Jump to content

Vikt VS Repetition

Sandberg

Recommended Posts

Jag har en fråga som buggat mig under en viss tid, något av en fysikalisk sådan.

Om jag gör 30 knä-böj med 25 kg's ryggsäck, "ödslar" jag lika mycket energi som om jag skulle göra 25 knäböj med 30 kg's ryggsäck?

Tacksam för svar!

Ur ett rent fysikaliskt perspektiv gör du av med mer energi om du gör 30 reps med 25 kilo:

(25+kroppsvikt)*30 > (30+kroppsvikt)*25 säger att den relativa energiåtgången för 30 reps - 25 kilo är större än motsvarande relativa energiåtgång för 25 reps - 30 kilo, om kroppsvikten antas vara större än 0.

Dock så tar inte muskulaturen någon större hänsyn till mängden energi som förbrukas, vilket iofs är ganska självklart.

Jag är uppriktigt nyfiken - varför i hela friden skulle detta ha någon betydelse? Vad är bakgrunden till din fråga?

Han kanske tränar och är nyfiken på vad som ger bäst. Vikten ,ängd eller antal repetition under en övning och hur man blir som männsika av detta?

Ungefär som att jämnföra snabba och långsamma kolhydrater skulle jag säga.

De andra ger mer uthålligstyrka medan de andra ger mer explosiv, sen beror ju de helt och hållet från person till person.

Han kanske tränar och är nyfiken på vad som ger bäst. Vikten ,ängd eller antal repetition under en övning och hur man blir som männsika av detta?

Ungefär som att jämnföra snabba och långsamma kolhydrater skulle jag säga.

De andra ger mer uthålligstyrka medan de andra ger mer explosiv, sen beror ju de helt och hållet från person till person.

Jo, det hade varit självklart om frågan handlat om 5 eller 20 reps, men 25 eller 30?

Det går helt enkelt inte att säga vilken av varianterna (25 vs. 30 reps med 30 resp. 25 kilo) som tröttar ut kroppen mest, utifrån ett rent fysikaliskt energiresonemang, eftersom man måste ta hänsyn till att musklerna bryts ned och annat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...