Jump to content

Krav Maga?

Slagbjörn

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar om det är någon här som vet något ställe nära norrköping/söderköping där man kan träna krav maga?

(ev. någon som kan tänka sig att ställa upp som tränare?) :rolleyes:

(I linköping finns det, men det är så hemsktlångt dit.) :blink:

det är då i första hand jag och ett styck tjejkompis som skulle vara intresserade,

men om man hör runt så är intresset ganska stort :)

så om det är ett krav att vara fler än två personer så blir det nog inga större problem :rodna:

tack på förhand 0:)

jo det är sant^^

tack :rodna:

problemet är att det var den sidan jag hittade förut, och den enda träffen var i linköping.. :(

så frågan kvarstår.. någon som vet något närmre altrenativ / någon som är villig att lära två (eller flera) små ungdomar :rolleyes: ?

Fortfarande inte hittat något.. :Malaj:

ingen som har flera tips? 0:)

kanske någon som känner att han / hon är en överdängare på det själv? :lala:

Klubbarna i länken är dom som finns inom IKMF-Sverige. Du får vänta några år, gå instruktörskursen och sen starta en klubb i din stad, så sprids systemet.

• 1 month later...
  • 4 weeks later...

Varför finns det två paralella system med KM i Sverige?

Dels det med starka band till Israel, som är anslutet till IKMF, International Krav Maga Federation www.kravmaga.se

samt det "svenska systemet", som är anslutet till budoförbundet www.kravmagasverige.se

Är det bara Krav Maga Sverige som utbildar mot Polisen medan IKMF mot FM?

Koskela :banghead:

1. Varför finns det två paralella system med KM i Sverige?

2. Är det bara Krav Maga Sverige som utbildar mot Polisen medan IKMF mot FM?

1. För att det alltid kommer att finnas människor som tycker att det är bättre att gå sin egen väg, eftersom man då får mer pengar/berömmelse/cred/inflytande.

2. Nej. Däremot är det bara IKMF som utbildar mot FM.

1. Varför finns det två paralella system med KM i Sverige?

2. Är det bara Krav Maga Sverige som utbildar mot Polisen medan IKMF mot FM?

1. För att det alltid kommer att finnas människor som tycker att det är bättre att gå sin egen väg, eftersom man då får mer pengar/berömmelse/cred/inflytande.

2. Nej. Däremot är det bara IKMF som utbildar mot FM.

Känner du till historien till varför (antar det är den vanliga inom kampsport/självförsar - stora egon), samt hur det idag är organiserat?

Historien är väl ganska lång och invecklad som jag har fått den förklarad för mig. Jake kan säkert svara på en del, finns säkert någon annan som också kommer skriva här. Kanske till och med någon från den nya grenen förärar oss ett besök.

Jag vill dock stämma lite i bäckenet..

Skall diskussionen "IKMF vs. Något annat" tas i denna tråden eller på forumet så skall det skötas snyggt. Ingen pajkastning. De som har åsikter bör tala om deras egen utbildningsståndpunkt så att åsikten går att värderas osv. Representerar man en organisation så talar man om det.

Är bara skit om vi får en diskussion från folk med hidden agendas osv.

Rokare BG

Historien är väl ganska lång och invecklad som jag har fått den förklarad för mig. Jake kan säkert svara på en del, finns säkert någon annan som också kommer skriva här. Kanske till och med någon från den nya grenen förärar oss ett besök.

Jag vill dock stämma lite i bäckenet..

Skall diskussionen "IKMF vs. Något annat" tas i denna tråden eller på forumet så skall det skötas snyggt. Ingen pajkastning. De som har åsikter bör tala om deras egen utbildningsståndpunkt så att åsikten går att värderas osv. Representerar man en organisation så talar man om det.

Är bara skit om vi får en diskussion från folk med hidden agendas osv.

Rokare BG

Håller med Rokare.

Ska ni ha en sådan diskussion med Kampsport vs kampsport, starta en tråd med den titeln och håll er till ämnet samt hoppa över pajkastning.

i denna tråd pratas det Krav Maga.

/Fk Satan - Den Gode Djävulen

BlåGult Underbefäl

OK, för att göra det lite enklare.

Punktvis:

1. Vilka förbund/organisationer finns det och hur är de knutna till varandra?

2. Är det lokalt i Sverige? Vem är då knuten till vem i utlandet?

3. Varför split? Olika filosofi/teknik/synsätt eller är det på det peronliga planet?

4. Vad skiljer de olika samfunden åt idag (teknik/org/ledare/band/etc)?

Som de 2 (extra viktigt?) kära fanjunkarna skrev, gärna faktamässigt. Om personlig kommentar finnes ta gärna med den, men var tydlig när.

Tackar den personen som behagar ett svar!

3. Varför split? Olika filosofi/teknik/synsätt eller är det på det peronliga planet?

Jag tänker inte gå inte djupare i detta ämne, av just de anledningar som Rokare och Fk Satan tar upp. Jag vill inte bidra till pajkastning mellan olika grenar av KM, men jag svarar gärna på frågor som rör systemet i stort.

Generellt kan man säga att de förgreningar av Krav Maga som finns i Sverige idag båda erbjuder bra till mycket bra självförsvarsträning, men ser lite olika på olika saker.

OK, för att göra det lite enklare.

Punktvis:

Som de 2 (extra viktigt?) kära fanjunkarna skrev, gärna faktamässigt. Om personlig kommentar finnes ta gärna med den, men var tydlig när.

Tackar den personen som behagar ett svar!

1. Det finns 3 förbund i Sverige av 42st totalt i Europa: Krav Maga Sverige, IKMF och KAMI. Det är inte direkt knutna till varandra.

2. Alla tre förbund har kontakter utomlands. Två av dem ägs dessutom av individer utomlands. Ett av dem har också ett lokalt förbund som styrs i all väsentlighet utifrån.

3. Alla tre förbund har olika synsätt på självförsvar, ekonomi, tekniker, demokrati, realism i träningen och vad jag förstått finns en del personliga aspekter med i saken, vilket inte är helt ovanligt när det berör pengar och olika målsättningar med träningen. Förbunden har helt enkelt olika målsättningar.

4. Alla fyra alternativ skiljer sig. Många likheter finns i teknik och principer, men också många skillnader. De största skillnaderna i det elever ser är taktiken, stresshantering, antal och komplexitet i tekniker. Andra aspekter som skiljer sig är att för något (eller flera) förbund ligger också konflikthantering och mental förberedelse. Vissa org. har teknikfokusering emedan andra har lösningsfokusering.

Det går att utveckla samliga punkter ovan. Dock leder det troligen till en del pajkastning, varför jag istället vill hänvisa intresserade till tidigare diskussioner på http://www.kampsport.se/forum/forumdisplay.php?f=24. Där finns en del trådar under senaste åren som berör två av förbunden.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...