Stella-Polaris Posted October 22, 2007 Report Share Posted October 22, 2007 (edited) 14,5 användes som bekant i Ryssarnas pansarvärnsgevär under WWII. Kalibern ligger även till grund för de tyngsta kulsprutorna som serie prouducerats. Med en anslags energi ungefär dubbelt så stor som 12.7 har 14,5:an en defenitiv fördel i penetreringsförmåga. Dock har kalibern inte uppmärksammats så mycket fastän den sitter på ett antal Ryska fordon. Jag har sett 14,5 ksp i filmer från Iraq där den används till eldöverfall på US HKP. Att den är effektivare än Dushkan i denna roll lär väl knappast betvivlas. Här i Väst har vi ju en 12,7 browling kult och i andra delar av världen en Dushka kult. Men var står KPV systemet?? Är det historia eller framtidens tunga kulspruta?? Med moderna tillverkningstekniker och rekyldämpare torde ju en modern variant kunna se ljuset. Vad jag har förstått är hylsan den samma som används till det Ryska 23mm systemet. Bara det att den har större hals. Men som 14,5:a har den större genomslagsförmåga än 23 mm. Vad är då att föredra?? HE eller penetreringsförmåga?? Edited October 22, 2007 by Stella-Polaris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Jag är också väldigt förtjust i 14.5x114mm, men jag tror inte att den hör framtiden till. Jämför en KPV och en HS.404 eller motsvarande 20mm kanon. Både är ungefär lika stora och väger lika mycket. Visserligen kan man skrämma upp den lättare kulan i högre utgångshastighet, men mynningsenergin är ändå ungefär samma. Den mindre 14.5mm kulan tappar fart snabbare och får sämre genomslagsförmåga jämfört med 20mm granaten ju längre avstånd man skjuter på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted October 23, 2007 Author Report Share Posted October 23, 2007 Jag är också väldigt förtjust i 14.5x114mm, men jag tror inte att den hör framtiden till.Jämför en KPV och en HS.404 eller motsvarande 20mm kanon. Både är ungefär lika stora och väger lika mycket. Visserligen kan man skrämma upp den lättare kulan i högre utgångshastighet, men mynningsenergin är ändå ungefär samma. Den mindre 14.5mm kulan tappar fart snabbare och får sämre genomslagsförmåga jämfört med 20mm granaten ju längre avstånd man skjuter på. Jag avsåg mer rollen som tung KSP. Den är ju onekligare effektivare mot fordon och HKP, jämfort med 12,7. Idag har man ju oftast anpassat skyddet mot 12,7 och skall man lägga på ytterligare skydd, mot 14,5, så börjar det bli tungt. I varje fall för HKP lär det steget bli tungt. Ok, det är ingen lätt pjäs men man borde kunna minska vikten något och varför inte hjul ala Ryssen. Men om vi ser på Historien så användes kalibern mot Stridsvagnar och Flyg. Bägge dessa blev med tiden allt bättre bepansrade och till slut var kalibern inte så effektiv längre. Men nu har två nya typer klivit in på banan. Lättare pansarfordon, både hjulgående och banddrivna, har tillsammans med HKP fått en allt större roll. KVP systemet kunde här ta den gamla LV/PV rollen och ge tillgång till ett flexibelt system. Mycket torde även kunna göras på ammo fronten. AP och Underkalibrig am kan utvecklas för ökad PV förmåga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Jo, Belgarna försökte ju bygga ett liknande vapen med FN BRG-15, men det blev tyvärr ingen större succé. Jag tror helt enkelt att luckan mellan 12.7x99mm och 20x110mm är för liten. Ifall man behöver något tyngre än en Ma Deuce så kan man lika gärna ta sin lätta akan i stället. Måste bara passa på att slänga in en bildlänk som jag hittade när jag sökte eftersom jag tyckte att den såg så mäktig ut. Twin .50cal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts