Jump to content

SEALS tränings program

Reupif

Recommended Posts

Jag hittade denna http://www.navyseals.com/community/navysea...orkout_main.cfm på SOLDFs hemsida och tänkte att kanske börja träna så.

Det är bara det att jag vet inte om tränigsprogramet är så bra. Man kanske ska lägga in lite marshträning i den också, jaja öppen för andra förslag.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR :)

Jag börjar idag min 7: e vecka, kategori 1. Kör bara styrkan, ej simningen. Hinner inte gå iväg till simhallen så ofta.

Annars så är det väldigt bra uppbyggt, ökar hela tiden och stannar upp lite ibland så att man hinner anpassa sig.

Om du bara ska hålla dig till det här programmet och inget annat så har i alla fall jag gjort så att jag gör lika många rygglyft och knäböj som pushups för att komplettera. Även en del andra övningar med skivstång. Du kommer att göra stora framsteg!

Löpningen kör jag själv, tyckte att det började lite väl lågt. Jag började med 5 km direkt och kör nu 5-10 km, 3 gånger i veckan.

Att ta färdiga träningsprogram ger inte någon bra träning... Utan det är inviduellt anpassade träningsprogram som ger bäst resultat. Men färdiga träningsprogram kan ge en bra grund att bygga ifrån för att anpassa sitt eget träningsprogram.

Kanske var lite otydlig,

jag använder programmet som Fk satan tycker att man ska använda det,

dvs som en bas.

Hängde på programmet mest för att få in en rutin,

man får lätt lite brist på idéer då man inte går på gym utan tränar hemma.

Kanske var lite otydlig,

jag använder programmet som Fk satan tycker att man ska använda det,

dvs som en bas.

Hängde på programmet mest för att få in en rutin,

man får lätt lite brist på idéer då man inte går på gym utan tränar hemma.

Det stämmer bra det, att man får slut på idéer rätt snabbt och sen ingen som man kan fråga hjälp med

Använder också SEALs programmet som bas, och ahr sedan gjort en individuell anpassning efter test. Min träningsnivå ligger väl för närvarande någonstans mellan week 4 och 5 category II. Träningen har givit goda resultat!

Har pressat ner tiden på milen med flera minuter, kan göra avsevärt fler armsträckningar, armhävningar, situps och rygglyft och har blivit en bättre simmare.

Har följt styrkan slaviskt, och har sedan laborerat med löpningen och siming med tips från andra träningsprogram. Min siming borde väl snarast beteckans som "vattenfys" med vattentramp, undervattenssmining osv.

Kör hårt!

:Malaj:

• 1 month later...
Att ta färdiga träningsprogram ger inte någon bra träning... Utan det är inviduellt anpassade träningsprogram som ger bäst resultat. Men färdiga träningsprogram kan ge en bra grund att bygga ifrån för att anpassa sitt eget träningsprogram.

Vist sagt! Borde man uppsöka någon erfaren "träningskonsult" el dy för att ytterligare optimera sitt träningsprogram, eller är detta over kill?

Har också tittat igenom seals träningsprogram (eller förberedande för det är väl menat att man ska gå igenom det innan inryck?) och överväger starkt ha det som referensram. Har även noterat att styrkan är till synes mycket enformig, d v s uteslutande armhävningar, sit-ups, push-ups m m. Måste säga att det känns otroligt behagligt med denna enkelhet, men samtidigt också fulländning eftersom det ändå måste vara frågan om väldigt kunniga personer som utformat styrkan. ALLMÄNSTYRKA* IS TEH SHIT!

*enkla basövningar med kroppen som vikt

Vist sagt! Borde man uppsöka någon erfaren "träningskonsult" el dy för att ytterligare optimera sitt träningsprogram, eller är detta over kill?

