Jump to content

Dubbelmontage till ksp58?

Harald

Recommended Posts

Jag var för en dryg vecka sedan ombord på en stridsbåt 200. Där på däck fanns det fanns det en tingest som jag fick förklarat för mig var en dubbellavett till ksp 58. Tyvärr hann jag inte ta reda på mer fakta eftersom det var dags att kliva av flytetyget kort därefter.

15,5cm - Trivs bäst på torra land.

Stämmer, 200-båten (som, ursäkta besserwisserandet, inte är en stridsbåt) har/hade till vänster om styrhytten ett dubbellavettage för 58:or. Den hade även mig veterligen en lavett i aktern (som LV) också.

Skillnaden mellan 200- och 90-båtarna ifråga om att kunna bita ifrån är GANSKA stor (6xTKsp mot 2xKsp58/pluton mot en strand...) även om man kan diskutera bådas lämplighet att vistas i stökiga miljöer...

/M

Stämmer, 200-båten (som, ursäkta besserwisserandet, inte är en stridsbåt) har/hade till vänster om styrhytten ett dubbellavettage för 58:or. Den hade även mig veterligen en lavett i aktern (som LV) också.

Skillnaden mellan 200- och 90-båtarna ifråga om att kunna bita ifrån är GANSKA stor (6xTKsp mot 2xKsp58/pluton mot en strand...) även om man kan diskutera bådas lämplighet att vistas i stökiga miljöer...

/M

OT: TpbS (transportbåt större, alias 200-båten) hade, som nämns, som huvudsyfte att vara just transportbåt. Vad som sades till oss båtchefer så var 200-båten i fredstid utbildningsbåt/plattform och i krigstid skulle den tjänstgöra som landstigningsbåt åt KJ och MS. Som transportbåtar i krigstid skull de krigsplacerade båtarna tjänstgöra, båtarna som kom i fredstid kunde vara lyxbåtar, fiskebåtar, taxibåtar eller vad som helst.

200-båten skulle ha 3 st. KSP58 (utan kolv). Två till tornet för att ge eldunderstöd vid landstigning, och en i aktern för luftskydd (Tjena mitt bena att det fungerar mot stridshelikoptrar). KSPn i aktern hade en vagga (samma som på TGB) samt en fånig horisontel pinne med sadel typ cykel. Vagga och sadel sattes på en stolpe i aktern. Vill minnas att det var däcksman som skulle sköta tornet och maskinisten som skulle sköta flygskydds KSPn.

Annars har jag bara sett dubbellavetage på KP-bilarna.

Jag var för en dryg vecka sedan ombord på en stridsbåt 200. Där på däck fanns det fanns det en tingest som jag fick förklarat för mig var en dubbellavett till ksp 58. Tyvärr hann jag inte ta reda på mer fakta eftersom det var dags att kliva av flytetyget kort därefter.

15,5cm - Trivs bäst på torra land.

Var det möjligen i samband med Rikshemvärnschefens insatsövning 742? :lala:

/FF

Hörde talas om att det i flygvapnet för många år sedan skall ha funnits en dubbellavett till ksp58:an monterad på 11:a bilarna. Har sökt en del på nätet men inte hittat något. Någon som kan bringa klarhet i frågan?

Du kan ha hört fel uppgift. Dubbellavettaget till ksp var endast till ksp 36 vad jag känner till. Dessutom var 11-bilarna inte så vanliga i flygvapnet.

Den enda FV-ägda 11-bil jag har sett hade en vanlig pivot-monterad ksp58.

(Eller rättare sagt, den hade en pivot, men ingen ksp...)

Däremot så har jag ett svagt minne av att det skulle gå att montera ksp58 i ksp36:ans lavett, möjligen efter modifiering.

/M

200 båten har mig veteligen inte en dubbel "Lavett" utan ett bepansrat Kulsprute torn med 2 st ksp 58.

Besserwisser :lala:

Får våta drömmar av tanken på det underbara ljudet 58:an i dubbel lavett måste ge ifrån sig.

*ursäkta mig, måste gå ifrån en liten stund*

OT-från tråden men i linje med ovan inlägg:

Inför en uppvisning av våldsam landstigning med 200-båt hade vi en blå-gul som var lite mer excentrisk än vanligt. Tornet fick provskjuta några salvor med olika gasregulatorinställningar. Blågul konstaterade att det bästa var en KSP med högt tryck (hög eldhastighet) och en med lågt (låg eldhastighet).

Och ja, det lät mycket maffigt.

/joakim