Jump to content

Pneumothorax


BlitZz

Recommended Posts

Jag gick och fick en spontan pneumothorax i vänster lungsäck, s.k. punkterad lunga. När jag andas in luft så pyser det ut ur lungan och kroppen fylls med luft. Gjorde väldigt ont och är väldigt farligt. Problemet är att jag rycker in om 3 månader (sista juli). Rycker in som amfibieledningstekniker (UP730) på berga, amf1. Va på deras infodag i söndags och när jag träffade läkaren sa hon "inte en chans".

 

Problemet är ju att jag jätte gärna vill göra min värnplikt. Är det någon som vet något om vad man ska ta sig till? Lite desperat. Har tränat ordentligt sen jag mönstrade och har alltid haft ett mål. Men nu är målet borta helt plötsligt och min livsglädje är inte riktigt lika stor som förut. Ville dessutom bli pilot senare i livet men tydligen får man inte ha haft en Pneumothorax om man vill bli yrkesflygare.

 

MVH

 

/Peter E.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att jag rycker in om 3 månader (sista juli). Rycker in som amfibieledningstekniker (UP730) på berga, amf1. Va på deras infodag i söndags och när jag träffade läkaren sa hon "inte en chans".

 

Har du fått behandling för detta??

Du menar alltså att på grund av en Spontan Pneumothorax så anser de dig inte tjänstbar???

Visst.. Vi hade en kille som jobbade på IVA när jag var inom sjv som drabbades av PT och det upprepades.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att jag rycker in om 3 månader (sista juli). Rycker in som amfibieledningstekniker (UP730) på berga, amf1. Va på deras infodag i söndags och när jag träffade läkaren sa hon "inte en chans".

 

Har du fått behandling för detta??

Du menar alltså att på grund av en Spontan Pneumothorax så anser de dig inte tjänstbar???

Visst.. Vi hade en kille som jobbade på IVA när jag var inom sjv som drabbades av PT och det upprepades.

 

Ja dom anser mig inte lämplig. Lite tråkigt när man gått och varit taggad som fan senaste året. Hon menade på att det kunde vara risk för att det skulle återkomma. Hon sa dessutom (läkaren på amf1) att hade det varit för ett år sedan hade det inte varit något problem. Jag fick inga mediciner eller nåt för läkarna på S:T Göran sa att det hade inte läckt ut tillräckligt med mycket luft för att göra ett ingrepp och att jag skulle komma tillbaka på ett återbesök nästa vecka för att se hur det har läkt.

 

Satt och skojade för ett tag sedan att just nu kan fan inget gå snett. Så fel man kan ha.

Link to comment
Share on other sites

Först och främst vill jag säga att jag är ledsen att du fått en spontan PT. Jag har själv behandlat folk som fått det. Ganska smärtsamt, men erkänn att du fick jävligt härliga läkemedel.

 

Skämt åsido,

Det är många saker som (dessvärre) kommer att förändras i samband med en PneumoThorax. För det första kommer att du kommer ha ärrbildning på lungsäcken som till skillnad från till exempel ett ärr på huden efter penetration eller frakturer inte innebär en förstärkning av skadeområdet, utan en försvagning. Jag misstänker att du är ganska lång och kanske rätt "senig"? Oftast är det dessa individer som får spontana PT:n. Om inte så är det bara en jävla otur.

 

Problematiken ligger i att vid hård repiratorisk belastning (anding vid hög fysiskt aktivitet) ökar riskerna för att ruptera lungsäcken igen. Samt att du faktiskt kan snubbla, har i vissa fall tung och klumpig utrustning ökar riskerna för övriga skador, som i samband med thoraxskador kan vara direkt livshotande. Med detta är det dock inte sagt att du någonsin kommer få en pneumothorax igen, men du tillhör definitivt en av de som kan komma få en till.

 

Försvarsmakten bedömmer då att du löper en alldeles för stor risk att skada dig i samband med din utbildning. Du kan givetvis överklaga. Eler be om att få en annan tjänst som kanske inte belastar dig på det sätt som leda till sekundära skador.

 

Jag önskar dig lycka till och hoppas innerligt att det löser sig!

Förstår din frustration. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ganska smärtsamt, men erkänn att du fick jävligt härliga läkemedel.

