mike_6 Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 (edited) Hej, Någon som vet var man eventuellt kan få tag i någon grön ( eller annan reglementsenlig )t-shirt i ngt slags funktionsmaterial? Tack på förhand / "Mike" Edited June 11, 2007 by mike_6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjällräv Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Försvarsmaktens gröna t-shirt kan du försöka köpa på ett serviceförråd om du bor i närheten av något sådant. Mig veterligen finns ingen regementsenlig t-shirt i funktionsmaterial. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike_6 Posted June 11, 2007 Author Report Share Posted June 11, 2007 Försvarsmaktens gröna t-shirt kan du försöka köpa på ett serviceförråd om du bor i närheten av något sådant. Mig veterligen finns ingen regementsenlig t-shirt i funktionsmaterial. Ja det är förstått att den vanliga gröna är det inga problem att få tag i ( 25 Skr någonting ). Du har inget tips mao på något t-shirtmärke eller t-shirttyp ( med någon form av andasfunktion )som skulle kunna gå som en "nästan" reglementsenlig då ? Nån annan som kan veta nått om denna fråga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 5.11 finns i OD Under armours loose fit använder jag i fält . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 "Nästan reglementsenlig" finns inte! Kolla igenom alla tröjorna du hittar här och välj någon bra färgkombination: ITAB:s billiga T-shirts! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike_6 Posted June 11, 2007 Author Report Share Posted June 11, 2007 5.11 finns i OD Under armours loose fit använder jag i fält . Och vad betyder det om man talar lite mer begripligt? 5.11 betyder....... OD betyder...... Annars verkar du veta vad du pratar om. Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Ta en titt på under armors sortiment, som är gjorda för att ha under kroppskydd och har en mycket diskret logga för att bäras till uniform. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 5.11 finns i OD Under armours loose fit använder jag i fält . Och vad betyder det om man talar lite mer begripligt? 5.11 betyder....... OD betyder...... Annars verkar du veta vad du pratar om. Tack. 5.11 är ett varumärke. OD betyder Olive Drab och är en sorts grönbrun nyans ofta använt i militära sammanhang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Eller kolla här så hittar du den typen av nättshirts som används av svenska truppen i Afganistan kilcka på Butik .specialprojects Sorry för att jag inte skrev i klarspråk innan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mike_6 Posted June 11, 2007 Author Report Share Posted June 11, 2007 Eller kolla här så hittar du den typen av nättshirts som används av svenska truppen i Afganistan kilcka på Butik .specialprojects Sorry för att jag inte skrev i klarspråk innan tack för alla snabba och bra svar. Helt klart rätt forum att fråga i. mvh / "mike" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Taiga har bra underställ som kan vara något. Polisen använder det men det finns även i grönt. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cordite Posted July 22, 2007 Report Share Posted July 22, 2007 Pallvis med t-shirts brändes nyligen på norsatippen i köping. Inte gröna men ökenfärg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt 1cl HuggyBear Posted July 23, 2007 Report Share Posted July 23, 2007 Har för mig att det som står i UnirFM är att de skall vara gröna !? Rekomenderar Lundhags ylle t-shirt, eller Icebreakers. Sidenselma har bra tshirts i siden i "rätt färg" När det gälller funktion är naturmatrial som siden o ylle bättre. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted July 24, 2007 Report Share Posted July 24, 2007 Har för mig att det som står i UnirFM är att de skall vara gröna !? GMY Är det inte upp till KompCh att bestämma det i KompO? