Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Mr. Myagi

Hur ska man träna för att bli bra på jägarsittning/vila

Recommended Posts

Ja som topic lyder hur ska man egentligen träna för att bli bra på detta?

Har slagit vad med en kompis om vem som först lyckas sitta i 10min. Jag har klarat 4min än så länge och han 5.

Hur många set ska man sitta?

Ska man sitta till sitt max varje gång eller variera genom att köra lättare ibland och bara maxa någon gång då och då?

Till sist är det möjligt att sitta i 10min, har någon här på forumet gjort det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Träna mycket ovansida lår, träna upp din mjölksyretröskel och träna mycket statiska övningar. Det är lite teknik också, att lägga vikten på ena benet samtidigt som man vilar det andra, jag kan sitta en kvart men då rinner det mjölksyra ur öronen. Handlar mycket om pannben också. Du kan sitta mycket längre än du tror innan krafterna tar slut på riktigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
träna upp din mjölksyretröskel och träna mycket statiska övningar.

 

Träna upp mjölksyratröskeln gör man bäst genom intervallöpning eller?

Exempel på statiska övningar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill du bli duktig på "jägarvila". Träna jägarvila och hey presto du kommer bli bättre på det, överraskande? Egentligen inte. Man blir bra på det man tränar men att skaffa uthålliga lårmuskler och ett pannben på annat sätt (spring idioten några gånger till exempel) är ju inte dåligt men kom ihåg att faktiskt träna på det du vill bli duktig på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vill du bli duktig på "jägarvila". Träna jägarvila och hey presto du kommer bli bättre på det, överraskande? Man blir bra på det man tränar.

 

Jodå det förstår jag allt, men det finns ju x antal olika sätt att träna jägarvila på.

Man kan sitt i x antal sett x antal min eller max.

Man kan köra så många sett man kan inan man stupar.

Etc.

Det jag var ute efter var om någon hade något tips på träningssätt.

Slutsatsen jag drar hittils är att man ska träna lårmusklerna och pannbenet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vill du bli duktig på "jägarvila". Träna jägarvila och hey presto du kommer bli bättre på det, överraskande? Man blir bra på det man tränar.

 

Jodå det förstår jag allt, men det finns ju x antal olika sätt att träna jägarvila på.

Man kan sitt i x antal sett x antal min eller max.

Man kan köra så många sett man kan inan man stupar.

Etc.

Det jag var ute efter var om någon hade något tips på träningssätt.

Slutsatsen jag drar hittils är att man ska träna lårmusklerna och pannbenet.

 

 

Där har du det, säg precis vad du vill bli bra på med jägarvila, att kunna sitta så i en evighet en gång eller att kunna sitta så i lite kortare evigheter men flera gånger. När du (och vi) vet det är det lättare att hjälpa till med tipps på hur du ska nå dit.

 

Ett sätt kan vara så att du börjar med att sitta ut en tid som du kan sitta relativt enkelt i 3-5 set, sen varje eller varannan vecka försöker du sitta 5 sekunder längre varje set och ökar sucessivt bara. Linjärt eller inte men försök att öka strukturerat så du vet om du blir bättre på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vill du bli duktig på "jägarvila". Träna jägarvila och hey presto du kommer bli bättre på det, överraskande? Man blir bra på det man tränar.

 

Jodå det förstår jag allt, men det finns ju x antal olika sätt att träna jägarvila på.

Man kan sitt i x antal sett x antal min eller max.

Man kan köra så många sett man kan inan man stupar.

Etc.

Det jag var ute efter var om någon hade något tips på träningssätt.

Slutsatsen jag drar hittils är att man ska träna lårmusklerna och pannbenet.

 

 

Där har du det, säg precis vad du vill bli bra på med jägarvila, att kunna sitta så i en evighet en gång eller att kunna sitta så i lite kortare evigheter men flera gånger. När du (och vi) vet det är det lättare att hjälpa till med tipps på hur du ska nå dit.

