Vikström Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 har sett nån bild på en, i sammanhanget passande, jägare som hade sin mag ihopsatta i något som såg ut som en jägarmag-hållare i gjuten plast, gick ca 1/3 upp på magasinet. nån som tejpat jävel eller finns det som "standard issue" eller försökspryl inom FM? eller om det finns på annat håll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Det som du har sett är nåt man köper på Militaryshop. Tyvärr så får vi vanliga vid FM tejpa ihop våra jägarmag såvida man inte köper det där \ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Säger bara en sak: ELTEJP Sånt där modernt plastskit går bara sönder. Åt helvete med det *usch* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Själv fördrog jag tejpade fingrar och enkelmag. Enkelmaggen ger bättre balans och tejpen förhindrar blodvite vid snabba maggbyten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted February 8, 2003 Author Report Share Posted February 8, 2003 ok tack för info... tycker iofs att maggen i sig är rätt epiga, själv hade jag aldrig problem med dom men vid inryck var det många som fick mer eller mindre dåliga mag en stackre fick 2 med snea "läppar" = eldavbrott i ett och när han bytte dom fick han ett med defekt botten platta = 30st 5.56 utspridda i skogen under stridsskjutning och jepp vi fick leta igen allihopa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Annars så har ju Sig en lösning. Funkis? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Det verkar inte så. Vid mag-byte så blir det ju till slut övervikt på ena sidan. Kan nog bli lite bersvärligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Man behöver inte sätta ihop tre mag om man inte vill. Vill man kan man sätta ihop hur många mag som helst. Tycker det verkar lite vanskligt med kopplingarna som är i plast men det är kanske funkis. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Dojl, påstår du att ak5-magen i metall är bra eller??? Sämre kvalitet får man ju leta efter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 .oz du vet väl att i krig så får man ju ut plastmagasin. Vet inte hur pass tåliga de är. Kanske man råkar ut för ständiga matningsfel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Dojl, påstår du att ak5-magen i metall är bra eller???Sämre kvalitet får man ju leta efter! Om man har oturen att få ut magasin som har vart i bajsgropar, blit överkörda av Strv osv så är dom nog inte så bra längre. Men jag upplevde aldrig nåt större fel på magasinen Och ha ett trippelmag som bilden ovan visar. Hm, jag tejpade ett trippelmag på en b-styrkeövning. Tänkte först göra en fyra men jag orkade inte.. Men 3 mag. som är ihopsatta upplevde jag som väldigt ohanterligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Måste hålla med Doyle här och påstå att jag aldrig haft några problem med mina magasin. Det gäller bara att kontrollera så att de är av den nya modifierade typen och att de är funktionella, detta räcker att kontrollera när vård genomförs. Gör man det så är min uppfattning att det är betydligt bättre med dessa magasin än motsvarigheter i plast, plast+kallt=trasigt, plast+sten=trasigt... Enda fördelen kan väl vara de magasin som är gjorda av genomskinlig plast så att det syns hur mycket am det finns i. Och sen det här med plastmagasin i krig? Kan någon bekräfta eller dementera detta? Har hört ryktet förrut men aldrig tagit det på allvar, jag har iaf aldrig sett ett av dessa magasin i förråd eller motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Och sen det här med plastmagasin i krig? Kan någon bekräfta eller dementera detta? Har hört ryktet förrut men aldrig tagit det på allvar, jag har iaf aldrig sett ett av dessa magasin i förråd eller motsv. Ett befäl visade ett sådant magasin för oss. Det är möjligt att det var på försök, men han påstod att de finns massproducerade i mob-förråd. Syftet med dem är att man bara ska kunna slänga magasinen i skogen för snabbare omladdning där man inte behöver stoppa ner magasinen i stridsbältesfickorna och spara dem. ( Detta är ju faktiskt tidskrävande ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Om man har oturen att få ut magasin som har vart i bajsgropar, blit överkörda av Strv osv så är dom nog inte så bra längre. Jag har faktiskt haft ett magasin i Bajsgropen på Korsö och använt det efter det. Det fungerade SKITbra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Syftet med dem är att man bara ska kunna slänga magasinen i skogen för snabbare omladdning där man inte behöver stoppa ner magasinen i stridsbältesfickorna och spara dem. Jag skulle nog faktiskt föredra att ha med mina vanliga magasin så att jag kan fylla på dom om det skulle behövas. Jobbigt att stå med en ak5, en ask 5.56 och inga magasin t.ex Det fungerade SKITbra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Och sen det här med plastmagasin i krig? Kan någon bekräfta eller dementera detta? Har hört ryktet förrut men aldrig tagit det på allvar, jag har iaf aldrig sett ett av dessa magasin i förråd eller motsv. Ett befäl visade ett sådant magasin för oss. Det är möjligt att det var på försök, men han påstod att de finns massproducerade i mob-förråd. Syftet med dem är att man bara ska kunna slänga magasinen i skogen för snabbare omladdning där man inte behöver stoppa ner magasinen i stridsbältesfickorna och spara dem. ( Detta är ju faktiskt tidskrävande ) Jo, det där var ju en lustig idé. Spännande när man står med en limpa am i näven och funderar på hur man ska få in patronerna i bössan.... Är det förresten någon som har koll på hur andra länders magasin fungerar? Bättre eller sämre? Jänkarnas magasin är ju gjorda i betydligt tunnare plåt och verkar riktigt sköra i jämrörelse med våra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Tja det var inte precis min idé. Tror själv inte på att det skulle funka så bra. Jag förlitar mig ändå på plåtmagasinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Läste om en kille som hade problem med att botten släppte på AK mag: Tips: Tejpa ALLTID botten med