Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag undrar om det finns någon här på forumet som har tjänstgjort som kock i US och kan berätta lite om hur det är.

Jag är intresserad av all info jag kan få!

Tack på förhand :banghead:

Posted

Sitter i Afghanistan som kock nu så lite har man ju koll på.

Här funkar hälften av maskinerna och köket håller på att falla sönder.

Annars flyter det på.

Fråga så svarar vi...

Posted

ja det var t ex hur köket ser ut, hur många kockar det är, hur arbetsdagarna ser ut, hur det funkar med leveranser och vad för sorts mat det är man lagar.

jag har sökt till både afghanistan och kosovo men inte blivit uttagen ännu tyvärr.

Posted (edited)

Bara för att försvåra så finns det ju ingen standardmall! Men generellt kan man väl säga att det är vanligt storhushållsarbete i grunden. Tyvärr så har jag inte varit i Afghanistan men har fått för mig att det är mera troophouses med mindre styrkor o mindre antal kockar på flera ställen där. Samarbete med flera nationer kan förekomma! Men om just detta är nog Kockis mer kvalificerad att berätta.

Kosovo var jag i 2001 så lär väl ha hänt en del där. Då fanns det ialla fall ett större kök där ca 10p ingick i kokgruppen. Men då det har minskat med svenskt truppbidrag så borde ju kokgruppen också ha minskat? Många kök i Kosovo har väl blivit outsourcade?

Dessutom har man lokalanställd personal som hjälp i köket. De kan hjälpa till med allt möjligt som ex. disk och potatisskalning.

När det gäller kvalitén på råvarorna så är det oftast helt OK även om man självklart har sett bättre! Men det gäller att köpa läge och inse vart i världen man är. Självklart så är det svårare att supplya till Afghanistan än Kosovo! Varor från Sverige brukar dyka upp till större helger som jul o midsommar. Beställningen brukar ligga nån månad före eller som i Afrika runt 3.

Hygien är A och O och även lite till!

Vad det är för sorts mat är helt upp till dig. Inget är omöjligt utan det tar bara lite längre tid. Ju mer tid, variation och kärlek desto mera uppskattad blir man. Visst kan man göra det enkelt o servera samma fisksoppa varje tisdag om man nu vill ha det enkelt för sig, men det är inte min metod i alla fall!! Tänk på att det måste inte vara perfekt för att bli bra utan rätt nära duger ofta! Har gjort tacos utan tacokrydda, ostsås utan ost och biff stroganoff utan riktig biff. Skyttet är inte så kräsna så länge de ser att man anstränger sig lite. Får de sen lite pommes emellanåt så är de riktigt nöjda!! ;-)

EDIT:Glömde o säga att ligger man hela tiden före så slipper man stressa i onödan. Preppa, preppa o så lite mis-en-place på det så ska du se att det löser sig!!

:rolleyes:

Ps. Finns en artikel där jag berättar lite om hur det var i Liberia på LA02 och i köket där. Protec Nånstans i mitten av tidningen.

Edited by Kingecho1
Posted
Kosovo var jag i 2001 så lär väl ha hänt en del där. Då fanns det ialla fall ett större kök där ca 10p ingick i kokgruppen. Men då det har minskat med svenskt truppbidrag så borde ju kokgruppen också ha minskat? Många kök i Kosovo har väl blivit outsourcade?

Dessutom har man lokalanställd personal som hjälp i köket. De kan hjälpa till med allt möjligt som ex. disk och potatisskalning.

På KS11 (dec 2004 - jun 2005) bestod kokgruppen av 7 svenskar och en finsk kock. Dessutom X antal locals. Ca 330 svenskar + ett för mig okänt antal finnar, tjecker, slovaker, irländare? och letter på campen.

MYCKET hög klass på maten! (Uniformen krympte som bara den...)

/B31A

Posted (edited)
Sitter i Afghanistan som kock nu så lite har man ju koll på.

Här funkar hälften av maskinerna och köket håller på att falla sönder.

Annars flyter det på.

Fråga så svarar vi...

Gällande Afghanistan... Jag skall åka ner som kock med FS13.

De har nu utökat styrkan för de har slitit en del på kockarna där nere under FS12, kockis kan säkert svara mer på det.

Inne i Campen skall det vara 1 kokchef, 1 Stf Kokchef, 4 svenska kockar samt 2 finska kockar.

Det jobbas för att få nytt kök och det verkar som de kommer att bli Liberias gamla kök.

Sedan finns de 2 PO med en kock i varje. De kommer också få nya kök. Iaf en av PO.na. Står redan på Campen i MeS och väntar på att bli utkört.

Gällande arbetstid och så i MeS campen så får Kockis svara, han har bäst koll, med tanke på att han befinner sig där nu.

Gällande PO kan jag säga att det har varit problem md köken, men nya är på väg och de är alltid problem där ute med att få fram leveranser.

Du har svårt att få plats med speciellt mycket och de räknar med att du kan ha 2 veckors mat stuvat. Men problemet är att leveranserna blir ibland lite försenade, så man får trolla lite.

Som kock ute på PO är du också med ute ibland och dessutom fungerar som en kvartersmästare.

Där jobbar du 7 dagar i veckan, frukost, lunch, middag, nattskaffning... med andra ord är du ensam.

Kan dock också sägas att de är sällan över 15-20 personer du lagar mat till.

detta bygger helt på det min PC tillika Kvartermästare för campen i MeS berättade för mig.

Jag har fått en tjänst som inte funnits innan där jag skall rotera mellan PO.n och vara där när deras ordinarie kock är på leave.

Hoppas detta svarade lite på dina fårgor och så får vi hoppas Kockis eller någon annan kompleterar det jag glömt.

Edited by Ubåtskocken
Posted (edited)

Alltså har vi tre gamla ubåtskockar så är på väg eller är på mission ? :rolleyes::dribble:

coolt :rockon: :rockon: :rockon:

Någon av er som tjänstegjorde 03-04 (alltså på flottiljen) ? Om så kan ni väl skicka ett pm så man ve t om man träffat er

Edited by fogel02
Posted

De svenska köken här nere är konstant trasiga, när den ena prylen byts ut går nästa sönder. Som ubåtskocken sa hade vi det jävligt tungt personalmässigt till en början men vi har oxå fått påökning. <vi är nu 8 svenska kockar samt en finsk vilket är lagom. Med nuvarande personalstyrka kan vi folk på leave och någon i sjukbingen utan att gå på knäna.

Leveranserna kommer aldrig i tid och de har ofta flera fel mot sänd order, vissa grönsaker håller låg kvalitet, mm, mm...

Våra locals får inte hålla på med mat eller disk, de sköter enbart leveranser och städning (undantaget potatisskalning). Utöver dessa har vi en 6 filipinare som diskar och sköter salladen samt matsalen under och mellan måltiderna.

Vad jag har hört om det nya köket är att liberiaköket skall besiktigas men att det troligen inte går igenom men man vet aldrig.