Har också tittat igenom seals träningsprogram (eller förberedande för det är väl menat att man ska gå igenom det innan inryck?) och överväger starkt ha det som referensram. Har även noterat att styrkan är till synes mycket enformig, d v s uteslutande armhävningar, sit-ups, push-ups m m. Måste säga att det känns otroligt behagligt med denna enkelhet, men samtidigt också fulländning eftersom det ändå måste vara frågan om väldigt kunniga personer som utformat styrkan. ALLMÄNSTYRKA* IS TEH SHIT!

Visst blir det monotont, men jag försöker att som jag redan har sagt att lägga in benövningar. Har packat en ryggsäck med ca 17

kg, har seden en pall på 45 cm, slänger på ryggan och kör stepups. Knäböj är en bra variation till detta.

Som du säger, det är kunnigt folk som har lagt ihop det. När jag började med programmet kunde jag dra ca 3-4 chins.

Idag är mitt max 13 st, kan dra en 10 i princip när som helst. Magen har också blivit otroligt mycket

starkare, kör med 90 grader mella lår och underben.

Armböjen däremot, känner att jag klarar många fler, men inte i följd. Klarar fortfarande bara ca 20 (på knogarna).

Dipsen som man börjar köra vecka 1-2 kategori 2 är mycket bra träning för skuldror, axlar och bröst.

Ligger i vecka 3-4 kategori 2 nu, körde 150 dips igår, gick i och försig ganska snabbt, men har däremot ganska tung

träningsvärk :rockon:

Visst blir det monotont, men jag försöker att som jag redan har sagt att lägga in benövningar. Har packat en ryggsäck med ca 17

kg, har seden en pall på 45 cm, slänger på ryggan och kör stepups. Knäböj är en bra variation till detta.

Som du säger, det är kunnigt folk som har lagt ihop det. När jag började med programmet kunde jag dra ca 3-4 chins.

Idag är mitt max 13 st, kan dra en 10 i princip när som helst. Magen har också blivit otroligt mycket

Armböjen däremot, känner att jag klarar många fler, men inte i följd. Klarar fortfarande bara ca 20 (på knogarna).

Dipsen som man börjar köra vecka 1-2 kategori 2 är mycket bra träning för skuldror, axlar och bröst.

Ligger i vecka 3-4 kategori 2 nu, körde 150 dips igår, gick i och försig ganska snabbt, men har däremot ganska tung

träningsvärk :rockon:

Men kan det inte uppstå en risk för överbelastning om man mixtrar för mycket med programmet, d v s lägger in benövningar utöver löpningen? Eller kan man i princip lägga in lite tyngre benövningar nån dag i veckan utan någon större risk för överbelastning?

Det är svårt då alla har olika förutsättningar och träningsbakgrund. Tänkte även på att det kanske inte är helt fel att komplettera, som någon gjorde, med lite ryggresningar: kanske lika många som hälften av mängden sit-ups. Även på detta plan blir det lite komplicerat; om experter utarbetat detta program och medvetet utelämnat ryggresningar, så finns det väl en anledning till detta. Kan ju ha att göra med att man blir ojämnt stark eller något i den stilen om man lägger in en massa extraövningar. Vad tror ni?

I övrigt så är jag mycket glad över att ha funnit detta program. Säga vad man vill om enformighet men det måste ju faktiskt vara mycket professionellt upplagt med tanke på att Navy Seals, i egenskap av en av de högst aktade specialförbanden, nog är rätt så måna om att deras rekryter förberett sig väl. Därav att dom förmodligen lagt ner en del möda på detta program.

Är jag dum som hyser en sådan övertro till programmet?

Tänkte även fråga om man borde lägga in någon lättare BRAK på morgonen, utöver detta program man kan ta sig an på eftermiddagar?

hallå!

När jag ryckte in 91 på ka1 som pbkj hade jag nästan inte tränat ett dugg!

Jag fick kämpa så jag spydde första veckorna men sen gick det bättre!

Har ni sprungit dom 5km från myttinge till oxdjupet med 45kg packning på 20min så vet ni vad jag snackar om!

