Jump to content

Hv och kontrakt?

Recommended Posts

Blir lite fundersam om Hv och det kontrakt jag en gång jag skrev under. Jag skrev nämligen på som IP-soldat= 60 timmar. Under intervjun har intervjuaren och jag kommit överens om att han ska ta kontakt med min blivande kompch, jag är utbildad c kompstab, för att jag ska komma med i IKL stabsgrupp. Så blir det också.

Ingenstans i processen har det nämnts att jag nu bara behöver göra 20 timmar isf 60. Och var tog mitt 60 timmars kontrakt vägen? Ingenstans har det varit sagt nåt om att det längre inte gäller? (Jag har gjort ~160h från februari då jag gjorde intro. Jag fick ut solden på 391 spänn på ett 20 timmars kontrakt) Gäller inte skriftliga avtal i FM?

Blir lite fundersam om Hv och det kontrakt jag en gång jag skrev under. Jag skrev nämligen på som IP-soldat= 60 timmar. Under intervjun har intervjuaren och jag kommit överens om att han ska ta kontakt med min blivande kompch, jag är utbildad c kompstab, för att jag ska komma med i IKL stabsgrupp. Så blir det också.

Ingenstans i processen har det nämnts att jag nu bara behöver göra 20 timmar isf 60. Och var tog mitt 60 timmars kontrakt vägen? Ingenstans har det varit sagt nåt om att det längre inte gäller? (Jag har gjort ~160h från februari då jag gjorde intro. Jag fick ut solden på 391 spänn på ett 20 timmars kontrakt) Gäller inte skriftliga avtal i FM?

Är inte hundra säker men du får ut resetrande pengar i januari då hela årets alla tjänstgöringstimmar räknas ut (minus de 20 timmar som du fått ut). Så har man gjort tidigare iaf. Var tjänstgör du?

Från HKV sida så ska man justera de timmar som man ska tjänstgöra i IKL. detta ska regleras innan året är slut. Men innan beslutet är taget så.....

Är inte hundra säker men du får ut resetrande pengar i januari då hela årets alla tjänstgöringstimmar räknas ut (minus de 20 timmar som du fått ut). Så har man gjort tidigare iaf. Var tjänstgör du?

Från HKV sida så ska man justera de timmar som man ska tjänstgöra i IKL. detta ska regleras innan året är slut. Men innan beslutet är taget så.....

Jo jag är med på att jag får betalt för mina överskjutande timmar. 140/ 6*71 eller vad det nu blir. Där blir det inga problem. Var jag kommer ifrån? Jag har gjort mig mycket lätt identifierbar om man lägger ihop nick+ tjänst :D:rocketl: . Jag är dock inte ute efter att hänga varken min Kompch, som är proffsig eller den trevlige äldre man som intervjuade mig. Utan frågan gäller FMs syn på våra avtal. Jag skrev ju på som IP-soldat= 60h. Var tog det kontraktet vägen? Ingen har sagt upp det med mig, det jag gick med på var att delta i stabsgruppen. Har dessutom, tror jag, hunnit göra mina 60 timmar som "vanlig" IP- soldat innan jag gick med i IKL.

Nästa år är det inget problem, då går IKL också på 60 timmars kontrakt. Åtm. enligt våra befäl.

Jag fick för 60h :)

Självklart är alla kontraktbindande även innom FM

St- och trtp på IKL? Eller IP?

Edited by dalmas

De pengar man skall ha för kontraktstid =summan av dagspeng, betalas ut i januari

Eller december..FM är jultomte :P

Första åren var det jättenoga med skrivning av ettårskontrakt, sedan dess har det inte setts röken av ett kontrakt för vare sig det ena eller andra uberfrivilligheten. Pappersbesparingar av miljöskäl genom omtolkning till tills vidare kontrakt?

Vänta till slutet av januari innan du blir jätteledsen dalmas det kan bli lite ojämt utkastat från kameralenheten ibland.