eltape!!! Trodde det var standardförfarande Amfibieslusken: Det verkar obra att utbilda för att bära med tommag under fredsövning för att börja göra helt annat om det blir skarpt! Istället för att fippla med att stuva tillbaks mag i magfickor är det en god idé att bara kasta in dem i vapenrocken! Minigun åt alla så blir det inga magproblem :rocket: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knotas Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Att: Ing Har testat jänkarnas mag av aluminium... Förutom att de känns som att de skulle gå sönder när man laddade är fjädern för svag. Fullt mag är största orsaken till eldavbrott enligt vår instruktör den dagen. Alla som testade hade minst ett eldavbrott( två vapen gick sönder ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Doyle.......antar att plastmaggen(eller nu vilket matr. dom e gjorda i) är fyllda me am.... så att det e nog ingen större risk att stå där med en ask 5.56.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Doyle.......antar att plastmaggen(eller nu vilket matr. dom e gjorda i) är fyllda me am....så att det e nog ingen större risk att stå där med en ask 5.56.... Men kanske senare...får man ut laddade plastmagasin, kanske man "slarvar" bort sina plåtmag och står där med lösa patroner....inte bra. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Färdigladdade plastmag tror jag inte på, fjädern skulle aldrig hålla för att ligga spänd i ett förråd i flera(?) år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Doyle.......antar att plastmaggen(eller nu vilket matr. dom e gjorda i) är fyllda me am....så att det e nog ingen större risk att stå där med en ask 5.56.... Ah, jo givetvis Men som Amfibieslusken skrev så skulle plastmagen typ kastas efter att man skjutit upp dom. Och kastar man alla magasin efter att man har skjutit upp dom så har man inga kvar att fylla upp sen. Och står man då ute i mörka skogen utan magasin och med en ask 5.56 så blir det svårt att mag:a upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Det är väl ingen här som tror att vi, i händelse av ofred, skulle få klara oss med endast 4 mag per näsa + en limpa ammo..? Nånstans ute i skärgården fick jag titta in i ett "skarpt" förråd, och där finns så att det räcker och blir över (för ett kort krig iaf..) med färdigbandat till ksp och färdiga mag (plast) till ak. Däremot kan det ju vara en bra idé att behålla plåtmagen "just in case", men ni kan ju phethajja att trossen kommer bli tung.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Nånstans ute i skärgården fick jag titta in i ett "skarpt" förråd, och där finns så att det räcker och blir över (för ett kort krig iaf..) med färdigbandat till ksp och färdiga mag (plast) till ak. Jag undrar precis som Adam Wilhelm. - Hur klarar fjädern att vara belastad så länge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted February 9, 2003 Author Report Share Posted February 9, 2003 en metallfjäder bör väll inte tappa så mycket om den inte värms... iofs skulle det inte förvåna om det köpts kassa mag, det har ju hänt förr att det gjorts lite dåliga affärer typ ryss-pbv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 (edited) en metallfjäder bör väll inte tappa så mycket om den inte värms... iofs skulle det inte förvåna om det köpts kassa mag, det har ju hänt förr att det gjorts lite dåliga affärer typ ryss-pbv Jo en magfjäder tappar sin spänst om magasinet förvaras laddat. :( Edited February 9, 2003 by Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Här står lite om ar15/m-16 mag. De är nästan identiska, det är bara ak5 maggen som saknar den lilla bit som aktiverar sistaskottspärren på m-16 m fl. http://www.ecis.com/~mraudio/FAQs/Mag_FAQ2.htm#3h Jag tycker att nya ak5 mag håller hög kvalitet, sedan är inte alla nya... Det sägs att marstidsskolan tittar på sätt att förbättra tillförlitligheten på ak5. Då kan man ju antingen gå ut med ett påbud till alla förrådsmän att kassera lite fler kassa mag och byta in alla kassa mag i cirkulation mot nya eller så kan man byta till orlite eller annat syntetmaterial som inte deformeras utan spricker om de utsätts för tillräckligt våld och slitage. Då fattar väl till och med den genomsnittlige förrådsmannen att magget är kass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 m16 magasinen är i aluminium, ak5 är i stål och torde slitas mindre, jag har bitit i m16 mag och det blir märken, jag skulle nog föredra stål i mina magasin, trots att de är tyngre. Mina magasin krånglade rätt friskt på ks05, jag kollade dem och ena magasinsläppen var spräckt, samma fel på 6 av mina 8 magasin, flertalet av polarna hade samma fel på sina magasin. En teori var att de använts i Kulspruta 90 och någon klant slagit in dem i magasinsbrunnen och sedan bonkat på dem med slutstycket, inte omöjligt, dock var det väldigt många på förrådet som också var spräckta, jag bytte flera gånger för att få 8 st hela magasin. Tur man hade en Kulspruta 90 som back-up Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 (edited) Det gäller bara att kontrollera så att de är av den nya modifierade typen och att de är funktionella, detta räcker att kontrollera när vård genomförs. Gör man det så är min uppfattning att det är betydligt bättre med dessa magasin än motsvarigheter i plast, plast+kallt=trasigt, plast+sten=trasigt... Jag hade syntetmagasin till mitt stormgevär och använde dem i allt ifrån -34 graders kyla till stekheta sommardagar. De syntetmagasin jag hade bucklade sig inte, rostade inte, var extremt starka och lätta, och gav aldrig matningsfel. Jag såg eller hörde aldrig att någon hade problem med syntetmagasinen. Att höra klagomål på syntetmagasin med argumentet att de är gjorda av "plast" stärker mig bara i min tro att fler människor borde läsa lite kemi och materiallära, för att därigenom inse att moderna syntetmaterial finns i en mängd olika varianter med de mest skiftande egenskaper. Detta utesluter givetvis inte att det går att tillverka dåliga syntetmagasin... Edited February 9, 2003 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts