nog på att Amerikanarna har en Buttpack på stridsbältet.. Och vikt belastningen beror till stor del på hur man packar. Jag har varit i nästan alla bäckar och gropar på Söderåsen och inte haft några problem med obalans eller ryggont. Men det är min erfarenhet av den som sagt,den kan nog inte sitta bra på alla. Jag är övertygad om att US Army,USMC och andra inte skulle välja en ryggsäck som de inte skulle använda i ett krig. Men man får väl den den som en del av ett större utrustningssystem med buttpacks och liknande.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 14, 2003 Author Report Share Posted February 14, 2003 Det här verkar vara USA´s framtida ryggsäck. Ryggsäcken kan anpassas rätt mycket. http://www.militarymorons.com/equipment/ki...aru/kifaru.html http://www.militarymorons.com/equipment/ki...ru/kifaru2.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Måste instämma med 2Sharp: Att jämföra Alicepacken med Berghaus och Sacci förvånar mig! Anser att kvaliteten på Alice inte är i närheten... ;) Påminner mer om en scoutsäck med allt sladder och fickor... Från gamla Nijmegenvändor åminner jag mig att jänkarna själva inte var speciellt entusiastiska! Att gå ut i krig med Alice och dåliga argument räcker inte för mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Måste instämma med 2Sharp: Att jämföra Alicepacken med Berghaus och Sacci förvånar mig! Anser att kvaliteten på Alice inte är i närheten... ;) Påminner mer om en scoutsäck med allt sladder och fickor... Från gamla Nijmegenvändor åminner jag mig att jänkarna själva inte var speciellt entusiastiska! Att gå ut i krig med Alice och dåliga argument räcker inte för mig! Nej,men som sagt den duger åt dom,annars skulle väl de haft berghaus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 14, 2003 Report Share Posted February 14, 2003 Måste instämma med 2Sharp: Att jämföra Alicepacken med Berghaus och Sacci förvånar mig! Anser att kvaliteten på Alice inte är i närheten... ;) Påminner mer om en scoutsäck med allt sladder och fickor... Från gamla Nijmegenvändor åminner jag mig att jänkarna själva inte var speciellt entusiastiska! Att gå ut i krig med Alice och dåliga argument räcker inte för mig! Nej,men som sagt den duger åt dom,annars skulle väl de haft berghaus? Men ALICE är ju ett gammalt system och hängde ju ihop med deras gamla ok, liknande vårat 304K. Om jag utveklar min tankegång lite mer så anser jag att ALICE är ett gammalt system som sett sina bättre dagar, en Berghaus etc. tycker jag har en annan bärkomfort och en bättre/modernare design. Vilket ju visar sig då de håller på att fixa nyare säckar. Men som sagt YMMV... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Marinkåren håller på att utvärdera nya säckar. denna rygga VS denna rygga bild på båda samtidigt. Uppdragssäck i Marpatcamo Ännu en rygga i USMC försöken. ännu mer bilder. Som sagt dom håller nog på att ersätta Alicepacken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Bra Kjellberg att du länkar till siter där man måste vara registrerad för att få titta på bilderna. ;) The Swede :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted February 15, 2003 Report Share Posted February 15, 2003 Ok. Sorry ;) Tänkte inte på det eftersom jag är registrerad på det forumet. Då får du ju registrera dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted March 11, 2003 Report Share Posted March 11, 2003 gillar idéen med att kunna fästa utrustning på ryggan. är det bara jag som tycker det är konstigt att vi införskaffade bärsystemet innan sv:n? i alla fall jag har hört att det skulle vara möjligt att flytta fickor fram och tillbaka mellan dem båda, men hur i helvete är det tänkt att fickorna från sv:n ska fästas på 2k:n? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts