BJK Posted June 22, 2007 Report Share Posted June 22, 2007 Håller på att leta en bättre beg navigator (typ Navigon, Navman eller TomTom) med europakartor inför sommarens semester. Har kikat på Blocket och Tradera, så jag söker mer tips om vart man kan hitta köp/sälj siter för beg hemelektronik i allmänhet och navigatorer i synnerhet? Många forum/siter har ju köp/sälj men det gäller att hitta dit först också så jag tar tacksamt emot tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted June 23, 2007 Report Share Posted June 23, 2007 varför inte kolla lite på Ebay alt Amazon siterna? På den brittiska versionen av Amazon fins ju mängder av både ny och begagnad elektronik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted June 24, 2007 Author Report Share Posted June 24, 2007 Amazon har jag aldrig kollat på, tack för tipset! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted July 2, 2007 Author Report Share Posted July 2, 2007 Då har jag låst lite på en Garmin Nüvi 310 med Nordiska/Skandinaviska kartor (City Navigator V9). Någon som vet vad man ska göra för att få in kartorna för västeuropa, och vad det ev kostar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Ett tips kan vara att forska på detta på www.handdator.se. Forum för handdatorer och navigatorer. Borde finnas experter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 OnOff har rea på Navigon Navigator PNA-7000Te just nu, 2995:- Tänk på att kartmaterial är färskvara och ganska dyrt att uppdatera (om det ens går, vissa modeller måste du uppgradera till en ny version för att få nya kartor). Navigon har (enligt mig iaf) dom bästa kartorna och programmen. Tyvärr är deras sk support helt usel och under all kritik. Jag mailade en fråga om när v6 av navigator skulle komma till min pda, först svarade dom bara "nej, kommer inte" och lite allmänna snorkigheter. När jag ifrågasatte deras svar och undrade varför den inte skulle komma till min version när den redan fanns till en annan pda som har samma hårdvara och operativsystem så svarade dom inte ens... Trots det så rekommenderar jag navigon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Då har jag låst lite på en Garmin Nüvi 310 med Nordiska/Skandinaviska kartor (City Navigator V9).Någon som vet vad man ska göra för att få in kartorna för västeuropa, och vad det ev kostar? Garmin Karta SD Europa Till NÜVI/C310/C510 Västeuropakarta på SD-kort kostar 2995:- hos Dustinhome. Se länk. Finns kanske billigare alternativ än Dustin. Använd prisjämförelsesiterna http://www.kelkoo.se/ och http://se.pricerunner.com/. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Stop, var nu smart... Köp din Nüvi 310, det är en riktigt bra GPS. Scandinavien kartan v9 är den senaste. Se bara till att du får med den gula lappen med unlock code. Sen går du in på Garmins hemsida och beställer uppdatering City Navigator Europe DVD för 75 USD. Ett 2GB SD-kort kostar inte många hundra i dagsläget och rymmer hela Europa (ca 1,3 GB). /cf112, Garmin ÅF Extra trix: Ladda ner filer med fartkameror, kontroll och laserplatser, badplatser (!) mm från denna sida. Installera programmet POI-Loader som du hittar på garmin.se och använd detta för att lägga in databaserna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted July 2, 2007 Author Report Share Posted July 2, 2007 Ok tack så mycket gott folk!! Här ska det bilas till Deutschland i sommar då! Har hört att POI med fartkameror är förbjudna i Tyskland nu? Är fartkameror installader från början i Garmin eller Navigon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Ok tack så mycket gott folk!!Här ska det bilas till Deutschland i sommar då! Har hört att POI med fartkameror är förbjudna i Tyskland nu? Är fartkameror installader från början i Garmin eller Navigon? Jasså! Och hur ska dom förbjuda det egentligen? Det är ju trots allt bara en massa waypoints som har sammanställts och hjälper en att komma ihåg var kamerorna finns. Det gör ju inte att bilen helt automatiskt blir osynlig eller kör lagenligt. Det är fortfarande upp till föraren att lätta på förgasningspedalen. Märkliga tyskar... Nej, POI med fartkameror är inte förinstallerade. Sidan jag länkade till har endast svenska kameror. Att tänka på i utlandet är att man på ett helt annat sätt använder kamerorna taktisk som Polisen i Sverige INTE gör. I Schweiz blixtrade det helt plötsligt när vi åkte förbi vad som såg ut som en helt vanlig postlåda. Man flyttar runt mobila kameror, är lite kluriga, gömmer dom och framförallt sätter inte upp varningsskyltar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted July 2, 2007 Report Share Posted July 2, 2007 Efter att ha åkt bil i Italien förra veckan så kan jag meddela att den Italienska polisen gör precis samma sak. Små gömda kameror och absolut ingen skyltning *muttra* Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted July 9, 2007 Author Report Share Posted July 9, 2007 Det blidde en Navigon 3110 med europakartor, så nu tänker jag skaffa en TMC-antenn för bilturen ned i europa. Någon som har efarenheter av TMC i Sverige och utomlands? Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Det blidde en Navigon 3110 med europakartor, så nu tänker jag skaffa en TMC-antenn för bilturen ned i europa.Någon som har efarenheter av TMC i Sverige och utomlands? TMC är helt underbart . Det bygger dock på att folk rapporterar in trafikolyckor etc. till radion. TMC sänds ju i Sverige ut på SR kanalerna. Använder navigatorn med TMC dagligen i samband med körning till och från jobbet (Jobbar på fel sida älven från mitt håll sett) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted July 9, 2007 Report Share Posted July 9, 2007 Det bygger dock på att folk rapporterar in trafikolyckor etc. till radion. Nej. Informationen kommer från Vägverket. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.