Jump to content

Vilotid.


AMFKSP

Recommended Posts

Hur lång tid anser ni det skall gå(dagar), innan man ger sig på samma muskel(er) igen? Har funderat endel över det och jag brukar ge de ungefär 4 dagar minimum.

 

Men jag undrar om det finns några personliga erfarenheter, plus och minus, med att träna samma del utav kroppen oftare/mer sällan.

 

Om vi tar magen t ex som ofta tränas med små vikter/utan vikter, kan man träna denna vare dag?

Vad tycker ni?

 

// E

Link to comment
Share on other sites

Det är ju väldigt individuellt samt var i sitt utövande man är. När jag började träna byggde jag mest om jag tränade ofta, dvs samma muskelgrupp 2-3ggr/veckan.

Nu efter 8års träning tränar jag bara 1gång/vecka/muskelgrupp, annars bygger jag inte.

Likaså om man kör låg reps/hög vikt eller hög reps/låg vikt, så kräver låg reps/hög vikt mer vila än hög reps.

Små muskelgrupper som armar och vader kräver inte så lång återhämtning som de stora muskelgrupperna gör.

 

 

Varför ska man träna magen mer låga vikter eller inga vikter? Det är en muskel som också måste tvingas att växa. På med vikter och kör den en gång i veckan också.

Link to comment
Share on other sites

Nautilus säger 48 timmar. Sen beror ju allt på hur pass bra din kropp återhämtar sig, hur du underlättar för kroppen att återhämta sig och även hur hårt du tränar.

 

Jag går också efter den principen. Däremot funderar jag en del kring hur ofta man kan träna benen. Det håller ju inte att vila benen varannan dag om man tränar intensivt, regelbundet och allsidigt (löpning, siming, styrketräning, marsch). Eller vad säger ni?

Link to comment
Share on other sites

Nautilus säger 48 timmar. Sen beror ju allt på hur pass bra din kropp återhämtar sig, hur du underlättar för kroppen att återhämta sig och även hur hårt du tränar.

 

Jag går också efter den principen. Däremot funderar jag en del kring hur ofta man kan träna benen. Det håller ju inte att vila benen varannan dag om man tränar intensivt, regelbundet och allsidigt (löpning, siming, styrketräning, marsch). Eller vad säger ni?

 

Det beror ju på vad du vill ha ut av din benträning, vill du ha stora muskulösa lår, då ska du inte träna ben mer än 1gång i veckan och dra ner på allt annat i form av löpning och liknande. Vill du inte ha gigantiska lår, så oroa dig inte. Du märker när du tränar för mycket, kroppen säger ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Nautilus säger 48 timmar. Sen beror ju allt på hur pass bra din kropp återhämtar sig, hur du underlättar för kroppen att återhämta sig och även hur hårt du tränar.

 

Jag går också efter den principen. Däremot funderar jag en del kring hur ofta man kan träna benen. Det håller ju inte att vila benen varannan dag om man tränar intensivt, regelbundet och allsidigt (löpning, siming, styrketräning, marsch). Eller vad säger ni?

 

Det beror ju på vad du vill ha ut av din benträning, vill du ha stora muskulösa lår, då ska du inte träna ben mer än 1gång i veckan och dra ner på allt annat i form av löpning och liknande. Vill du inte ha gigantiska lår, så oroa dig inte. Du märker när du tränar för mycket, kroppen säger ifrån.

 

Okej, ja målet är ju inte gigantiska lår, tränar inför extramönstringen till FJS. Har fått överansträngda ben vid ett fåtal tillfällen med smärta i knävecken. Nu har jag dock ändrat träningen lite och har inte känt något de senaste 8 veckorna. :/

Link to comment
Share on other sites

Helt helt individuellt.

 

Stora muskelgrupper har snabbare återhämtning än små dessutom. Jag tillexempel kunde när jag körde som mest på gym köra ett bröstpass 2-3 dagar i rad och känna att det gick bättre andra dagen för att man på något sätt format lite dagen innan. Och dessutom köra slut båda dagarna. medan jag har haft kamrater som kan behöva vänta en vecka innan dom kör samma muskelgrupp igen. Då tror jag att det spelar stor roll om man äter hela tiden i jämförelse med någon mål varannan dag(som vissa verkar satsa på)

Link to comment
Share on other sites

Helt helt individuellt.

 

Stora muskelgrupper har snabbare återhämtning än små dessutom. Jag tillexempel kunde när jag körde som mest på gym köra ett bröstpass 2-3 dagar i rad och känna att det gick bättre andra dagen för att man på något sätt format lite dagen innan. Och dessutom köra slut båda dagarna. medan jag har haft kamrater som kan behöva vänta en vecka innan dom kör samma muskelgrupp igen. Då tror jag att det spelar stor roll om man äter hela tiden i jämförelse med någon mål varannan dag(som vissa verkar satsa på)

 

Nä, stora muskelgrupper kräver längre återhämtning ofta på grund av att dom innehåller ett högre antal snabba muskelfibrer. Ta tex vader som innehåller nästan enbart långsamma fibrer, det kan man träna 2-3gånger i veckan utan att få sämre muskeltillväxt eller glukogenlagring.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...