Jump to content

Övningsmall

Recommended Posts

Hej,

Håller på att skriva ihop en övning för mitt HV-kompani.

Är det någon som har en mall eller vet vart jag kan hitta en på Internet för hur upplägget av själva övningen skall vara. (Syfte, mål, genomförande, plats/er osv)

Minns från min Gu att det fanns en sådan och att den skulle följas till punkt och pricka!

Thanx!

Mål, Krav och syfte bör inte hämtas från någon mall utan vara nåt som du själv "klurar" ut med hänsyn till vad övningen skall omfatta och i vilken helhet den skall passa in osv...

Genrellt kan sägas att mål skall vara mätbara ex 5 sekunder för att sätta på sig skyddsmask, Syftet skall vara nåt övergripande ex "att kunna överleva ett anfall med c-stridsmedel, kravet skall styra soldaten lite typ deltaga aktivt och genomföra minst 10 moment...

Så tycker jag detta är helt upp till var och en men efter ett par genomförda övningar hittar man ett sett som passar en själv, dock skall man akta sig för att fastna i ett mönster och tex bara genomföra övningarna "som man alltid gjort" Om du har en bra chef kommer han att acceptera att övningen inte blev perfekt men att DU har lärt dig massor och då b.l.a genom att prova något nytt och inte gjort som alla andra...

Synpunkter?

Lite oklart av mig.

Jag eftersökte inte innehållet i punkterna utan vilka punkter det är som skall vara med.

Det finns vad jag minns någon form av formalia som skall följas.

Ungefär som att man följer en färdig "mall" vi ordergivning.

Kan bara hålla med det KP2 säger.

Halva poängen med att göra en övningsplan är att du tvingas sätta dig ner och tänka igenom övningen ordentligt. Du kanske kommer fram till att du behöver mer tid/mtrl/personal för övningen och detta ger att du slipper detta "Fan det glömde jag..." när du väl står ute på fältet. Ett annat plus är att du går igenom övningen ex antal gånger under tiden som du skriver denna övningsplan har du det klart i huvudet och du kan hålla övningen från huvudet och använder endas planen som stöd.

Sedan brukar jag själv använda Omfattning, mål och krav.

Omfattningen är helt enkelt vad övningen omfattar, t.ex. Ihop/isär minsökare 3

Målet anser jag inte behöver vara mätbart. Målet är det som man vill att soldaterna skall kunna när man har gjort övningen. T.ex. Var soldat skall kunna upprätta och genomföra systemkontroll på minsökare 3

Kravet, här lägger givet mitt krav...

T.ex. Var soldat skall kunna upprätta minsökare 3 på under 5 minuter

Sedan har jag alltid en Säk bilaga, där skriver jag risker som jag förutser och vad jag vidtager för åtgärder.

T.ex. FARA: Trafik på vägen under det att truppen korsar vägen.

ÅTGÄRD: Trafikposter på vägen under övningen.

Om nu det är en väldigt enkelt övning, knyta en knop så skriver jag ju inte att det finns en risk att de gör en strypsnara och hänger någon men jag tar med pappret och srycker över den för att visa att jag gått igenom punkten och inte missat den.

Sedan skall man alltid återkoppla till målet och kravet när man är klar, har vi uppnått målet, klarade vi kravet?

Hoppas det är till någon hjälp

EOD

EDIT: De punkterna du söker är Omfattning, mål och krav. De är den mallen man går efter. Sedan kommer självklart ett genomförande. Brukar dela upp varje moment.

T.ex.

moment/tid

1/10 min

Genomgång omfattning, mål och krav

2/30min

Genomgång ihopsättning samt sysmtem kontroll av sökare

3/60 min

Låt soldaterna öva

4/10

Avrundning, återkoppling omfattning mål och krav

EOD

Edited by EOD

Ett övnings PM skall utformas på så sätt att vilken kollega som helst kan ta det i sin hand och genomföra övningen. Det finns några olika tillvägagångssätt, här kommer ett exempel:

Övnings PM delges eleven och detaljplanen är till för övningsledningen

PM

Avseende:

Mål:

Krav:

Syfte:

Utbildningsståndpunkt:

Säkerhetanalys:

Tid:

Plats:

Personlig utrustning:

Övningsmateriel:

Detaljplan:

Tid(klockslag) Moment Min(antal avsatta minuter) Notering

Utbildningssäkerhetsanalys är inget krav (kan variera mellan regementen) men kommer troligtvis att bli det inom kort! Själv skriver jag en sån om det är en "farlig övning" ex skjutning detta för att ha "ryggen fri" eftersom det är lite lättare att kunna perka på ett papper om nåt går galet...

Frågan om säkanalys går inte riktigt att svara på SäkI talar om att man skall ha tagit varje förutsägbar händelse/olycka i beaktande och jag tycker att en utbsäkanalys är ett utmärkt sätt att spalta upp detta på...

så du får nog avgöra själv men nu när det är vinter bör man ju ex ta hänsyn till kylan så fort man har en övning utomhus...

Som sagt det är upp till dig, och det är inte dumt att ha om nån slår ut tänderna på ak:n och man kan visa att man tänkt till på detta tex genom att vapnet bara får bäras med mynningen nedåt och myningsskydd påsatt vid alla förflyttningar...

Tackar, övnings pm var det jag sökte.

Nu blir det lite struktur på allt fint jag knåpat ihop också.

Behövs en säk analys om det är en lös alt övning utan am?

Thanx

Det är upp till dig som övningsledare. Ta med rubriken på alla dina PM så får du en påminnelse i din planering.

Ett väl utformat PM kan du och dina kollegor ha nytta av i många år. Jag gjorde ett PM AK5 1991 som fortfarande används flitigt av många övningsledare. Ypperligt att ha ett arkiv att plocka PM från.

Casca

...ja du, för att vara på den säkra sidan så svarar jag japp!

Som jag skrev så ska du lära ut hur man slår en knop så...

men ska du t.ex. ha en torr övning i stridsförflyttning så kanske man i detta väder kan ta med risken för att halka, åtgärd att man rekar två eller fler platser att öva på. Är det isigt på den ena övningplatsen har man två reserver.

EOD

Fanken, jag är alltid minuten för sen! :D

Edited by EOD

Ett tips: gå Plutonchef TU på HVSS så får du lära dig att skriva övningspm.

Jag kunde ha mailat ett till dig som jag skrev när jag gick kursen i våra men jag kan inte hitta disketten. :(

Sen så är det alltid kul att lära övningsledarna något.

"-Plog, vad är dee för nåt??"

Guest Lt. payne

När jag skriver övningspm använder jag följande minnesramsa:

O:mfattning. vad övningen omfattar.Ex.skyddmask,AK4 etc.

K:rav. vad som ska kunnas efter övningen.

V:isa. Fysiskt visa hur momentet ska genomföras.

I:nstruera.Ge muntliga instruktioner för momentet.

Ö:va.Låta eleverna själva utföra momentet.

P:röva. Utför övningen med det aktuella kraven.

Hoppas detta är till nån hjälp. :D