Jump to content

Triathlon

TLiman

Recommended Posts

Har fått ett problem på halsen idag...

Som avtackningspresent på jobbet idag fick jag en start i ett lokalt triathlon, kul grej, alla på (gamla) jobbet tror ju nu att jag kommer att möjligtvis bara hjälpligt ta mig runt. Men de dom kanske inte riktigt tänkte på är att jag kan bli rätt tjurskallig. Så nu skall jag visa dem genom att förhoppningsvis ta mig runt på en hyfsad tid.

Det som gäller är:

400 m simning

2,7 mil cykel

7,6 km löpning.

Simningen ser jag inte som ett jätteproblem, har dessutom redan möjlighet att få träningshjälp med det.

Cyklingen ser jag inte som ett problem längdmässigt, men konditionsmässigt.

Löpningen däremot, och framförallt alla dessa övningar efter varandra.

Jag har ju insett att det är dags att börja träna redan nästa vecka, och nu behöver jag hjälp med att komma igång med ett vettigt schema för att inte vara helt fel på det redan från början.

Min fysiska status idag är för att uttrycka det milt, en bit under medel.

Har fått ett problem på halsen idag...

Som avtackningspresent på jobbet idag fick jag en start i ett lokalt triathlon, kul grej, alla på (gamla) jobbet tror ju nu att jag kommer att möjligtvis bara hjälpligt ta mig runt. Men de dom kanske inte riktigt tänkte på är att jag kan bli rätt tjurskallig. Så nu skall jag visa dem genom att förhoppningsvis ta mig runt på en hyfsad tid.

Det som gäller är:

400 m simning

2,7 mil cykel

7,6 km löpning.

Simningen ser jag inte som ett jätteproblem, har dessutom redan möjlighet att få träningshjälp med det.

Cyklingen ser jag inte som ett problem längdmässigt, men konditionsmässigt.

Löpningen däremot, och framförallt alla dessa övningar efter varandra.

Jag har ju insett att det är dags att börja träna redan nästa vecka, och nu behöver jag hjälp med att komma igång med ett vettigt schema för att inte vara helt fel på det redan från början.

Min fysiska status idag är för att uttrycka det milt, en bit under medel.

Cykla, drick vatten, spring. Nästa dag; Spring, drick vatten, cykla. Osv. Simma några dagar i veckan. Spring/cykla lite längre än sträckan ni ska tävla.

Alltså, spring direkt efter du har cyklat.

GL & HF

Första tiden kan vara bra bara till att vänja kroppen vid fysisk aktivitet. Det svåraste kan vara att komma in i en "ny" livsstil eller komma tillbaka till en gammal där träning är en naturlig del. Köpa träningskort till simhall/gym är en bra investering.

På marathon.se finns det många bra tips på hur du kommer igång med löpträningen, även om råd för stretching.

http://www4.marathon.se/traningsprogram/

Träna långdistans för att vänja kroppen vid att utföra fysiskt arbete under längre tid och som Länus säger att prova direkt efter varandra. Kommer du att springa på någon slinga någonstans så ta cykeln dit och hem. På vägen dit så kan du ta en extra sväng, du skall använda cyklingen till mer än uppvärmning.

Glöm inte att återhämtningen är en viktig del av träningen.

Den bästa träningen är den som blir av... (floskel)

Lycka till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...