Jump to content

FM Fyss kravtabell C.

Raveomaniac

Recommended Posts

Hej,

Sökte men hittade bara en länk som beskrev FM Fyss kravtabell B.

Om jag trots min sökning inte fann ber jag om ursäkt för detta och ber blågul flytta.

Är det någon som vet hur FM Fyss kravtabell C ser ut och hur den skiljer sig med de andra? Hur många kravtabeller finns det?

Tack

Hej,

Sökte men hittade bara en länk som beskrev FM Fyss kravtabell B.

Om jag trots min sökning inte fann ber jag om ursäkt för detta och ber blågul flytta.

Är det någon som vet hur FM Fyss kravtabell C ser ut och hur den skiljer sig med de andra? Hur många kravtabeller finns det?

Tack

12 sekunders googlande -> http://www.marinen.mil.se/dnc/attachments/tillaggskrav.pdf

• 2 months later...

Trevligt dokument. På militärt maner är det dessutom tämligen obegripligt...

För att återgå till trådstartarens fråga, så specar "kravtabell C" att soldaten ska klara "grundnivå" samt ett "tilläggskrav". Tilläggskravet är specat i två grenar: man ska klara ett fälttest 2 km på 11m15s samt fixa ett "multitest" (styrkeprov). Både fälttest och styrkeprov är väl specade i bilagor. So far so good.

Utöver tilläggskravet ska man också klara "grundnivån". Vad denna grundnivå består av är mer oklart. Under rubriken "Grundnivå" (sid 6) specas i princip bara att grundnivån inbegriper två träningspass i veckan om minst 30 min, samt att en individuell målformulering ska finnas (som dock ej behöver vara uppfylld). Dessutom ska allt vara dokumenterat. Några "krav" i egentlig mening hittar jag inte.

Min tolkning av de fysiska kraven i tabell C är alltså att man ska träna två gånger i veckan om minst 30 min, samt klara fälttest och styrkeprov enligt instruktion. Eller?

Trevligt dokument. På militärt maner är det dessutom tämligen obegripligt...

För att återgå till trådstartarens fråga, så specar "kravtabell C" att soldaten ska klara "grundnivå" samt ett "tilläggskrav". Tilläggskravet är specat i två grenar: man ska klara ett fälttest 2 km på 11m15s samt fixa ett "multitest" (styrkeprov). Både fälttest och styrkeprov är väl specade i bilagor. So far so good.

Utöver tilläggskravet ska man också klara "grundnivån". Vad denna grundnivå består av är mer oklart. Under rubriken "Grundnivå" (sid 6) specas i princip bara att grundnivån inbegriper två träningspass i veckan om minst 30 min, samt att en individuell målformulering ska finnas (som dock ej behöver vara uppfylld). Dessutom ska allt vara dokumenterat. Några "krav" i egentlig mening hittar jag inte.

Min tolkning av de fysiska kraven i tabell C är alltså att man ska träna två gånger i veckan om minst 30 min, samt klara fälttest och styrkeprov enligt instruktion. Eller?

Ja, ungefär så.

/K

Ja, ungefär så.

Tack! Bra med folk som har koll.

Något annat jag noterar är att endast flygande personal numera använder 10 km löpning som fyskrav, och då med det modesta kravet 55 min. Alltid bra att komma ihåg när folk börjar yra om obskyra tidskrav på milen (besserwissra måste man ju...).

Finns det några publicerade krav för SSG, SIG och dylika specialförband?

Finns det några publicerade krav för SSG, SIG och dylika specialförband?

Vad tror du själv?

För övrigt så har jag hört att uppfyllnaden avseende FMFysS är ganska dålig och en stor anledning tycks vara att personalen har svårt att få tid att fysa två gånger i veckan. Att 11.15-kravet på fälttestet är lurigt har flera upplevt nu och jag undrar hur länge man orkar hålla på med den här typen av kravställningar som ändå inte uppfylls. Folk får ju åka ut ändå, för att man måste fylla upp tjänsterna och att kraven inte känns så viktiga.

/K

Vad tror du själv?

Tja, en del krav nämns t.ex. på ansökningsblanketten till Särskilda Inhämtningsgruppen (pdf-länk här). Nu kanske det mer är att klassa som rekommendationer, men det är i alla fall att betrakta som en lägstanivå. Och inte så där förbålt hemligt heller, tydligen... :)

Motsvarande rekommendationer för andra förband hade varit intressant att se, om det nu finns.

Vad tror du själv?

Tja, en del krav nämns t.ex. på ansökningsblanketten till Särskilda Inhämtningsgruppen (pdf-länk här). Nu kanske det mer är att klassa som rekommendationer, men det är i alla fall att betrakta som en lägstanivå. Och inte så där förbålt hemligt heller, tydligen... :)

Motsvarande rekommendationer för andra förband hade varit intressant att se, om det nu finns.

Det står ju i FM Fyss kravtabell..

Nivå A till D.

Det står ju i FM Fyss kravtabell..

Nivå A till D.

PDF-en som jag länkade ovan innehåller en del andra krav också (läs!). Sannolikt finns det andra, liknande rekommendationer tex för SSG som inte täcks av FM baskrav.

Navy Seals, enl www.navy.mil:

Complete the Physical Screening Test Requirements. The program is as follows:

Swim 500 Yards within 12:30

Rest 10:00

42 push-ups within 2:00

Rest 2:00

50 sit-ups within 2:00

Rest 2:00

6 pull-ups (no time limit)

Rest 10:00

1.5 mile run within 11:00

Alltså, dessa är minimikraven för att kunna söka till SEAL-programmet. Sen för att bli en SEAL tillkommer en hel del annat godis. 1 mile = 1609 meter. 1 yard = ungefär 1 m. Står inget om hur de ska utföra sina pull resp push-ups.

• 10 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...