Jump to content

Trängregementet 2008

Recommended Posts

Tyckte det var hög tid att skapa en tråd för oss som ska rycka in på Trängen nästa år! :)

Så, vilka är ni och vad ska ni in som?

Själv rycker jag in som kabelgruppchef på Karlsborgs kompani.

Jag kollade på hemsidan, stod att de utbildar samband på Karlsborg kompani.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det Nora kompani du ska till.

De brukade ha informationssidor för alla fyra kompanierna på hemsidan, men de tog bort länkarna verkar det som. Som tur är så finns de fortfarande kvar, så jag länkar dem här.

Länk till Nora kompani

Länk till Karlsborg kompani

Karstorp kompani

Marieberg kompani

• 3 weeks later...

*HLR*

Här var det inte mycket liv och rörelse nä...

Vet att det finns fler än fyra pers på detta forumet som ska till Trängen -08!

Här kommer några frågor så det kanske blir lite mer hålligång!

1. Var kommer alla ifrån?

2. Är ni nöjda med er placering?

Guest Sernlo

Jag kommer från en liten ort utanför Göteborg.. det är ändstation för expressbussen från Göteborg och det går oftare bussar härifrån än tillbaka hit. Här finns tre skolor, en kyrka, många EPA-traktorer och skog.

Mönstrade på Amf4 den 24 och 27/3 2006.

Jag går omvårdnadsprogramet på gymnasiet så jag hoppades på tjänst som sjukvårdare men tyvärr drog min låga 4 på styrketestet ner.

Handläggaren lade fram förslag om ledningsplutonbefäl, kvartermästare och sjukvårdsplutonbefäl och jag blev inskriven som det sistnämnda.

Jag var helt klart nöjd med min mönstring, glad att jag inte hamnade i reserven.

Några månader senare fick jag ett nytt brev från pliktverket. Min tjänst hade ändrats.. lyckligtvis var det inget besked om reserven utan jag hade helt enkelt fått en ny tjänst "pga omstruktureringar inom förbandet".

Ny tjänst: Skyddsgruppchef, två veckor på mig om jag ville överklaga.

Även om det inte är en sjukvårdstjänst så känns det bra, det är något jag inte hade tänkt att jag skulle göra inför mönstringen. :uuh:

Edited by Sernlo

Såg att Mönstring 2006 tråden trillat bort så då skadar det ju inte att jag skriver min "historia" här.

Kommer från östra Göteborg, vill inte gå in på detaljer, för då skulle det bli för lätt att lista ut precis var. :-P

Jag mönstrade på gamla Amf4 (eller Göteborgs garnison, som det heter nu) 28-29:e juni.

Hos inskrivningsförrättaren valde jag bland annat flygbassäkgruppchef. Såhär i efterhand kan man ju säga att man blev lurad, trodde han allvarligt att någon med en fyra på styrkan skulle kunna komma in på flygbassäk? :baskerPa:

Brevet där man fick reda på att man hamnat i reserven var ju knappast en glad överraskning...

Men man fattade pennan och skrev till Pliktverket. Blev uppringd på mobilen några dagar senare. Det fanns några tjänster att välja mellan, men de jag valde mellan var sjukvårdsgruppbefäl och underhållsgruppbefäl. Det blev det senare till slut.

Efter ett tag när man vant sig vid tanken att man ska hamna på underhåll så får man brev från T2 (som det hette då) där det står att man blivit flyttad på grund av omstruktureringar. Så det blev kabelgruppchef till sist.