Jump to content

Militärfemkamp?


Guest koenigsegg88

Recommended Posts

Guest koenigsegg88

Militärfemkamp är en fullständigt okänd sport för många, vilket är tråkigt eftersom det är en väldigt rolig intressant sport. Vi är idag ca 30-40 personer som utövar sporten i Sverige, vilket är lite jämfört med andra länder i världen.

De grenar man tävlar i är:

 

*Skytte 200 meter, Där man skjuter en snabbserie om 10 skott på 1 minut och en preci-sonsserie på 10 minuter om 10 skott. Gevären varierar på vilken klass man tävlar i.

 

*Hinderlöpning, springer en hinderbana på 500 meter om 20 hinder för män och 16 hinder för kvinnor.

 

*Hindersimning, på totalt 50 meter som omfattar 4 hinder

 

*Kastning, 600gram tunga "järnklumpar" som skall symbolisera handgranter

 

*Terränglöpning 8 km för herrar och 4 km för kvinnor

 

Vi håller till på P7, Revingehed och K3, Karlsborg. Kvinnor är varmt välkommna och naturligtvis män också.

 

Nästa läger är planerat till helgen vecka 15, på K3, Karlsborg.

 

Jag är inte på något sätt ansvarig för militärfemkamp utan bara en deltagare, vid intresse eller för mer information kontakta mig via mail eller PM!

Link to comment
Share on other sites

Guest koenigsegg88
Har funderat mycket på militär femkamp, men det verkar vara helt obefintligt runt dalarna. Men det är väl inte så konstigt med så få aktiva

I helgen så avgick bilar från:

Stockholm

Kalmar

F7, Såtenäs

F17

Linköping

Det går självklart att bli upphämtad i Tex. skövde eller någon annan stad som ligger på resvägen för bilarna. Bor du inte på några av följande orter reser du kollektivt. Boende, resa, mat är betalas av mångkampsförbundet.

Link to comment
Share on other sites

Guest koenigsegg88
Vadför gevär skjuts det med??

Den frågan är jag nog inte bästa person att fråga, för juniorer är det 22 long rifle, i helgen sköt jag med ett Steyer Manlicher 7.62 kaliber(iaf vad det stod på sidan), både är tävlingsgevär.

 

Nyligen skrev Värnpliksnytts en artikel om sporten Under ytan

Link to comment
Share on other sites

Guest koenigsegg88
Vad behöver man för bakgrund för att vara med? Förkunskaper? Har inte gjort lumpen utan är grundutbildad inom Frivilligorganisation.

Militärfemkamp står under riksidrottsförbundet, och är en civil organisation. Inga förkunskaper krävs, men en fördel är ju om man har skjutit förut. En god kondition/styrka/spänst är ett krav, om man ska klara alla grenar, Jag har inte heller gjort Vpl än.

Link to comment
Share on other sites

Guest Banesword

jag är superintresserad, gick mailet jag skickade dig fram?

 

Är man välkommen även om man inte är 100% elitidrottare?

Link to comment
Share on other sites

Guest koenigsegg88
jag är superintresserad, gick mailet jag skickade dig fram?

 

Är man välkommen även om man inte är 100% elitidrottare?

Jag har inte fått ett mail, testa skicka ett PM. Du behöver absolut inte vara elitidrottare, bara vältränad :navy:

Link to comment
Share on other sites

Guest koenigsegg88
Hej!

 

Låter intressant, finns det någon klubb eller folk som tränar detta i trakten kring Stockholm?

Ja det finns folk runt om stockholm som tränar/tävlar i militärfemkamp. Det fungerar så att om du vill fortsätta så går du med i klubb som du represneterar vid tävlingar.

 

Skoog: Tack så hemskt mycket för länken!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest koenigsegg88

Så har informationsmailet blivit skickat till de som är intreserade, fram till den 25 går det bra att anmäla sig. Ni som är det minsta intresserad skicka iväg ett Pm, ni kommer inte ångra det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...