Jump to content

Gruppövning


Nestor

Recommended Posts

Hejsan. Imorron måndag ska jag hålla en indrottslektion, och jag tänkte ha någon slags sammarbetsövning eller lek.

JAg är kass på att hitta på sådana saker, så jag vänder mig härmed till fouet med en förfrågan om hjälp :)

 

PS: keep in mind att det helst ska vara inom den civila ramen. Det är lite dåligt med hinderbanor på min skola. :)

Link to comment
Share on other sites

Idrott tar vi i därför avsett forum.

 

 

 

Ett hett tips är annars att vara ute i god tid...

 

 

 

*Flyttar*

 

 

 

//Yman, BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Hejsan. Imorron måndag ska jag hålla en indrottslektion, och jag tänkte ha någon slags sammarbetsövning eller lek.

JAg är kass på att hitta på sådana saker, så jag vänder mig härmed till fouet med en förfrågan om hjälp B-)

 

PS: keep in mind att det helst ska vara inom den civila ramen. Det är lite dåligt med hinderbanor på min skola. :lala:

 

 

Jag skulle köra först att man löpte runt i salen till en låt sen lite instuktioner om att tänja varför man gör de osv. då för att värma muskeln och att man inte ska strcha den just då. Sen så kan man få en bolldatten eller va det heter en har boll och ska träffa på de andra. Blir någon träffad hämtar denne ett band och sätter på sig då är de istället 2 st med 1 boll som ska träffa de andra och så fortsätter det så till det är en kvar då vänder det och den som vann ska då träffa de andra och en efter en tar då av sig sitt band. Krångligt?

 

"Konan" älskade ja när jag hade gymnastik i 4-6. På en volleboll (ungefär) plan sätter man upp 1 kona i varje hörn och delar planhalvan med bänkar, det är då 2 koner på varje sida. Därefter används 1 boll och hälften av gruppen i varje lag , lagen ska nu försöka få ner det andra lagets konor med hjälp av kast med liten boll. Blir en person träffad så åker denne ut och får sätta sig på sidan, huvudet är skydd. Går de bra så är de bara att slänga in en boll till så blir de lite svårare.

 

Sen kan man ha lite nedjoggning och avslappning med strech där man fokuserar på att berätta mycket varför man gör det och att de är bra osv.

 

Hoppas de gick att få fram något av tipsen. skicka ett PM om du vill att ja ska måla upp "konan".

 

PS. Det finns hur många namn som hellst på de olika lekarna Ds.

 

// Klaar

Link to comment
Share on other sites

Några i min klass hade också sammarbets övningar nyss på gympan, bl.a. hade dem att man skulle stå på en bänk och sortera efter ålder, längd och syskon utan att prata, det var jobbigt!

Link to comment
Share on other sites

Dela in alla i grupper (max fyra personer i varje grupp) och ge alla grupper varsin matta, förutom ett lag som får en boll. Den här leken fungerar ungefär som jägarboll. Den roliga twisten är att de med mattorna skyddar sig enbart med deras matta mot jägarnas boll(ar). Om någon i gruppen med mattan blir träffad byter de plats med jägarna och jagar istället.

 

En rolig lek som kräver mycket samarbete.

 

EDIT: Wopsy, svarade visst för sent :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...