Jump to content

Hopprep?


Squaddy

Recommended Posts

Har börjat med hopprep som uppvärmning och tyckt det varit riktigt lyckat. Genom att hoppa på olika sätt; bakåt, framåt, i kors, dubbelhopp m m, tränar man uthållighet samtidigt som man får en rejäl dos koordinationsträning. Dessutom så bör det stärka fotlederna på ett skonsamt sätt, eftersom man lyfter fötterna mjukt och landar på fotbladen/framsidan av foten (även när man kör snabb takt - "springer" med hopprepet).

 

Så vitt jag kan förstå så är det inte så vanligt att folk tränar med hopprep - trots att det igentligen är ett utmärkt träningsredskap. Tränar ni själva med hopprep?

 

En friskvårdsexpert som jobbade på Uppsala universitet sa till mig att "alla borde ha ett hopprep i väskan". Eftersom man tränar i princip hela underkroppsmuskulaturen + axlar och underarmar borde det vara ett fenomenalt sätt att träna. Är hopprep underskattat?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag hoppade en del när jag höll på med boxning förut(bara en kort tid) men det var bland den bästa träning jag fått. Skit bra träningsredskap:) Tränar Kondis, styrka och koordination:)

 

Spelar det någon roll vad för slags rep (tjocklek/material) man hoppar med? Jag använder ett ca 8 cm tjockt rep som inte klassas som hopprep, och man känner ju hur tungt det blir för axlarna. Skillnaden mot ett "riktigt" hopprep är uppenbart att man inte orkar hoppa lika länge och lika fort. Borde man satsa på ett riktigt hopprep just för att möjliggöra snabbare hoppfrekvens?

Link to comment
Share on other sites

Oj... ingen aning... men 8cm?! Det är fan nästan en dm tjockt du! En jävla tross du hoppar med eller? xD

 

Jg trände ju fotarbete med ett sånt där tunnt vitt plastrep man kan veva som ett hjon med :) men kondisen mår väll bättre av att hoppa länge istället för att hoppa kort tid med tungt rep.

Link to comment
Share on other sites

Oj... ingen aning... men 8cm?! Det är fan nästan en dm tjockt du! En jävla tross du hoppar med eller? xD

 

Jg trände ju fotarbete med ett sånt där tunnt vitt plastrep man kan veva som ett hjon med :) men kondisen mår väll bättre av att hoppa länge istället för att hoppa kort tid med tungt rep.

 

:rolleyes: 8 mm såklart (jag var väl trött när jag skrev). Vitt tunt plastrep säger du. Låter iaf betydligt tunnare och smidigare än mitt rep.

 

Vore iofs komiskt att hoppa med en 8 cm tross, vilken axelstyrka :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Oj... ingen aning... men 8cm?! Det är fan nästan en dm tjockt du! En jävla tross du hoppar med eller? xD

 

Jg trände ju fotarbete med ett sånt där tunnt vitt plastrep man kan veva som ett hjon med :) men kondisen mår väll bättre av att hoppa länge istället för att hoppa kort tid med tungt rep.

 

:rockon: 8 mm såklart (jag var väl trött när jag skrev). Vitt tunt plastrep säger du. Låter iaf betydligt tunnare och smidigare än mitt rep.

 

Vore iofs komiskt att hoppa med en 8 cm tross, vilken axelstyrka :D

 

JO jag vart lite fundersam där:P Hmm vet inte va repen heter.... ska googla och se om jag hittar bild:) Lägger EDIT här isf. :rolleyes:

 

EDIT: Här är repet, dock svart

 

CN-57010hopprep_28.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ett tips för hoppreparen är att kombinera hopprepet med andra övningar. Kör exempelvis hopprep först 2min sedan 20armhävningar, 20 sittups och 20 upphopp. Gâ sedan direkt pâ hopprepet igen och fortsätt hoppandet i ytterligare 2min sedan armhävningar igen osv. Hopprep är bra men samtidigt enformigt för musklerna, enligt min boxningstränare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Detta låter ju hur bra som helst. Har bara en liten fråga. Är det mer påfrestande för benhinnorna att hoppa hopprep än att löpa lungt? Håller just nu på att komma iform efter en lång benhinneperiod.

 

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Detta låter ju hur bra som helst. Har bara en liten fråga. Är det mer påfrestande för benhinnorna att hoppa hopprep än att löpa lungt? Håller just nu på att komma iform efter en lång benhinneperiod.

 

Tacksam för svar.

 

Jag har ocksâ haft problem med benhinnorna, fick det just av hopprepet, sâ jag skulle vilja pâstâ att det är mer pâfrestande med hopprep än lugn löpning. Samtidigt sâ beror pâfrestnigen pâ hur du hoppar. Smidiga smâ skutt över repet är ju inte lika pâfrestande som höga upphopp. Du kan dessutom lindra pâfrestningen genom att hoppa pâ mjukare underlag.. Lyssna pâ kroppens signaler, gör det ont i benhinnorna när du hoppar sâ skall du självfallet lâta bli.

Link to comment
Share on other sites

Hoppa hopprep är den mest effektiva uppvärmningsmetod man kan göra tycker jag. Man sätter igång hela kroppen och aktiverar även mindre muskler i kroppen. Man blir snabbt svettig vilket är bra, sedan är det bara att ut å löpa. Om ni känner att ni får ont av att hoppa så beror det oftast på tekniken, och vanan såklart. Att t ex "springa" över repet är bra för att inte belasta knäna allt för mycket. Växla med olika tekniker och när ni blivit skickligare, kör dubbelhopp! Jag träna boxning i 3 år vilket tvingade mig till att börja hoppa hopprep, ni skulle sätt mig i början :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...