Träning ska vara smärtsamt för att göra nytta!

träningsvärk :banghead:

Håller absolut med om att styrkedelen av programmet är riktigt bra! Har uppnått en avsevärd förbättring i ren "allmänstyrka". Några veckor tillbaka började jag dock känna att träningen började bli alltför enformig. Jag fortsatte med samma övningar, men ändrade lite på intensitet, antal repetitioner och varierade. Det gav ännu en skjuts framåt. Ligger f.n. på vecka 5 kategori 2.

Angående risken för överanträning har jag råkat ut för sådana symptom två gånger när jag försökt utöka mängden benträning. Det är väl den enda motgången i träningen för tillfället.

Tränar ni andra för inryck, EM eller mönstringen?

Kötta!

Jag tränar inför mönstring. Antar att programmet inte ska kompletteras med tyngre benövningar. Var i benen kände du av överansträngning Raider? Knäna förmodar jag.

I programmet ingår ju också rätt så mycket simning, där benen arbetar som i frisim. Kanske är detta ett sätt att träna upp knäna så att man ska slippa knäskador. Om man inte har tillgång till simhall eller inte orkar besöka simhallen 5 ggr/vecka står det att man ska cykla dubbelt så lång tid. Undrar om det är menat att man ska stärka knäna parallellt med löpningen antingen genom cykling eller simning. Vad tror ni?

Jag tränar inför mönstring. Antar att programmet inte ska kompletteras med tyngre benövningar. Var i benen kände du av överansträngning Raider? Knäna förmodar jag.

I programmet ingår ju också rätt så mycket simning, där benen arbetar som i frisim. Kanske är detta ett sätt att träna upp knäna så att man ska slippa knäskador. Om man inte har tillgång till simhall eller inte orkar besöka simhallen 5 ggr/vecka står det att man ska cykla dubbelt så lång tid. Undrar om det är menat att man ska stärka knäna parallellt med löpningen antingen genom cykling eller simning. Vad tror ni?

Ja... knävecken fick jag ganska rejäla känningar i. Simmar inte 5 ggr i veckan, endast 2 (det finns ju annat i livet än träning). Jo, fysiologerna kan nog mycket väl ha tänkt i den riktningen. Ett tips inför just mönstringen och isokai-maskinen är att köra lite frivändningar och marklyft för att få lite explosivitet om ni vill kamma hem en 9a i styrka. Efter mönstringen övergick jag till det normala igen.

/mina 5

Har ni sprungit dom 5km från myttinge till oxdjupet med 45kg packning på 20min så vet ni vad jag snackar om!

Känns som om jag just hamnade i lä...

Ang. benträning så räcker det väl med att rusha uppför en eller ett par långa backar när man är ute och springer. Borde inte detta ge all den benträning man behöver? Verkar som denna benstyrka är precis sådan man behöver.

5 km pa 20 minuter med 45 kg packning. Det later lite for snabbt, no?

mmm det låter som ena knät säger: plop!!! och sen är man helt sönder

tja det var ju ingen hajk med scouterna vi var på direkt!

att paddla nästan 200km på 48 timmar med kajak det låter kanske också lite för snabbt för dig?

Eller att gå 8 mil på 48 timmar det kan man väl inte göra och samtidigt ha överlevnadsprov så man fick dela på ett paket kex på en vecka, men gud det går ju bara inte.....eller?

Eller att bo 2 veckor i regnstället utan tillgång till tält och med oavbrutet regnade, det kan man väl inte, då fryser man väl??

Eller att bli avslängd från stridsbåt 90 i 40 knop hållandes ryggsäcken mot bröstet, det går bara inte......

Jo det går, om man är av rätta virket vill säga!

AVBRYT!

Pajkastning får ni ägna er åt på annat hål, förslagsvis via PM.

Här inne är det ödmjukhet och hjälpsamhet som gäller.

Slut!, Frågor? - Försent, VERKSTÄLL!

/Fk Satan - BlåGul

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...