 

Näe fick inge läkemedel tyvärr :P

 

Men dom sa att det var en mild PT och dom behövde inte ens göra något ingrepp. Har legat hemma från jobbet nu i 1 vecka (började jobba igår) och bara tagit det lugnt. Får man fortfarande ett ärr om kroppen har läkt sig självt? Finns det ingen möjlighet att typ förstärka just den sektionen där det uppstått ett hål? Läkarna sa det att det drabbar långa och smala unga killar, men jag kan inte riktigt säga att jag tillhör den gruppen. Är 178cm och väger 70kg. Har tränat så jäkla hårt, och just att jag kunnat träna så hårt är ju pga. motivationen, när man har ett mål liksom.

 

En polare snackade nåt om en homeopat som kunde fixa några sjyssta naturläkemedel, lät som en bra idé tyckte jag. Får se vad dom säger nu på onsdag på återbesöket.

Link to comment
Share on other sites

Ganska smärtsamt, men erkänn att du fick jävligt härliga läkemedel.

 

Näe fick inge läkemedel tyvärr :P

 

Men dom sa att det var en mild PT och dom behövde inte ens göra något ingrepp. Har legat hemma från jobbet nu i 1 vecka (började jobba igår) och bara tagit det lugnt. Får man fortfarande ett ärr om kroppen har läkt sig självt? Finns det ingen möjlighet att typ förstärka just den sektionen där det uppstått ett hål? Läkarna sa det att det drabbar långa och smala unga killar, men jag kan inte riktigt säga att jag tillhör den gruppen. Är 178cm och väger 70kg. Har tränat så jäkla hårt, och just att jag kunnat träna så hårt är ju pga. motivationen, när man har ett mål liksom.

 

En polare snackade nåt om en homeopat som kunde fixa några sjyssta naturläkemedel, lät som en bra idé tyckte jag. Får se vad dom säger nu på onsdag på återbesöket.

 

Skulle hoppa Homeopatläkemedlen. Låter som om din PT kommer att läka av sig själv.

Alternativen är att fixa lungan på kirurgisk eller medicinsk/kemisk väg.

I ditt fall verkar det ju vara en lindrig variant. Vet minst en person som har haft två stora Pneumothorax som har gjort både VPL och utlandstjänst. Du får kämpa lite för din sak här. Din behnadlande Dr. får väl prata lite med Amf. doktorn.

Link to comment
Share on other sites

Ganska smärtsamt, men erkänn att du fick jävligt härliga läkemedel.

 

Näe fick inge läkemedel tyvärr :P

 

Men dom sa att det var en mild PT och dom behövde inte ens göra något ingrepp. Har legat hemma från jobbet nu i 1 vecka (började jobba igår) och bara tagit det lugnt. Får man fortfarande ett ärr om kroppen har läkt sig självt? Finns det ingen möjlighet att typ förstärka just den sektionen där det uppstått ett hål? Läkarna sa det att det drabbar långa och smala unga killar, men jag kan inte riktigt säga att jag tillhör den gruppen. Är 178cm och väger 70kg. Har tränat så jäkla hårt, och just att jag kunnat träna så hårt är ju pga. motivationen, när man har ett mål liksom.

 

En polare snackade nåt om en homeopat som kunde fixa några sjyssta naturläkemedel, lät som en bra idé tyckte jag. Får se vad dom säger nu på onsdag på återbesöket.

 

Skulle hoppa Homeopatläkemedlen. Låter som om din PT kommer att läka av sig själv.

Alternativen är att fixa lungan på kirurgisk eller medicinsk/kemisk väg.

I ditt fall verkar det ju vara en lindrig variant. Vet minst en person som har haft två stora Pneumothorax som har gjort både VPL och utlandstjänst. Du får kämpa lite för din sak här. Din behnadlande Dr. får väl prata lite med Amf. doktorn.

 

Ta det rådet.

 

Homeopatins grundidé är rakt i genom ett fullständigt oetiskt, oseriöst geschäft som handlar om att skinna sjuka människor på pengar. Homeopatins verksamhet går ut på att "behandla" mer eller mindre vanliga åkommor som om vartannat har tilltagande och spontant övergående symptom. Där emellan trixar och mixtrar homeopaten lite hit och dit med "medicinerna" tills doseringen blir den "rätta". Pat är något fattigare men övertygad om att detta minsann fungerar. När sedan problemen återkommer vet vederbörande till vem han skall söka sig. Gladast här är garanterat den gode homeopaten.

