Jump to content

Stukad fot

Särimner

Recommended Posts

Har lyckats stuka foten för första gången i mitt liv. Givetvis också i sämst tänkbara skede av samma liv - ska göra fystesterna för PHS i början av januari. Hur lång konvalecenstid bör jag räkna med? Kan jag hoppas vara i gång med löpning igen om max tio dagar?

Jag hamnade hos läkare inom 45 minuter från att jag trampade snett, röntgen visade inget brott. Foten lindad och svullnaden har börjat gå ned. Det hela skedde för tre dygn sedan.

Har stukat foten flera gånger, började rätt så tidigt med det och sen har den foten varit försvagad i resten av livet. Hursomhelst, sånt behöver du inte bry dig om.

Använd en stödbinda för foten alternativt linda den med bandage. Bandage ger bäst stöd men är krångligare att få på så den sitter rätt samt att en stödstrumpa går extremt mycket snabbare att få på.

Använd kryckor. Du ska inte gå som om du brutit foten utan sätt ner kryckorna samtidigt som du sätter ner foten. De är ett stöd, inte en ersättning.

Ju mindre du anstränger foten ju fortare läker den.

Personligen tror jag du kan stödja dig på foten igen om den vecka, med vissa förbehåll att foten kommer inte kännas helt frisk. Två veckor om foten ska kännas bra.

Har lyckats stuka fötterna otroligt många gånger men då du inte verkar lida av det så behöver du inte förebyggande tips.

Det absolut bästa sättet att få den att läka fort är att linda den hårt med en binda gjort för detta, inte stödja mycket på den på två dygn och smörja in med voltaren hela tiden. Efter dessa två dygn så kan iaf jag gå normalt på den foten. Dock ska man inte springa förns foten har känts helt bra i en vecka. Allt detta är "doctor recommended"

Har lyckats stuka fötterna otroligt många gånger men då du inte verkar lida av det så behöver du inte förebyggande tips.

Det absolut bästa sättet att få den att läka fort är att linda den hårt med en binda gjort för detta, inte stödja mycket på den på två dygn och smörja in med voltaren hela tiden. Efter dessa två dygn så kan iaf jag gå normalt på den foten. Dock ska man inte springa förns foten har känts helt bra i en vecka. Allt detta är "doctor recommended"

Bra tips men kom ihåg att smärtlindring kan förvärra saken om man inte är försiktig, eftersom smärtan inte känns så mycket så kan man lätt göra saker man inte borde göra.

Bra tips men kom ihåg att smärtlindring kan förvärra saken om man inte är försiktig, eftersom smärtan inte känns så mycket så kan man lätt göra saker man inte borde göra.

Precis. Därför används smärtlindring bara de två första dygnen när man inte ska använda foten överhuvudtaget. Detta för att, tja lindra smärtan :P. Efter dessa två dygn känns foten oftast mycket bättre men man ska fortf ha haft en hel fot utan smärtstillande i en vecka innan man löptränar igen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...