Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tror att officerarna skiter i vilken synklass du har när du väl hamnat där. De som har uppgifterna är ju pliktverket och de ska bara sätta rätt man på rätt kompani.

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Låter logiskt ja. Då är det bara att tuta och köra. Någon som vet mönstringskraven för denna tjänst ? Skriv ner så många resultat ni kan är ni snälla :unsure:;-)

Posted

Eftersom att du tävlar mot andra om platserna så är det ju egentligen inga krav du ska uppfylla, utan få så bra som möjligt så att du inte hamnar utanför tjänsten.

Posted (edited)
Låter logiskt ja. Då är det bara att tuta och köra. Någon som vet mönstringskraven för denna tjänst ? Skriv ner så många resultat ni kan är ni snälla :rockon::baskerPa:

Tja, jag kan du berätta vilka resultat jag fick när jag mönstrade, så att du har någorlunda koll.

Styrka: 6

Kondition: 6 (uppskattat, gjorde inte testet)

Inskrivningsprov: 7

Psyk.: 7

Hörsel: A

Syn: C

Bör kanske tillägga att jag var sjuk när jag mönstrade, och hade varit så i runt två veckor innan också :P

Annars bör du väl kunna fråga på lumpen.nu och få exakta svar istället :)

EDIT: Som Zippan säger, "tävlar" man om platserna, så det du då i sånna fall får veta är minimumkraven för tjänsten. Så bara för att du får samma resultat som krävs eller t.o.m. bättre betyder inte det att du automatiskt får tjänsten.

Edited by Fredas
Posted (edited)
Jag känner en som "fuskade" på mönstringen. Han drog dit med linser, presterade bra och fick en jägartjänst, för att sedan operera ögonen men nån typ av laseroperation. Vet inte hur allvarligt försvarsmakten ser på sånt med det är ju ett alternativ för de som har fysiken/intelligensen för att bli jägare, men som har för dålig syn.

Rent skitsnack... För att operera ögonen måste man vara minst 20 år, synen får inte ha förändrats på 1 år och ögonen måste bli godkända genom tester som avgör om man är lämplig att operera ögonen.

Edited by Miniberta
Posted
Jag känner en som "fuskade" på mönstringen. Han drog dit med linser, presterade bra och fick en jägartjänst, för att sedan operera ögonen men nån typ av laseroperation. Vet inte hur allvarligt försvarsmakten ser på sånt med det är ju ett alternativ för de som har fysiken/intelligensen för att bli jägare, men som har för dålig syn.

Rent skitsnack... För att operera ögonen måste man vara minst 20 år, synen får inte ha förändrats på 1 år och ögonen måste bli godkända genom tester som avgör om man är lämplig att operera ögonen.

Finns faktiskt en del som är äldre än övriga när de rycker in, så jag ser de som möjligt. Dock osannolikt.

Posted (edited)

Du har fel. Man behöver inte vara 20 år för att göra en laserbehandling. Killen ifråga var 19, men som du säger så krävdes det att hans syn hade varit någorlunda konstant i ca 1 år, vilket den uppenbarligen måste ha varit eftersom han genomförde operationen.

Ang. linser, hur svårt är det att säga: "Nej jag har inga linser"? När jag mönstrade var det i alla fall ingen som kontrollerade om man talade sanning eller inte.

Edited by Sandstedt
Posted
Låter logiskt ja. Då är det bara att tuta och köra. Någon som vet mönstringskraven för denna tjänst ? Skriv ner så många resultat ni kan är ni snälla :rockon::rolleyes:

Tja, jag kan du berätta vilka resultat jag fick när jag mönstrade, så att du har någorlunda koll.

Styrka: 6

Kondition: 6 (uppskattat, gjorde inte testet)

Inskrivningsprov: 7

Psyk.: 7

Hörsel: A

Syn: C

Bör kanske tillägga att jag var sjuk när jag mönstrade, och hade varit så i runt två veckor innan också :P

Annars bör du väl kunna fråga på lumpen.nu och få exakta svar istället :)

EDIT: Som Zippan säger, "tävlar" man om platserna, så det du då i sånna fall får veta är minimumkraven för tjänsten. Så bara för att du får samma resultat som krävs eller t.o.m. bättre betyder inte det att du automatiskt får tjänsten.

Det jag är intresserad av var just miniumkraven jag sökte. Men jag vet att bara för jag uppfyller dom så kanske jag inte behöver få det. Men jag ska nämna det om jag är intresserad av det just då. :-P

Ska fråga på lumpen.nu lika bra =)

Angående synen på mönstringen, ska man dra in med linsvätska och behållare och alla saker för att sedan plocka av dom, tvätta händerna före o så?

Hur gjorde ni? Kanske man bör ha brillorna på sig hela dagen för att det ska bli så smidigt som möjligt.