Edited by Munin

• 2 weeks later...

Självklart är alla kontraktbindande även innom FM

Är det därför vi har kvar alla som inte fyller upp kontrakten??? :/:angry:

Att uppfylla kontraktens timmar brukar inte ju som bekant inte vara helt viktigt.

Kanske är den stora poängen med kontraktet, rent juridiskt, att man i och me signerandet hamnar i försvarets våld om det nu skulle finnas behov av att plikta in hemvärnssoldaterna?

Själv tjänstgör jag i batstab och gjorde förra året 125 timmar.

Mitt kontrakt är på 40 timmar men jag har INTE skrivit något nytt sedan jag gick med i Hv -99.

Däremot har mitt förordnande ändrats ett antal gånger då jag bytt befattning. (Dock utan att jag fått kopia alla gånger.)

I december utbetalades dels ersättning för fullgjort avtal á 40h och dels ett halvt års befattningspeng.

Jag förstår detta som att så fort mitt kontrakt är uppfyllt är timmarna inte intressanta längre...

Jag finns i Östergötland. Finns andra rutiner på andra håll?

/JE

• 2 weeks later...
  • 7 months later...

Jag har en fråga som man säkert har diskuterat tidigare, men jag kan inte hitta svar på den någonstans. Hur långa är Hv:s övningar egentligen, om några har det svårt att fylla sina timmar? Det finns ju mer är 20 timmar redan i ett dygn, eller räknas timmarna på något annat sätt? Man får tydligen ha fler timmar än vad som krävs, men finns det någon gräns eller kan man delta hur mycket som helst?

Hoppas dessa inte var för dumma frågor. :) Jag är ju inte bekant med kontraktssystemet men skulle vilja få en uppfattning om hur det funkar.

Jag har en fråga som man säkert har diskuterat tidigare, men jag kan inte hitta svar på den någonstans. Hur långa är Hv:s övningar egentligen, om några har det svårt att fylla sina timmar? Det finns ju mer är 20 timmar redan i ett dygn, eller räknas timmarna på något annat sätt? Man får tydligen ha fler timmar än vad som krävs, men finns det någon gräns eller kan man delta hur mycket som helst?

Hoppas dessa inte var för dumma frågor. :eeh: Jag är ju inte bekant med kontraktssystemet men skulle vilja få en uppfattning om hur det funkar.

Det är lite olika på olika ställen när det gäller de längre övningarna. Övningar upp till 8 timmar räknas oftast som 8 timmar!

Dygnsövningar eller flerdygnsövningar brukar inte räknas som 24timmar/dygn utan mer i stil med 8 timmar/dygn eftersom man på vissa utbildningsgrupper tycks anse att man inte ska få "betlat" (i timmar) när man vilar tex. Detta trots att man kan ha mörkermoment etc hela natten och det faktum att man har eldpost etc vid tillämpade övningar.

Fler timmar än vad som krävs får man ha! Även här är det lite olika på hur utbildningsgrupperna tänker; En del lägger ut 3 gånger fler timmar /soldat än vad som behövs för kontrakten (för att man skall kunna välja) medan en del är snålare än så...

Jag har aldrig hört talas om nån som fått avslag för att denne gjort för många timmar...

Räknar man enligt ersättningssystemet så omvandlas varje 6h till en dagpenning = 72:- (?). Men hur många verkliga timmar som genererar dessa 6 kan skilja från övning till övning. I synnerhet längre övningar över en hel helg, fre kväll till sön kväll, brukar halta i timantalet.

Tack för svaren. Jag har själv fått vara med i några (oftast icke-militära) evenemang i samarbete med hemvärnsmän medan jag bodde i Sverige, men har naturligtvis inte varit medlem. Även om jag numera är reservist i Finland är det intressant att veta vad som händer inom Hemvärnet och hurdana kontrakter man har där. Då har man någonting att jämföra med, när den frivilliga verksamheten nu får en ny form i Finland.