gurgel_90 Posted August 27, 2007 Report Share Posted August 27, 2007 jag har lagt märke till i ett antal artiklar i insats och försvar nu, där där svenska soldater bär ett vapen som jag inte alls känner igen på bilderna. i den artikeln som jag hittade om NBG i nr2 -07(varifrån bilderna är) så hittade jag ingenting om vapnet i texten i alla fall. så vad är det för vapen, och vad gör det i svenska händer? är det en ny AK? AK5 har ju trots allt ca 22 år på nacken, vilket är längre AK4, men det verkar ju enligt mig ganska onödigt när ak5 håller dagens standard, speciellt AK5C. eller är det kanske något som NBG fått från EU eller något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FireEagle Posted August 27, 2007 Report Share Posted August 27, 2007 (edited) Jag vet att det används av brittiska försvaret, länk: http://www.army.mod.uk/equipment/pw/pw_sa80.htm Edited August 27, 2007 by FireEagle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 27, 2007 Report Share Posted August 27, 2007 Brittisk L85 Svenska officerare på djungelträning med brittiska försvaret. http://www.ing2.mil.se/index.php?c=news&id=36054 http://www.p4.mil.se/index.php?c=news&id=35908 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Vad är den där gula grejen som sitter på pipan till? Av Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Lösskjutningsanordning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Lösskjutningsanordning... ok... är den inte riktigt samma som på Ak4 då? Hur monteras lösskjutningsanordningen på L85? Gängas den på pipan? Är den gula delen till för att "säkra" lösskjutningsanordningen så den inte lossnar? OT-fråga: Hur monteras lösskjutningsanordningen på Ak5? Av Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 På Ak5 så skruvar man fast lösskjutningsanordningen i flamdämparen och säkrar den med en sprint. På L85 så sätter man anordningen över flämdämparen, den gula delen är lösskjutningsanordningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Hmm det låter "aningen fyrkantigt" med sådan konstruktion på lösskjutningsanordningen till Ak5/L85 tycker jag... enklast tänkbara är ju konstruktionen på Ak4... bort med flamdämparen, gänga på lösskjutningsanordningen, dra åt med specialverktyget. Kan det bli enklare? Mina fem öre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Highlander Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Hmm det låter "aningen fyrkantigt" med sådan konstruktion på lösskjutningsanordningen till Ak5/L85 tycker jag... enklast tänkbara är ju konstruktionen på Ak4... bort med flamdämparen, gänga på lösskjutningsanordningen, dra åt med specialverktyget. Kan det bli enklare? Mina fem öre. Ja det kan det genom att slippa ta av flamdämparen och slippa specialverktyg. Vilket man gör på AK5... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Det är väl också så att de flesta andra nationer kör med lös ammunition utan träplugg, bara en ihopsnörpt hylsa. Då behövs inte samma typ av skygg mot träflisor. Jag kan för lite för att säga något om eventuella krutgaser och det tryck som behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Ok men hur gör man för att få bort den där sprinten då? Av Stocken Ja det kan det genom att slippa ta av flamdämparen och slippa specialverktyg. Vilket man gör på AK5... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmJe Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Ok men hur gör man för att få bort den där sprinten då? Av Stocken Ja det kan det genom att slippa ta av flamdämparen och slippa specialverktyg. Vilket man gör på AK5... Man använder fingrarna. Det finns en till anledning till att ha en stor gul grej på pipan. Det är att man upplyser folk om att man har lös ammunition så att inte bärplockare skiter på sig ifall om det kommer ett gäng med AKs i skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MPMöller Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 (edited) Har funderat på de där med lösskjutningsanordningen till Ak5an (och ksp90 för den delen också). Är man civil och inte särskillt vapenkunnig (som majoriteten är) så är det nog väldigt lätt att man inte ser att det sitter en lösskjutningsanordning på pipan och tar