 

Som sagt, det bästa att göra är att hålla i slantarna och överlägg med någon som faktisk har utbildning i hur kroppen fungerar.

Link to comment
Share on other sites

aaa imorgon ska jag på återbesöket och då ska jag fan säga att jag VILL göra min värnplikt!

 

Lästa att det ända man kan göra för att motverka återkommande fall av PT är att inte röka. Har slutat sen några år tillbaka men finns det ingenting annat jag kan göra? Hörde att morötter är bra för lungorna, någon som kan styrka det?

Link to comment
Share on other sites

aaa imorgon ska jag på återbesöket och då ska jag fan säga att jag VILL göra min värnplikt!

 

Lästa att det ända man kan göra för att motverka återkommande fall av PT är att inte röka. Har slutat sen några år tillbaka men finns det ingenting annat jag kan göra? Hörde att morötter är bra för lungorna, någon som kan styrka det?

Morötter? Kan man röka det?

 

Förlåt, jag kunde bara inte låta bli! :)

Link to comment
Share on other sites

Nä, enligt Susning nu: "Det är även möjligt att röka viss narkotika (man kan dock inte röka morötter)." :)

 

Att morötter är nyttiga (och goda) och fulla med vitaminer är väl allmännt känt, men just att de skulle vara extra bra för lungorna har jag inte hört. Kan det inte grunda sig i att man kan rekommendera en rökare som ska sluta röka, att istället för en cigarett ta en morot?

 

Hoppas någon mer kostmedveten härinne vet säkert?

Link to comment
Share on other sites

Dock så kom ju ett finskt forskarlag fram till att just i morötter så finns det ett ämne som ökar risken att få lungcancer om man samtidigt röker...

 

slut OT

Link to comment
Share on other sites

Alla skador ger ärrbildning även om kroppen läker sig själv. Hade du råkat ut för det här på den gamla onda tiden när vi hade ett invasionsförsvar så hade en liten självläkt PT inte spelat nån roll. Idag har man dock möjlighet att välja vpl och tar dem som är helt friska. Loppet är inte kört utan hör med din doktor.

Link to comment
Share on other sites

Var hos min läkare i onsdags och alla röntgenbilder ser jätte bra ut. Är helt läkt. Det enda är någon vätska som tillhör läkeprocessen som lagt sig utanför lungan och kan orsaka lite smärta då och då men det ska vara borta om 2 veckor. Hörde också det där med morötter i samband med rökningen är rätt skadligt.

 

Läkaren sa att han inte avrådde från någon typ av fysisk aktivitet, det enda som var farligt var dykning och andra typer av aktiviteter som involverar olika tryckskillnader, t.ex. hoppa fallskärm.

 

Funderar om jag kommer att klara av amfibie, för jag läste att det bl.a. ingår dykning, vilket jag absolut inte får göra. Allt annat utöver det är lugnt. Men om jag inte får dyka, då klarar jag väl inte av amfibie. Läkarna på AMF1 är dom svåraste jag någonsin stött på att få tag på. Har ringt varje dag, 5 olika nummer inkl. växel + mailat sen onsdag förra veckan, fortfarande inget svar.

 

Vill så himla gärna göra min värnplikt :(

Link to comment
Share on other sites

Du kommer inte få dykeritjänst men en vanlig amf-tjänst borde du egentligen klara. Livräddning och sånt som ingår i alla tjänster gör inte att lungan pajar igen. Det krävs annat för det.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Du kommer inte få dykeritjänst men en vanlig amf-tjänst borde du egentligen klara. Livräddning och sånt som ingår i alla tjänster gör inte att lungan pajar igen. Det krävs annat för det.

 

/K

 

 

Men jag hörde något om att dyka ner till botten av en bassäng m.m. Min läkare sa att jag kan simma men så fort jag dyker ner och utsätts för något slags tryck så är det livsfarligt, "4meter borde väl inte skada" frågade jag då en polare som nyss muckade från amfibie berättade om när dom fick dyka ner till botten och upp igen, men han sa att inte ens 2 meter var bra.

Link to comment
Share on other sites

stötte på en yrkesofficerar på jobbet som jag snackade lite med. Han hade tydligen också fått en spontan pneumothorax, så jag frågade honom om det skulle vara något problem för mig om jag skulle dyka ca 4-5 meter. Han sa att det inte alls var något problem med det utan att det är farligt endast när du dyker med tuber och när du är nere på 30-40m djup.

