Grunt Posted February 26, 2003 Report Posted February 26, 2003 Tror att det hade varit bättre för min motivation om aldrig den här tråden hade skapats. :( Men, men är man klantig på styrketestet får man stå sitt kast. (Drog en 7:a och en 2:a) Får väl försöka gilla läget och lura till mig en Spantjänst efter KBSsom planerat. Quote
Guest Andrew Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 FM baskrav12 armhävningar 30 sek 25 situp 30 sek <<----- 60 Sek iaf för YOF Ryggböj 25(?) 30 sek <<----- 60 Sek ---" " --- Milen på 60 min 1 km på 6min(?) med full STRIDSutrustning, 5-7 kg He he! Min Stridsutrustning vägde lite över 17 kilo sist jag var i Kosovo! Typ 8-10 mag och 6 Hgr då eller.... B) 5 - 7 kg låter lätt. Antar att stridsutrustning kan räknas på olika sätt och förmodligen är det för YO prov väldigt specificerat... Annars ex: Pers vapen Ksp 90 med kassett, extrapipa, stridsväst, stridssäck - blir en del tillsammans! Jepp det finns tydligt beskrivet. 3.2 Fälttest Utrustning Fältuniform m/90 alternativt sjöstridsdräkt Marschkängor 90 alternativt kängor enligt förbandschefs (motsv) bestämmande Personligt eldhandvapen alternativt en attrapp Hjälm med hjälmduk Kroppsskydd alternativt en börda på 4 kg Stridsbälte eller stridssele med: 2 st magasin Personlig skyddsutrustning ( mask och filter) enligt Soldmtrl 1992, sid 191 Dricksflaska ( höger sida ) fylld Vapentillbehörssats enligt Soldmtrl 1992 Vapenvårdsmateriel enligt Soldmtrl 1992 Standardisering * 1000 meter bansträckning på hårdpackat grusunderlag (motsv) * Kontrollmätt flack bana utan större höjdskillnader * Tjänliga väderleksförhållanden * Testet inleds med ledd uppvärmning under 10 - 20 min. Genomförande * Kontrollera deltagarnas utrustning. * Vid genomgång av testbestämmelser, skall särskilt påpekas att vapnet skall bäras i gående färdigställning och vara laddat med ett tomt magasin . * Genomför under 5-10 min uppvärmningen på testbanan med endast vapen. Fortsätt därefter uppvärmningen med fullständig utrustning och avsluta med stegringslopp t.ex.: lunka 20 meter, 1/2 testlöpfart 20 meter, full testlöpfart 20 meter, lunka 20 meter, vänd och genomför samma ”stegringsstege” tillbaka till startpunkten. * Justera utrustningen och starta inom 5 minuter. Quote
svalan Posted August 20, 2004 Report Posted August 20, 2004 @Fu.Kil Till att börja med har inte ett pansarskyttekompani stridsvagnar. Det har stridsvagnskompanierna. För att fortsätta så gör pansarskyttekompanier visst avsittning på skytte. Detta händer väldigt frekvent vid tät eller annan svår terräng där vagnarna har svårt att verka. Vidare så är inte skyttesoldaternas främsta uppgift när de är uppsuttna att skydda vagnen. Tänk efter. Vagnen har en ksp 39, rökgranater och en AKAN på 40mm. Skytte har 5,56 och lite 7,62 att skicka. Deras främsta uppgift uppsuttet är att observera efter fi samt leda vagnen. Att strid i bebyggelse skulle vara mkt jobbigare tror jag inte på. Jag har förståelse för att det blir lite flåsigt och att tempot lär vara betydligt högre. Men att växelvis ta sig genom 70cm djupsnö med utrustning lämpad för vinter är hårt. Stridsavstånden i skog är dessutom längre och därför blir även förflyttningssträckorna det. @alla som ska bli skyttesoldater: Hur hård utbildningen blir beror på var ni hamnar. Olika regementen har olika utbildning. Jag vet då att det blev både lite mat och sömn under fältperioderna i vårt kompani. Det är inte i närheten av span eller jägarhårdhet vilket jag heller inte syftar mot. Men lökigt är det inte. De flesta stridande befattningar innebär lite sömn och svårare förhållanden just pga att man måste vara beredd på strid hela tiden. Quote
defacto Posted August 22, 2004 Report Posted August 22, 2004 Allvarligt, livet på skytte är inte riktigt lika high-life och glamouröst som jägartjänst. Sedan när blev jägartjänst glamouröst? Quote
JTS Posted August 22, 2004 Report Posted August 22, 2004 Allvarligt, livet på skytte är inte riktigt lika high-life och glamouröst som jägartjänst. Sedan när blev jägartjänst glamouröst? Fråga pojkarna på forumet som vill bli jägare. Quote
Hansson Posted August 31, 2004 Report Posted August 31, 2004 Jag var infskytte-KB på en 302-pluton 99-00 och vi hade roliga övningar med mycket action. Mycket skjuta, mycket manövrerande, mycket simkrig. Sen att vi hade en trosspluton och fick lagad mat istället för guldburk var inget problem för mig! Om jag skulle göra om lumpen så den enda befattningen jag skulle kunna tänka mig istället för den jag hade är skytte-GB! Quote
Recommended Posts