vapnet för ett skarpt. Den har ju samma färg och form som resten av pipan, den som britterna använder som man ser på bilderna ovan är ju både annorlunda formade och färgade, ungefär som Air Soft vapen i andra länder måste ha sista cm på pipan rödmålade. Fast det är väl inget överhängande problem i Sverige, men hade ju varit en enkel försäkring om att inga missförstånd skulle ske.. Sry för OT Edited August 28, 2007 by MPMöller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Har funderat på de där med lösskjutningsanordningen till Ak5an (och ksp90 för den delen också). Är man civil och inte särskillt vapenkunnig (som majoriteten är) så är det nog väldigt lätt att man inte ser att det sitter en lösskjutningsanordning på pipan och tar vapnet för ett skarpt. Den har ju samma färg och form som resten av pipan, den som britterna använder som man ser på bilderna ovan är ju både annorlunda formade och färgade, ungefär som Air Soft vapen i andra länder måste ha sista cm på pipan rödmålade.Fast det är väl inget överhängande problem i Sverige, men hade ju varit en enkel försäkring om att inga missförstånd skulle ske.. Sry för OT Det är inte lätt att tolka. Två Danska kadetter tyckte vi var skitcoola för att vi hadde ljuddämparepå våra bössor hela tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rosander Posted August 28, 2007 Report Share Posted August 28, 2007 Har funderat på de där med lösskjutningsanordningen till Ak5an (och ksp90 för den delen också). Är man civil och inte särskillt vapenkunnig (som majoriteten är) så är det nog väldigt lätt att man inte ser att det sitter en lösskjutningsanordning på pipan och tar vapnet för ett skarpt. Den har ju samma färg och form som resten av pipan, den som britterna använder som man ser på bilderna ovan är ju både annorlunda formade och färgade, ungefär som Air Soft vapen i andra länder måste ha sista cm på pipan rödmålade.Fast det är väl inget överhängande problem i Sverige, men hade ju varit en enkel försäkring om att inga missförstånd skulle ske.. Sry för OT Det är inte lätt att tolka. Två Danska kadetter tyckte vi var skitcoola för att vi hadde ljuddämparepå våra bössor hela tiden. Men med tandskyddet på måste det nästan vara uppenbart? Alternativet borde vara att som "MPMöller" nämner att måla änden av pipan röd. (kadetterna hade förstått iaf) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted August 31, 2007 Report Share Posted August 31, 2007 Ok men hur gör man för att få bort den där sprinten då? Av Stocken Ja det kan det genom att slippa ta av flamdämparen och slippa specialverktyg. Vilket man gör på AK5... Man använder fingrarna. Det finns en till anledning till att ha en stor gul grej på pipan. Det är att man upplyser folk om att man har lös ammunition så att inte bärplockare skiter på sig ifall om det kommer ett gäng med AKs i skogen. Jasså? Så det är inte för att minimera risken för att någon försöker ladda och avfyra ett lösapterat vapen med skarp amm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted August 31, 2007 Report Share Posted August 31, 2007 Hmm det låter "aningen fyrkantigt" med sådan konstruktion på lösskjutningsanordningen till Ak5/L85 tycker jag... enklast tänkbara är ju konstruktionen på Ak4... bort med flamdämparen, gänga på lösskjutningsanordningen, dra åt med specialverktyget. Kan det bli enklare? Mina fem öre. Ja det kan det genom att slippa ta av flamdämparen och slippa specialverktyg. Vilket man gör på AK5... Specialverktyg? Nu är det iofs 2 år sedan jag höll i en AK5, men flamdämparen demonteras inte, löskjutningsannordningen monteras över/framför flamdämparen, utan verktyg. Detta då den inte behöver dras åt hårt för den hålls på plats av sprinten. Flamdäparen på AK5 ska, om jag inte minns fel, EJ demonteras av enskild soldat. Enda "problemet" med denna annordning på K5 är att sprinten kan åka iväg om man är oförsiktig vid demonteringen. Inte kul om man gör det utomhus i skogen, eller i snö.. JS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 31, 2007 Report Share Posted August 31, 2007 @Proto. Läs inläggen du citerat en gång till så kanske du förstår vad som menas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts