Jump to content

Digitalt "Killing house"

Adam Wilhelm

Recommended Posts

http://media.militaryphotos.net/other/MMSR.wmv

Här kombinerar man datorer, skjutbanor och dataspel i ett träningsscenario som garanterat får upp pulsen.

Den svenska modellen som håller på och tas fram är ju dubbelriktad, dvs två team kan agera mot och skjuta på varandra.

I den amerikanska modellen så agerar man mot AI.

Nähä...

Jag blev i alla fall imponerad av att du kan skjuta med dit personliga eldhandvapen, inte något speciellt framtaget och att träffarna registeras och syns på väggarna.

Jag hade absolut velat köra en runda på den sortens bana.

Det finns en annan nyare teknik som man borde kunna kombinera med det här.

Det finns idag lösningar för att istället för att projecera bilden på väggen, så visas den i ditt visir, men med skärpeinställning och annat inställt så att du upplever att du ser det projecerade objektet "ute i det fria". Som en VR-hjälm, fast du har tagit bort den virtuella världen och bara behållt monstren.

Ett universitet i Storbritanien (om jag minns rätt) baserade en prototyp på Quake. Illustrerad Vetenskap visade i ett nummer i år upp en variant där man sköt "virusblobbar" som svävade omkring runt sig.

Hur som helst är allt det här lysande, när man kan använda skarpa vapen i scenarior där det händer något mer än att ett mål faller eller reser sig, eller föreställer en elak skurk eller en gisslan. Som en av deltagarna i filmen kommenterar; att man nu kan få agera mot inte bara beväpnade eller obeväpnade måltavlor, utan mot obeväpnade måltavlor som plötsligt går och hämtar ett vapen.