Jump to content

Bofors antiubåtsraketpjäs m/50

TorbjörnG

Recommended Posts

På jagarna Halland och Småland fanns 375mm fyrpipiga antiubåtsraketpjäser m/50 som enligt boken "jagare" (Borgenstam et al.) hade en räckvidd på 300-1200m. Flera andra fartyg hade en 305 mm antiubåtsgranatpjäs m/51 (brittiska squid?).

Boforspjäsen har väl även funnits som tvåpipig?

Vad vägde dessa pjäser och hur svårt var det att ladda om dem?

Hur var motsvarande prestanda på den brittiska pjäsen?

Till vilka länder exporterades boforspjäsen?

Jag har hittat en fransk sida om en sexpipig fransk pjäs modell 72, som är likartad men förefaller ha bättre prestanda, där bofors nämns (mina franskkunskaper är närmast obefintliga) är detta en utveckling av boforspjäsen eller ett nytt system?

När började man utveckla den svensk respektive den brittiska pjäsen?

Hur länge producerades de?

Bofors AU-raketpjäs m/50 fanns i 2,4 och 6 tubs versioner. Två typer av raketer fanns (finns!) - "Erika" med en räckvidd på 600-1600m, och "Nelli" med räckvidd på 1600-3600m. Raketerna vägde runt 150kg styck och var över 1,5m långa. Iaf den 2 pipiga versionen (SR-375) hade en autoladdare med 24 raketer. Systemet var ganska populärt när det begav sig, och som tidigare nämnts så användes systemet (utöver Sverige) bl.a. i Tyskland, Frankrike, Colombia, Indien och Japan (som fortfarande använder systemet på flera typer av jagare, kallas där Type 71). Enligt vad jag har hört/läst så ska systemet fungerat riktigt bra... :baskerKav:

M/51 på Uppland, Östergötland och Mode var brittiska squid.

fransk sida om Bofors skönhet. http://www.netmarine.net/f/armes/lr375/index.htm

Raketerna salvsköts och hade zonrör/ tidsinsällning för bringas att detonera samtidigt runt ubåten. Fråga den "polska" Whiskey som Halland besköt med en "nära" miss med bara en raket, det lär blivit rätt trasigt i allafall enligt Hans von Hofstens egen berättelse i "I kamp mot Överheten".

Hur stod sig Bofors system mot tex jänkarnas ASROC (den konventionella versionen, givetvis)?

ASROC var/är större på alla sätt och vis. Större raket, längre räckvidd men även större avfyrningsramp. Dessutom bestod ASROCs konventionella vapenlast av en målsökande torped vilket ger en helt annan träffsannolikhet än Bofors som ju i princip är en raketdriven sjunkbomb.

Hur stod sig Bofors system mot tex jänkarnas ASROC (den konventionella versionen, givetvis)?

Dessutom bestod ASROCs konventionella vapenlast av en målsökande torped vilket ger en helt annan träffsannolikhet än Bofors som ju i princip är en raketdriven sjunkbomb.

Kom på det nu ja. Hade man i Sverige planer på något liknande?

Kom på det nu ja. Hade man i Sverige planer på något liknande?

Jag har ett väldigt svagt minne av att man i något sammanhang funderade på den australiska Ikara, som var ett liknande vapen. Jag kommer dock inte ihåg om det var i samband med planerade moderniseringar av fregatter eller kanske de planerade korvetterna på 70-talet. Hur som helst så blev det aldrig något av saken.