 

Ett sätt kan vara så att du börjar med att sitta ut en tid som du kan sitta relativt enkelt i 3-5 set, sen varje eller varannan vecka försöker du sitta 5 sekunder längre varje set och ökar sucessivt bara. Linjärt eller inte men försök att öka strukturerat så du vet om du blir bättre på det.

 

Jag upplever att Mr. Myagi har formulerat sitt mål med träningen ganska tydligt, men jag har haft fel förut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Träna upp mjölksyratröskeln gör man bäst genom intervallöpning eller?

Exempel på statiska övningar?

 

Ja intervallöpning tränar du upp mjölksyretröskeln med. Benpress är en annan bra övning. Statiska övningar är där du har en konstant belastning. T.ex "jägarvila". Egentligen om du vill ha en statisk övning för ovansida lår behöver man ju knappast krångla till det mer än med jägarvilan. Du kan ju köra det i benpressmaskinen om du vill ha lite omväxling. Där kan du ju variera vikterna litegrann. Om du väger 70 kan du slänga på 90 kilo och hålla det i säg 3*2 minuter. Och vips efter en tids tränande så känns dina egna 70 kg lätta som en fjäder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vill du bli duktig på "jägarvila". Träna jägarvila och hey presto du kommer bli bättre på det, överraskande? Man blir bra på det man tränar.

 

Jodå det förstår jag allt, men det finns ju x antal olika sätt att träna jägarvila på.

Man kan sitt i x antal sett x antal min eller max.

Man kan köra så många sett man kan inan man stupar.

Etc.

Det jag var ute efter var om någon hade något tips på träningssätt.

Slutsatsen jag drar hittils är att man ska träna lårmusklerna och pannbenet.

 

 

Där har du det, säg precis vad du vill bli bra på med jägarvila, att kunna sitta så i en evighet en gång eller att kunna sitta så i lite kortare evigheter men flera gånger. När du (och vi) vet det är det lättare att hjälpa till med tipps på hur du ska nå dit.

 

Ett sätt kan vara så att du börjar med att sitta ut en tid som du kan sitta relativt enkelt i 3-5 set, sen varje eller varannan vecka försöker du sitta 5 sekunder längre varje set och ökar sucessivt bara. Linjärt eller inte men försök att öka strukturerat så du vet om du blir bättre på det.

 

Jag upplever att Mr. Myagi har formulerat sitt mål med träningen ganska tydligt, men jag har haft fel förut.

 

Nu skäms jag lite, ursäkta missade de meningarna :D

 

Då tycker jag det bara är att nöta på, försök att alltid sitta liite längre för varje gång du kör.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utförsåkning bör vara bra träning för att bli bra på jägarvila... Eller så är jägarvila bra tränings för utförsåkning, vilket man nu prioriterar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så mycket för alla svar!

Nu blir det bara till att använda pannbenet förnuftigt för att komma upp i 10 min före min vänn. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest koenigsegg88

När vi ändå berör lite annorlunda träning, i vilken utsträckning förekommer sk. "kinesisk båge" på dagens regementen? Vad för tider handlar det i så fall om, ungefär?

Share this post


Link to post
Share on other sites
När vi ändå berör lite annorlunda träning, i vilken utsträckning förekommer sk. "kinesisk båge" på dagens regementen? Vad för tider handlar det i så fall om, ungefär?

Du förstår väl att du inte kommer få svar på det va?

 

Sen förstår jag inte denna hysteri över jägarvila och kinesisk båge över huvud taget. Hur tror ni att vi som inte hade tillgång till detta forumet eller lumpen.nu ställde oss till detta förr? Tänk på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Träna för att bli bra på jägarvila? Vad ska du göra, slå ihjäl den lede fi med dina lårmuskler? :D

 

Hoppas du knäcker din polare :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha mr myagia du får passa dig, din vän är väldigt motiverad :banana

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...