Posted

Jag hade glasögon hela tiden när det behövdes. Synen kan ju bli lite grumlig efter att man tagit av linserna, ville inte riskera det.

Posted

hon som kollade de med synen, undrade om jag hade linsbehållaren med mig. vilket jag inte hade så jag fick lägga linserna i 2 små skålar under undersökningen. Men som nämnt, synen va kanske inte 100% direkt efter att linserna åkt ut...

Posted

Du har fel. Man behöver inte vara 20 år för att göra en laserbehandling. Killen ifråga var 19, men som du säger så krävdes det att hans syn hade varit någorlunda konstant i ca 1 år, vilket den uppenbarligen måste ha varit eftersom han genomförde operationen.

Ang. linser, hur svårt är det att säga: "Nej jag har inga linser"? När jag mönstrade var det i alla fall ingen som kontrollerade om man talade sanning eller inte.

Jag vill se dig länka till en enda ögonläkarmottagnings hemsida där de säger att man inte behöver vara 20 år för att få genomgå en ögonoperation. Jag har själv spenderat åtskilliga timmar på att försöka hitta en sådan själv, och ännu inte kommit i kontakt med någon, så om du vet någon är det väldigt uppskattat om du delar med dig :-P

Posted (edited)

alltid bra att starta trådar här, man lär sig massa bra grejer. Inte för att jag tror att jag kommer nära några andra syngränser men men. Inte för att jag är det men jag har hört att folk med plattfothet har svårt att komma in i lumpen? Även ifall det icke stör dom als?

Edited by Andreas_901
Posted
Jag vill se dig länka till en enda ögonläkarmottagnings hemsida där de säger att man inte behöver vara 20 år för att få genomgå en ögonoperation. Jag har själv spenderat åtskilliga timmar på att försöka hitta en sådan själv, och ännu inte kommit i kontakt med någon, så om du vet någon är det väldigt uppskattat om du delar med dig :-P

Will do!

www.opticare.se

Jag vet att det står att man bör vara över 20, men det är inte ett krav. Slå en signal så får du se. Huvudsaken är att du har haft någorlunda stabil syn under en längre tid (det får dock diffa lite).

Posted
Will do!

www.opticare.se

Jag vet att det står att man bör vara över 20, men det är inte ett krav. Slå en signal så får du se. Huvudsaken är att du har haft någorlunda stabil syn under en längre tid (det får dock diffa lite).

Visa gärna dessa kliniker så jag kan se de. Jag har endast hittat kliniker som har en åldergräns på 20 år och inget annat.
Posted (edited)
Visa gärna dessa kliniker så jag kan se de. Jag har endast hittat kliniker som har en åldergräns på 20 år och inget annat.

Vad menar du? Jag skrev ju nyss länken till det företag som tillåter operationer under 20. Opticare har kliniker i en mängd olika städer enligt hemsidan. Han jag känner opererade sig i Uppsala.

Edited by Sandstedt
Guest Sandström
Posted

Kan tillägga här att jag flera gånger har försökt få en operation hos opticare, men dom har varit benhårda med att man ska ha fyllt 20 år. Jag har haft samma synfel i två år nu men det hjälpte inte för fem ören...

Posted
Kan tillägga här att jag flera gånger har försökt få en operation hos opticare, men dom har varit benhårda med att man ska ha fyllt 20 år. Jag har haft samma synfel i två år nu men det hjälpte inte för fem ören...

Det låter ju skumt. Vilken klinik?

Guest Sandström
Posted

Visserligen i HBG, men det låter konstigt att dom skulle ha en annan policy i Uppsala om det är samma företag... Men jag påstår inte att din kompis ljuger på något sätt, är bara förbannad på Opticare :p

Posted (edited)

Visserligen i HBG, men det låter konstigt att dom skulle ha en annan policy i Uppsala om det är samma företag... Men jag påstår inte att din kompis ljuger på något sätt, är bara förbannad på Opticare :p

Det kan jag förstå. Men nej han ljuger inte. Mötte honom ett par dagar efter operation och han kunde knappt se nånting eftersom hornhinnorna höll på att byggas upp igen, efter att ha lösts upp med alkohol under operationen. Ont som fan hade han också. :rolleyes:

Edited by Sandstedt
Posted

Gjorde syntest i veckan på trafikskola. Hade 1,0 på vänster och 0,8 på höger. Hur mycket gör när det väl kommer till kritan, på mönstring? Jag vet inte om det är mycket eller lite därför frågar jag..

Posted
Gjorde syntest i veckan på trafikskola. Hade 1,0 på vänster och 0,8 på höger. Hur mycket gör när det väl kommer till kritan, på mönstring? Jag vet inte om det är mycket eller lite därför frågar jag..

Låter som väldigt bra syn.