 

Så då vet ni! Och jag med. Väldigt skönt att höra.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle hellre lita på vad läkaren säger i det här fallet.

Bara för att det funkade för din arbetskompis, behöver det inte automatiskt betyda att det funkar för dig.

 

Bäst av allt vore nog att konsultera en helt annan läkare, och se om du får ett annat svar.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vad det är för biverkningar av spontant pneumothorax?

 

Har nämligen lite ont då och då och blir rätt rädd då, min läkare sa till mig att det beror "förmodligen" (sa han) på att det ligger en vätska utanför lungan som kan "irritera" men borde försvinna efter 2 veckor. Det är väldigt irriterande, för det hugger till lite granna då och då, speciellt när jag ska gå och lägga mig. Jag blir väldigt stressad av det och får hög puls, börjar frysa, skaka och kan inte somna. Dom senaste nätterna så har jag varit tvungen att ta sömnpiller och lugnande medel för att få nån sömn alls. Har aldrig i hela mitt liv behövt använda sömnpiller, är en riktig hejjare på att sova.

 

När jag blir så där nervös så får jag för mig att jag har svårt att andas och grips av panik. Vad gör man? Ren chansning här, ska vända mig till min läkare så fort som möjligt, men alla åsikter och förslag är guldvärda! Tack! (:

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vad det är för biverkningar av spontant pneumothorax?

 

Har nämligen lite ont då och då och blir rätt rädd då, min läkare sa till mig att det beror "förmodligen" (sa han) på att det ligger en vätska utanför lungan som kan "irritera" men borde försvinna efter 2 veckor. Det är väldigt irriterande, för det hugger till lite granna då och då, speciellt när jag ska gå och lägga mig. Jag blir väldigt stressad av det och får hög puls, börjar frysa, skaka och kan inte somna. Dom senaste nätterna så har jag varit tvungen att ta sömnpiller och lugnande medel för att få nån sömn alls. Har aldrig i hela mitt liv behövt använda sömnpiller, är en riktig hejjare på att sova.

 

När jag blir så där nervös så får jag för mig att jag har svårt att andas och grips av panik. Vad gör man? Ren chansning här, ska vända mig till min läkare så fort som möjligt, men alla åsikter och förslag är guldvärda! Tack! (:

 

Vänd dig till läkare direkt (som du själv säger) men försök att få en annan läkare. Av dom få gångerna jag har varit i kontakt med läkare, det kan skilja ljusår mellan två olika läkare. Talar av personlig erfarenhet.

Och lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Det är dykning med komprimerad luft som kan vara obra, fridykning är ok. däremot är det aldrig fel med en second opinion. Det bästa vore om du fick tag i en läkare som hr erfarenhet av träning och skador alt dykläkare

Link to comment
Share on other sites

Du kommer inte få dykeritjänst men en vanlig amf-tjänst borde du egentligen klara. Livräddning och sånt som ingår i alla tjänster gör inte att lungan pajar igen. Det krävs annat för det.

 

/K

 

jag skulle nog vilja säga att amf överlag är ett rätt dåligt val, i ditt fall.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer inte få dykeritjänst men en vanlig amf-tjänst borde du egentligen klara. Livräddning och sånt som ingår i alla tjänster gör inte att lungan pajar igen. Det krävs annat för det.

 

/K

 

jag skulle nog vilja säga att amf överlag är ett rätt dåligt val, i ditt fall.

Då får du gärna utveckla det.

Jag har erfarenheter och information kring både Pneumathorax och Försvarsmakten och jag står fast vid att om inga men (tex dålig kondis) uppstått så är inga förutom dyk-tjänsterna något problem.

 

Vad har du för info som påvisar motsatsen?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

...

Läkaren sa att han inte avrådde från någon typ av fysisk aktivitet, det enda som var farligt var dykning och andra typer av aktiviteter som involverar olika tryckskillnader, t.ex. hoppa fallskärm.

...

Det är väl här problemet ligger. Frågan är hur mycket i tryckskillnad dykning ner till 4-5 meter gör.

Jag skulle defintivt konsultera en läkare till.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer inte få dykeritjänst men en vanlig amf-tjänst borde du egentligen klara. Livräddning och sånt som ingår i alla tjänster gör inte att lungan pajar igen. Det krävs annat för det.