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Såg en snubbe härom dagen i en OD t-shirt i ett nätliknande material. Såg den röda Levis-tabben också vid nederdelen. Verkar kunna fungera rätt bra under 90L men jag hade ingen möjlighet att fråga var han köpt den så... Nå´n som vet vilken t-shirt jag menar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted August 5, 2007 Report Share Posted August 5, 2007 Pallvis med t-shirts brändes nyligen på norsatippen i köping. Inte gröna men ökenfärg. Troligt m-nummrerat / kronmärkta frågas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hensoldt Posted August 6, 2007 Report Share Posted August 6, 2007 Pallvis med t-shirts brändes nyligen på norsatippen i köping. Inte gröna men ökenfärg. Troligt m-nummrerat / kronmärkta frågas? M-7321-167000-8 Och ja. Kronmärkta. År 2005 Vikt 70-80 Kg. Jag lyckades rädda ett 20 tal innan flistuggen tog allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 10, 2007 Report Share Posted August 10, 2007 Pallvis med t-shirts brändes nyligen på norsatippen i köping. Inte gröna men ökenfärg. Troligt m-nummrerat / kronmärkta frågas? M-7321-167000-8 Och ja. Kronmärkta. År 2005 Vikt 70-80 Kg. Jag lyckades rädda ett 20 tal innan flistuggen tog allt. Antagligen en sändning där leverantören inte lyckades uppfylla FMV:s specifikationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted August 10, 2007 Report Share Posted August 10, 2007 Tänk på brandrisken gott folk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hensoldt Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 Pallvis med t-shirts brändes nyligen på norsatippen i köping. Inte gröna men ökenfärg. Troligt m-nummrerat / kronmärkta frågas? M-7321-167000-8 Och ja. Kronmärkta. År 2005 Vikt 70-80 Kg. Jag lyckades rädda ett 20 tal innan flistuggen tog allt. Antagligen en sändning där leverantören inte lyckades uppfylla FMV:s specifikationer. Nix. Eftersom på ett flertal så satt det både svenska flaggan samt ISAF märke. Ngn hade t.o.m sytt dit gradbetäckning på t-shirten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skyttesoldat78 Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 får man ha gradbetäkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 Man skall ha gradbeteckning, i vart fall om man avser använda t-shirt som yttersta plagg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 (edited) får man ha gradbetäkning. Ja. I vissa fall SKA du ha gradbeteckning. Grön T-tröja buren under fältskjorta m/59 och m/93 FN får synas i halsen. Den får bäras som yttersta plagg i tjänstenoch skall då vara försedd med gradbeteckning (kragspelgel m/58 fäst på bröstets vänsra sida). Klart och tydligt. Edit: Pucktvå Edited November 5, 2007 by Munken_swe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Pallvis med t-shirts brändes nyligen på norsatippen i köping. Inte gröna men ökenfärg. Troligt m-nummrerat / kronmärkta frågas? M-7321-167000-8 Och ja. Kronmärkta. År 2005 Vikt 70-80 Kg. Jag lyckades rädda ett 20 tal innan flistuggen tog allt. Antagligen en sändning där leverantören inte lyckades uppfylla FMV:s specifikationer. Nix. Eftersom på ett flertal så satt det både svenska flaggan samt ISAF märke. Ngn hade t.o.m sytt dit gradbetäckning på t-shirten. Ett löst rykte säger att man destruerar alla plagg som varit på utlandstjänst i Afrika eller Afghanistan. Ligger det någon sanning i det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auroraswe Posted November 15, 2007 Report Share Posted November 15, 2007 Pallvis med t-shirts brändes nyligen på norsatippen i köping. Inte gröna men ökenfärg. Troligt m-nummrerat / kronmärkta frågas? M-7321-167000-8 Och ja. Kronmärkta. År 2005 Vikt 70-80 Kg. Jag lyckades rädda ett 20 tal innan flistuggen tog allt. Antagligen en sändning där leverantören inte lyckades uppfylla FMV:s specifikationer. Nix. Eftersom på ett flertal så satt det både svenska flaggan samt ISAF märke. Ngn hade t.o.m sytt dit gradbetäckning på t-shirten. Ett löst rykte säger att man destruerar alla plagg som varit på utlandstjänst i Afrika eller Afghanistan. Ligger det någon sanning i det? Man destruerar inte alla plagg som varit i afghanistan eller afrika. I Liberia fick vi ut Alpine low tröjor. Bra grejer det. Och fin färg. /Peter som valde small för den skulle sitta bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts