Jump to content

Vansinnigt segt internet helt plötsligt

Ragulin

Recommended Posts

De senaste dygnen har jag lagt märke till en solklar försämring av hastigheten på mitt bredband och stabiliteten i detsamma. Det känns som att vara tillbaka på Den Gamla Onda tiden med telefonmodem. Tidigare har det gått med ett jävla tjoff att få upp sajter med både bild och ljud på, men nu tar det outhärdligt lång tid att ladda exempelvis Soldf... Vad fasen har hänt? Jag sitter med Telia och enligt den lilla ikonen för kommunikation, så är jag både ansluten och hastigheten är den vanliga 100Mbps...

Använder du trådlöst? Jag har haft massvis med krångel med mitt på senaste tiden och misstänker att det är min router som håller på att packa ihop. Mitt trådlösa nätverkskort är i princip bland det nyare man kan få tag i så jag betvivlar att det är det som ställer till problem.

Syntomen är: Uppkopplingen går ner på enormt låga hastigheter eller dör helt under loppet av ett par minuter. Har jag nånting igång så går min CPU upp på nära 50% (dual-core 2.7 Ghz). Startar jag om routern så håller den sig normal i några timmar innan det börjar igen.

Jag planerar nu att skrota idéen med trådlöst och gå tillbaka till tråd. Mina kollegor på jobbet har rekomenderat samma sak efter att jag berättat om problemen.

Använder du trådlöst? Jag har haft massvis med krångel med mitt på senaste tiden och misstänker att det är min router som håller på att packa ihop. Mitt trådlösa nätverkskort är i princip bland det nyare man kan få tag i så jag betvivlar att det är det som ställer till problem.

Syntomen är: Uppkopplingen går ner på enormt låga hastigheter eller dör helt under loppet av ett par minuter. Har jag nånting igång så går min CPU upp på nära 50% (dual-core 2.7 Ghz). Startar jag om routern så håller den sig normal i några timmar innan det börjar igen.

Jag planerar nu att skrota idéen med trådlöst och gå tillbaka till tråd. Mina kollegor på jobbet har rekomenderat samma sak efter att jag berättat om problemen.

Kör netstumbler och kolla hur många som ligger på samma kanal som du gör.

Det kan delvis lösa problemet.

Nytt firmware/drivers i basstation och mottagare kan oxå lösa problemen.

Eller så kör du tråd igen och slipper nuvarande och nya problemlösningar :wacko:

Jag sitter med Telia och enligt den lilla ikonen för kommunikation, så är jag både ansluten och hastigheten är den vanliga 100Mbps...

Skulle gissa att de 100Mbps som du ser endast är "ditt" nät, från routern till din dator. Vad du har till omvärlden är något helt annat.

tptest.se

Testa vad du verkligen har för kontakt med omvärlden. Med tptest så sparas resultatet så man kan se hur det förändrats över tiden.

Prova även och se hur det ändras mellan trådlöst och med kabel.

Mitt abonemang är upp till 8Mbps, och som mest så har jag kommit upp till 6,5.

Hade samma problem för 3veckor sen. Det var routern som inte pallade med min uppgradering till 24mbs.

Precis det problemet jag misstänker att jag har. Har du hittat en bra lösning?

Det KAN vara routern.

Jag hade liknande problem med hastigheter som varierade kraftigt, men jag hade också 3-4 andra WLAN i närheten som troligen låg och störde ut varandra.

Nyligen så ballade routern ur lite: endast öppet nät fungerade, så fort jag ändrade login/lösen, ip-scope, kryptering eller mac-filter så gick det inte att logga in alls. Antingen var någon cracker i närheten ruskigt snabb eller så var routern keff. jag köpte en ny härom veckan, och nu rullar det på som det skall igen.

Med kabel slipper man dessa bekymmer, men det kan vara ett as att dra kabel kors och tvärs i huset - och hur göra med de bärbara..?

Hade samma problem för 3veckor sen. Det var routern som inte pallade med min uppgradering till 24mbs.

Precis det problemet jag misstänker att jag har. Har du hittat en bra lösning?

Är Telia kund, så jag ringde helt enkelt kundservice och dom antog att det var routern. Någon vecka senare damp det ner ett paket med både ny router och modem. Helt kostnadsfritt självklart. Bra service.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...