Jump to content

Normal steglängd man/kvinna


Apone

Recommended Posts

Jag minns inte helt vad jag fick för värden, den där gången jag lallade runt Myttinge Hill och mätte mina olika steglängder, så nu frågar jag proffsen, dvs SoldF.

 

När jag, vanliga människa på 182 cm.ö.h., är ute och spatserar i mina Meindl-kängor - hur långa är mina normalkliv? Ca 7dm, rimligt?

Vad kan gälla för ett kvinnligt liv på 164 cm.ö.h?

 

Bang on.

Link to comment
Share on other sites

Som gammal golfare säger jag att ett ganska vanligt kliv, ev. aningen längre än normalt, är en yard (o.9144m). (Det är därför golfare alltid mäter avstånd i yard och inte meter)

"Hur kommer jag till Hötorget?"

"Ja, det är en Järnfemma i den riktingen, därefter dogleg höger, en järnåtta ungefär..."

 

Det var ena manliga kliv det! Men för en vanlig promenad i lugn tempo då?

Link to comment
Share on other sites

@Apone

Gå 100 steg och sedan mäter du hur långt det är så får du fram ett medelsnitt. Vi har påbörjat ett friskvårdsprojekt på jobbet där vi fått stegräknare och vi ska då redovisa in veckovis hur mycket vi har gått. I den mojängen så ställer man in hur långt steget är i snitt. (min står i alla fall på 85 cm och jag är 180 cm lång)

II63

Link to comment
Share on other sites

Som tur är så har ju Försvarmakten tänkt ut detta så fiffigt åt oss krigsmän att även detta regleras i ett reglemente.

 

Ceremonireglemente del 3 (M7756-700022) säger:

"Vanlig marsch skall, när ”Parad!” har kommenderats, utföras i fast och säker takt med en hastighet av 112–114 steg i minuten och med en steglängd av omkring 85 cm räknat från häl till häl."

 

Vill du istället snofsa till det och trava omkring i skog och mark med raka ben så kan man ju förstås knata noggrann marsch:

"Noggrann marsch skall genomföras vid parad för fanan och på särskild order. Noggrann marsch skall utföras i en fast och säker takt med en hastighet av 76–

80 steg/min och med en steglängd av omkring 85 cm, räknat från häl till häl (se bild 5:1). Vid återmarsch under troppning av fana skall dock tempot vara 126–128 steg/min.

 

Ceremonireglemente del 6 (M7746-700041) anger vid mer formell exercis en steglängd på 75 cm och ett tempo av 108-112 steg/minut.

 

Det är bara att följa givna order! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan säga att jag har 60 steg på 100 meter..

 

Alltså:

 

100/60=1,6m

1,6/2=0,83m

 

 

Så varje steg jag tar är i snitt 83 cm??!!

 

 

Eller? :-P

 

 

Tillägg: Jag mätte med måttband mina steg nyss och snittet låg mellan 80 och 85 cm på totalt tre steg..

Link to comment
Share on other sites

Som tur är så har ju Försvarmakten tänkt ut detta så fiffigt åt oss krigsmän att även detta regleras i ett reglemente.

 

Ceremonireglemente del 3 (M7756-700022) säger:

"Vanlig marsch skall, när "Parad!" har kommenderats, utföras i fast och säker takt med en hastighet av 112–114 steg i minuten och med en steglängd av omkring 85 cm räknat från häl till häl."

 

Vill du istället snofsa till det och trava omkring i skog och mark med raka ben så kan man ju förstås knata noggrann marsch:

"Noggrann marsch skall genomföras vid parad för fanan och på särskild order. Noggrann marsch skall utföras i en fast och säker takt med en hastighet av 76–

80 steg/min och med en steglängd av omkring 85 cm, räknat från häl till häl (se bild 5:1). Vid återmarsch under troppning av fana skall dock tempot vara 126–128 steg/min.

 

Ceremonireglemente del 6 (M7746-700041) anger vid mer formell exercis en steglängd på 75 cm och ett tempo av 108-112 steg/minut.

 

Det är bara att följa givna order! :Malaj:

 

 

Tackar ,O

Ovanstående skall praktiseras på den stundande Nationaldagen. :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Kan säga att jag har 60 steg på 100 meter..

 

Alltså:

 

100/60=1,6m

1,6/2=0,83m

 

 

Så varje steg jag tar är i snitt 83 cm??!!

 

 

Eller? :wacko:

 

 

Tillägg: Jag mätte med måttband mina steg nyss och snittet låg mellan 80 och 85 cm på totalt tre steg..

 

 

Hur sjutton kan du ha 60 steg Schmutte? Du måste ju ta årets jättekliv, mina ben är ju bedömt mycket längre än dina, och jag har bara två steg mindre :eeh:.

Hjälper inte att fuska hörru.

Link to comment
Share on other sites

När jag, vanliga människa på 182 cm.ö.h., är ute och spatserar i mina Meindl-kängor - hur långa är mina normalkliv? Ca 7dm, rimligt?

 

 

Amfibiskt normalkliv = (distansen mellan bogrampens yttersta spets och stranden) - 5 dm.

Link to comment
Share on other sites

Kan säga att jag har 60 steg på 100 meter..

 

Alltså:

 

100/60=1,6m

1,6/2=0,83m

 

 

Så varje steg jag tar är i snitt 83 cm??!!

 

 

Eller? :)

 

 

Tillägg: Jag mätte med måttband mina steg nyss och snittet låg mellan 80 och 85 cm på totalt tre steg..

 

 

Hur sjutton kan du ha 60 steg Schmutte? Du måste ju ta årets jättekliv, mina ben är ju bedömt mycket längre än dina, och jag har bara två steg mindre :lala:.

Hjälper inte att fuska hörru.

 

Jo jag vet, men jag mätte mina steg i hallen ett antal gånger och snittet låg på 83 cm.. (diff: 5cm)

 

Självklart är detta på plant underlag och utan packning, men det kanske ni också menar..

 

 

Vad har du själv J-H?

Link to comment
Share on other sites

Kan säga att jag har 60 steg på 100 meter..

 

Alltså:

 

100/60=1,6m

1,6/2=0,83m

 

 

Så varje steg jag tar är i snitt 83 cm??!!

 

 

Eller? :banghead:

 

 

Tillägg: Jag mätte med måttband mina steg nyss och snittet låg mellan 80 och 85 cm på totalt tre steg..

 

 

Hur sjutton kan du ha 60 steg Schmutte? Du måste ju ta årets jättekliv, mina ben är ju bedömt mycket längre än dina, och jag har bara två steg mindre :banghead:.

Hjälper inte att fuska hörru.

 

Jo jag vet, men jag mätte mina steg i hallen ett antal gånger och snittet låg på 83 cm.. (diff: 5cm)

 

Självklart är detta på plant underlag och utan packning, men det kanske ni också menar..

 

 

Vad har du själv J-H?

 

Som sagt; 58 steg per 100 m.

86 cm per steg.

 

 

Men finns det något ungefärligt medel på hur många steg folk tar / 100 m?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
[quote name='Schmutte' post='575920' date='Jun

 

Som sagt; 58 steg per 100 m.

86 cm per steg.

 

 

Men finns det något ungefärligt medel på hur många steg folk tar / 100 m?

 

Jag börjar fundera på din steglängd och stegningsförmåga..

 

Med tanke på att din avståndsbedömmning och avståndsbestämmning på ett mål, var differansen 160m :D :D

 

Carry on tryin'.. :)

 

 

//Schmutte :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...