Malfunction Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Att tidningar inte kan beskriva vapen på ett korrekt sätt känner vi alla till. Allt med minsta pansar blir stridsvagnar mm. Men vad de menade med granatpistol i bifogad artikel kunde jag inte gissa. Är det någon som vet eller har en kvalificerad gissning? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1337541.ab "Hundratals ungdomar attackerade polis och brandkår i natt. Och Paris norra förorter sattes i brand igen. Minst 64 poliser och åtta civilpersoner skadades och ett fältsjukhus upprättades på plats. Ungdomar beväpnade med järnrör, granatpistoler och brandbomber, satte eld på dussintals bilar i förorten Villiers-le-Bel. De använde soptunnelock som sköldar när de gick till attack mot polis och brandkår. Poliserna hamnade i ett regn av projektiler." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 (edited) Jag har verkligen ingen aning vad de menar, men jag tycker att det intressanta här inte handlar om vapen utan om den generella trovärdigheten hos pressen. Så fort en artikel handlar om något militärt där jag som MÖP har ett specialintresse och viss kunskap så hittar jag fel i artiklarna. Exempelvis i artikeln om massakern på den finska skolan för ett par veckor sedan (12 sidor långt bara några timmar efter händelsen...) där man talade om den 22 mm automatpistol förövaren änvänt, eller militärligans härjningar för ett antal år sedan då de "sköt vilt med militärens nya höghastighetsvapen K-pist modell AK4 i kaliber 5,56". Källkritik och faktakontroll får stå åt sidan för att hinna få ut så många sensationella nyheter så fort som möjligt. Vad säger att det inte är precis lika många faktafel i alla andra artiklar som handlar om ämnen jag inte känner till lika mycket om? Världspolitik, ekonomi, skola, vård m.m. Jag tycker att det är skrämmande. Edited November 27, 2007 by Lt P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Det kan vara ett faktafel. Jag tror att man menar startpistol. Min franska är obefintlig, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på typen. I Frankrike är startpistoler licensfria, under förutsättning att de förvaras hemma. En av mina vänner köpte hem två sådana under 90-talet till Sverige, kaliber 8 mm på licens. Skillnaden mellan dessa och "vanliga" startpistoler, som vi känner dem är att våra har strypta patroner. Dessa franska har istället en plastskiva längst fram som splittras och skjuts ut genom pipan. Till dessa finns även tårgasammunition och är avsedda för skydda hemmet. Vi gjorde lite fälttest med dessa, och jag kan intyga personligen att det gör rätt ont att bli träffad av plastsplittret på 5 meter. Det t.o.m. penetrerade byxorna så att blodvite uppstod. Jag kan medge att det kanske inte var ett av de smartaste dragen i livet att göra det, men man är ju nyfiken... /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Våra finska bröder verkar använda något som kallas Granatpistol 2002. Men det känns aningen osannolikt att det är något som de franska ungdomarna använder? http://www.forsvarsmakten.fi/maavoimat/kal...mp;equipment=50 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Jag har verkligen ingen aning vad de menar, men jag tycker att det intressanta här inte handlar om vapen utan om den generella trovärdigheten hos pressen. Så fort en artikel handlar om något militärt där jag som MÖP har ett specialintresse och viss kunskap så hittar jag fel i artiklarna. Exempelvis i artikeln om massakern på den finska skolan för ett par veckor sedan (12 sidor långt bara några timmar efter händelsen...) där man talade om den 22 mm automatpistol förövaren änvänt, eller militärligans härjningar för ett antal år sedan då de "sköt vilt med militärens nya höghastighetsvapen K-pist modell AK4 i kaliber 5,56". Källkritik och faktakontroll får stå åt sidan för att hinna få ut så många sensationella nyheter så fort som möjligt. Vad säger att det inte är precis lika många faktafel i alla andra artiklar som handlar om ämnen jag inte känner till lika mycket om? Världspolitik, ekonomi, skola, vård m.m. Jag tycker att det är skrämmande. Det sista stycket sammanfattar mina egna tankar kring pressen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Skulle gissa att det kan kanske röra sig om fyrverkerier, alt smällare och slangbella. Och med tanke på vad demonstranterna beväpnat sig med av det som står i artikeln, så kan det inte vara någonting avancerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted November 27, 2007 Report Share Posted November 27, 2007 Välkommen till Krig & konflikter. Forumet är öppet för diskussioner kring AKTUELLA Krig och Konflikter. Läsvärt om ROE i K&K Händelserna i Paris är bortom för det jag anser vara omfattningen av detta delforum, då det framförallt rör fransk inrikespolitik och inte en konflikt mellan stater eller "statsliknande" organisationer. Detta skulle kunna motivera att tråden kastas i sopen per omgående. Dock rör själva tråden INTE den konflikten, utan är en fråga som avhandlar tyg-materiel, ett ämne som hör hemma i Kasunen. Beslut: Flyttar tråden till Kasunen. Uppmaning: Läs på forumets regler och fundera en gång för mycket på i vilken del av SoldF Forum som skall nyttjas för en viss typ av frågor. Vid osäkerhet, PM:a gärna lämplig BLÅGUL. /Vargas, BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts