diskocube Posted January 7, 2007 Report Share Posted January 7, 2007 har nu lagt fram en träningschema för att lättare motivera mig själv till att träna regelbundet med styrka och kondition. shcemat ser hur följande: Måndag: Styrketränia genom hela kroppen Tisdag: Vila Onsdag: Styrketränia genom hela kroppen Torsdag: Vila Fredag: Styrketränia genom hela kroppen lördag: Söndag: Springa milen. Jag har nu följt schemat i 3 veckor utan att känna nån smärta eller dylikt. Jag springer 2 km med tidkravet 10 min men ligger runt 8-9 min för tillfället som uppvärming inför varje styrketräningspass. Jag hade inte sprungit längre längre max 5 Km sen någongång i Augusti. Så när jag provade på milen utomhus i varierat terräng för tre veckor sedan så tog det mig 44 min. och ligger nu på 39-40 min. jag har bra grundkondition. med detta sagt så undrar jag hur jag schemat ser ut för en framtida jägarutbildning. Jag har planerat att öka milpassen allteftersom kroppen tillåter det, så att man ska springa flera pass utan att känna sig totalt utarbetat. Tacksam för svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted January 7, 2007 Report Share Posted January 7, 2007 Passar kanske bättre i hinderbanan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
diskocube Posted January 7, 2007 Author Report Share Posted January 7, 2007 Oj, såg det nyss att jag var inne på liktverket och inte på hinderbanan! sorry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marmoth Posted January 7, 2007 Report Share Posted January 7, 2007 Låter som ett bra schema! Mitt egna är att äta upp mig och träna upp (gymmet) mig fram till juli-augusti. Sen ska jag tillbringa ett halvår med kombinerad styrketräning och konditionsträning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 7, 2007 Report Share Posted January 7, 2007 För er som inte hittar in på hinderbanan så kanske detta inlägg kan hjälpa er... MFF - Militär Fysisk Fostran Link to comment Share on other sites More sharing options...
Surveyor Posted February 6, 2007 Report Share Posted February 6, 2007 har nu lagt fram en träningschema för att lättare motivera mig själv till att träna regelbundet med styrka och kondition. shcemat ser hur följande: Måndag: Styrketränia genom hela kroppen Tisdag: Vila Onsdag: Styrketränia genom hela kroppen Torsdag: Vila Fredag: Styrketränia genom hela kroppen lördag: Söndag: Springa milen. Jag har nu följt schemat i 3 veckor utan att känna nån smärta eller dylikt. Jag springer 2 km med tidkravet 10 min men ligger runt 8-9 min för tillfället som uppvärming inför varje styrketräningspass. Jag hade inte sprungit längre längre max 5 Km sen någongång i Augusti. Så när jag provade på milen utomhus i varierat terräng för tre veckor sedan så tog det mig 44 min. och ligger nu på 39-40 min. jag har bra grundkondition. med detta sagt så undrar jag hur jag schemat ser ut för en framtida jägarutbildning. Jag har planerat att öka milpassen allteftersom kroppen tillåter det, så att man ska springa flera pass utan att känna sig totalt utarbetat. Tacksam för svar! Ett effektivt styrketräningspass bör inte vara för långt, därför är det svårt att gå igenom hela kroppen ordentligt under ett pass om man vill bygga upp sig. Om du tänkt köra tre pass i veckan kan du fördela dem enligt följande: Pass 1: Triceps, bröst, främre delen av axlarna och mage. Pass 2: Biceps, (hela)ryggen, bakre delen av axlarna. Pass 3: Benens samtliga muskelgrupper. Byt ut några vilodagar mot kortare löppass. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Ett effektivt styrketräningspass bör inte vara för långt, därför är det svårt att gå igenom hela kroppen ordentligt under ett pass om man vill bygga upp sig. Om du tänkt köra tre pass i veckan kan du fördela dem enligt följande: Pass 1: Triceps, bröst, främre delen av axlarna och mage. Pass 2: Biceps, (hela)ryggen, bakre delen av axlarna. Pass 3: Benens samtliga muskelgrupper.Byt ut några vilodagar mot kortare löppass. Lycka till! Intressant program, du delar på fram och baksida axlar, men kör hela ryggen+biceps i ett pass. Axlarna är ju en förhållandevis liten muskelgrupp jämfört med ryggen som består av många och stora muskler. Vad är tanken bakom detta? Min fördelning på tre dagar skulle nog vara. Dag1: Rygg, mage. Dag2: Armar, axlar. Dag3: Ben. Om jag var tvungen att dela upp det i muskelgrupper, hade jag bara tre dagar i veckan att träna skulle jag nog enbart koncentrera mig på basövningar och tunga övningar. Bänk, mark,böj, militärpress, skivstångscurl, vadpress, koncentrationscurl, smal bänk, och köra dessa om och om igen. Men det är vad jag är byggd för och passar för. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Surveyor Posted February 7, 2007 Report Share Posted February 7, 2007 Ett effektivt styrketräningspass bör inte vara för långt, därför är det svårt att gå igenom hela kroppen ordentligt under ett pass om man vill bygga upp sig. Om du tänkt köra tre pass i veckan kan du fördela dem enligt följande: Pass 1: Triceps, bröst, främre delen av axlarna och mage. Pass 2: Biceps, (hela)ryggen, bakre delen av axlarna. Pass 3: Benens samtliga muskelgrupper.Byt ut några vilodagar mot kortare löppass. Lycka till! Intressant program, du delar på fram och baksida axlar, men kör hela ryggen+biceps i ett pass. Axlarna är ju en förhållandevis liten muskelgrupp jämfört med ryggen som består av många och stora muskler. Vad är tanken bakom detta? Min fördelning på tre dagar skulle nog vara. Dag1: Rygg, mage. Dag2: Armar, axlar. Dag3: Ben. Om jag var tvungen att dela upp det i muskelgrupper, hade jag bara tre dagar i veckan att träna skulle jag nog enbart koncentrera mig på basövningar och tunga övningar. Bänk, mark,böj, militärpress, skivstångscurl, vadpress, koncentrationscurl, smal bänk, och köra dessa om och om igen. Men det är vad jag är byggd för och passar för. Allt bygger på att låta musklerna vila 48h efter ett pass. En del av de bröstövningar jag gör tränar även främre delen av axlarna och en del av ryggövningarna bakre delen av axlarna. Därför delar jag på axlarna och låter de hänga med två stora muskelgrupper. Bröst och triceps är naturligt att köra på samma pass då de assisterar varandra i många övningar. Av samma anledning hänger biceps och rygg ihop. Det här är de två variationer på pass jag kör om vartannat minst 3 dagar/vecka. Benen tränar jag inte alls fast jag kanske borde. 6 pass/vecka med cykel får duga för benen även fast det inte är så muskeluppbyggande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.