Ni med glasögon eller insatta över huvud taget: Vilken syngradering (A, B eller C) tror ni jag har om jag precis inte behöver glasögon eller linser? Vet att mitt sämsta öga ligger på 0,5. Ser dock betydligt bättre med bägge.

Posted
Ni med glasögon eller insatta över huvud taget: Vilken syngradering (A, B eller C) tror ni jag har om jag precis inte behöver glasögon eller linser? Vet att mitt sämsta öga ligger på 0,5. Ser dock betydligt bättre med bägge.

"För att uppnå B-syn måste du minst se 0,7 på ditt bästa öga samt minst 0,3 på ditt sämsta samt måste du kunna korrigera upp till 0.8 på båda ögonen."

källa: Syster lump.

http://lumpen.nu/Fragor-o-svar/Syster-Lump/Post.aspx

• 5 months later...
Posted (edited)
Jag vill se dig länka till en enda ögonläkarmottagnings hemsida där de säger att man inte behöver vara 20 år för att få genomgå en ögonoperation. Jag har själv spenderat åtskilliga timmar på att försöka hitta en sådan själv, och ännu inte kommit i kontakt med någon, så om du vet någon är det väldigt uppskattat om du delar med dig :baskerFN:

Jag gjorde ögonoperation på S:t Eriks Ögonsjukhus för ca 5 mån sen, var då 17. Dem hade också 20 år som "krav". Men jag min syn hade varit stabil i 2 år och jag växte inte längre på längden. Så dem gjorde ett undantag utan att tveka, då jag hemskt gärna vill in som jägare.

Edited by mdn
Minskat antalet citat. /mdn, BG
Posted
Jag gjorde ögonoperation på S:t Eriks Ögonsjukhus för ca 5 mån sen, var då 17. Dem hade också 20 år som "krav". Men jag min syn hade varit stabil i 2 år och jag växte inte längre på längden. Så dem gjorde ett undantag utan att tveka, då jag hemskt gärna vill in som jägare.

Jag ska göra ögonoperation om ett par veckor, är 19 och fyller 20 i höst. Hade -1.0 på båda ögonen och jag fick C i syn när jag mönstrade. Ska sedan ansöka om att få inskrivningsbeslutet ändrat till jägartjänst 2009 eller 2010.

Gick din operation bra? Vilket metod körde du?

Posted

Jag kan säga att det är ganska många tjänster som försvinner om man inte har A syn, vilket jag fick lära mig den hårda vägen på mönstringen då jag fick B-syn

Exempel på tjänster som kräver A-syn är alla Jägartjänster (dock ej Flybasjägare), Amfibiesoldat, Luftburensoldat, MP

Posted
Jag kan säga att det är ganska många tjänster som försvinner om man inte har A syn, vilket jag fick lära mig den hårda vägen på mönstringen då jag fick B-syn

Exempel på tjänster som kräver A-syn är alla Jägartjänster (dock ej Flybasjägare), Amfibiesoldat, Luftburensoldat, MP

Jägare på K4 eller K3 (luftburen) räcker med B-syn, iaf enligen lumpen.nu och när jag mönstrade. Militärpolis räcker med B-syn.

Posted

Jägare på K4 eller K3 (luftburen) räcker med B-syn, iaf enligen lumpen.nu och när jag mönstrade. Militärpolis räcker med B-syn.

Lumpen.nu stämmer inte överens alls med verkligheten. Till mig sa dom på mönstringen som jag skrev ovan. Till och med sjuksköterskan på mönstringen sa att för att bli jägare får man inte ha ett enda fel på nedersta raden på syntestet, dvs A-syn, så lita inte vad som står på lumpen.nu

Posted (edited)
Jag ska göra ögonoperation om ett par veckor, är 19 och fyller 20 i höst. Hade -1.0 på båda ögonen och jag fick C i syn när jag mönstrade. Ska sedan ansöka om att få inskrivningsbeslutet ändrat till jägartjänst 2009 eller 2010.

Gick din operation bra? Vilket metod körde du?

Yes det gick mycket bra, hade hela -4,5 respektive -4,75 och ser nu 1,0-1,2. Körde med lasek

Lägger in lite frågor ang hörseln. Någon som vet om det krävs mycket hörselfel för att det ska ned till B? T.ex. lite svag tinnitus som endast kan höras vid "stark" tystnad?

Går många utbildningar bort pga hörsel B? Diverse jägarutbildningar?

Edited by mdn
Minskat antalet citat. /mdn, BG
Posted

Tänk på hur många inlägg ni citerar när ni svarar. Det räcker praktiskt taget alltid med att endast ta med relevanta delar av det inlägg man svarar på. Att ta med sju nivåer av citat är inte försvarbart och minskar läsbarheten i inläggen.

Jag rekommenderar introduktionskursen.

/mdn, Blågul