 

/K

 

jag skulle nog vilja säga att amf överlag är ett rätt dåligt val, i ditt fall.

Då får du gärna utveckla det.

Jag har erfarenheter och information kring både Pneumathorax och Försvarsmakten och jag står fast vid att om inga men (tex dålig kondis) uppstått så är inga förutom dyk-tjänsterna något problem.

 

Vad har du för info som påvisar motsatsen?

 

/K

 

med det nya kroppskyddet så kommer det ligga ett konstant tryck mot hela främre torson, vi hade t.ex. en kille som fick stressfraktur i revbenet av kroppsskyddet. Jag har inga som helst erfarenheter av nyss nämnda sjukdom men det låter ju knappast optimalt att med sådana förutsättningar riskera skador på sig själv.. Det finns utbildningar som kanske vore lämpligare, än de tjänster som erbjuds på Amf

Link to comment
Share on other sites

Spontan Pneumathorax uppstår oftast vid belastning (typ tunga lyft eller hostattacker) och drabbar nästan uteslutande unga, smala män.

Om skadan läker utan att ge blåsor eller omfattnade ärrbildning på lungan så blir menen obefintliga. Detta kan enkelt konstateras i datortomografi/CT-röntgen. Har det väl läkt så är man frisk.

 

Dykning till 10m ger ett yttre tryck på 2 Bar, dvs dubbelt så högt tryck som vid ytan. Vid 20m så har du ett tryck på 3 Bar, och så vidare. Med apparatur så anpassas trycket i lungorna mm till omgivningen (inte fullt ut men nästan) men inte när man fridyker.

 

FM:s läkare stoppar folk med pneumathorax från dyktjänst* för att helt vara på den säkra sidan. Dock så finns det inga bad-hinder vilket dykning ner till 5-6 meter ändå måste klassas som.

 

Att ha utrustning på sig som trycker mot kroppen föranleder inga som helst risker när det gäller lung-punka så det som anledning går helt bort.

ALLA tjänster inom FM innebär fysisk ansträngning och klämmande utrustning, det är inget som AMF har ensamrätt på. ALLA tjänster har livräddningskrav, dvs att man ska kunna simma ner några meter och hämta en docka. Det är oftast inga problem även efter en spontan pneumathorax.

 

 

*Källa: Flyg- och Dykmedicinskt centrum

Link to comment
Share on other sites

Jag anser fortfarande att BlitZz bör besöka en läkare till.

Jag tvivlar inte på att det du skriver är sant, Krook, men jag tror inte du vill garantera att det är helt ofarligt för BlitZz utan att själv ha undersökt honom.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser fortfarande att BlitZz bör besöka en läkare till.

Jag tvivlar inte på att det du skriver är sant, Krook, men jag tror inte du vill garantera att det är helt ofarligt för BlitZz utan att själv ha undersökt honom.

Jag garanterar inget och rekommenderar inget, jag redovisar fakta utifrån ett empiriskt perspektiv.

Det finns inga garantier att något ska vara helt ofarligt what so ever, oavsett hur frisk du anser dig vara. Men sluta måla fan på väggen bara för att en skada uppstått.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

...

FM:s läkare stoppar folk med pneumathorax från dyktjänst* för att helt vara på den säkra sidan. Dock så finns det inga bad-hinder vilket dykning ner till 5-6 meter ändå måste klassas som.

...

Skulle utan problem kunna tolkas som en rekommendation, att "nä, det är inga problem". Eller missförstod jag, och baddjupet är en officiell siffra från Flyg- och Dykmedicinskt centrum också?

 

Och nej, helt korrekt, det finns inga garantier att något ska vara ofarligt what so ever, men vad har det med saken att göra? Är det samma sak som att man ska göra saker mot läkarens rekommendationer?

Däremot skulle det var bra om läkaren specificerat "dykning". Det är mycket möjligt att han/hon har samma tolkning som du, Krook.

Link to comment
Share on other sites

Däremot skulle det var bra om läkaren specificerat "dykning". Det är mycket möjligt att han/hon har samma tolkning som du, Krook.

OKEJ S!

 

Dykning = NO GOOD!

Livräddning enligt FM standard = NO PROBLEMO!

 

Begrips?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...