dazzzero Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Har funderingar på hur nogrant folk äter. Jag själv försöker följa ideén med GI. Men så blir det att man äter en kebabrulle på en vardag följt av godis och får nästan ångest. Så hur gör ni???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Jag äter mig mätt på nyttig mat som innehåller bra balans mellan kolhydrater och protein(Ris, kyckling, fisk, bönor, linser. Äter sen mellanmål som keso el frukt, nötter etc om jag blir hungrig mellan måltider. Balanserar bara mina måltiders energi inehåll genom att springa några gånger i veckan. Så jag räknar inte cal/kjoul eller något. Blir tyvärr mest billig mat numera så ibland får jag kompromissa och lägga till något kostillskott till träning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Om du inte tränar på extremnivå så borde det räcka att äta allsidigt och tillräckligt mycket för att kompensera det du förlorar under träningen. Jag har nog aldrig sett personer äta så mycket skräpmat (pizza, chips, godis etc.) som när jag tränade med orienterare. Inget illa om dem eller att peka ut dem som spciella, men det funkade då och funkar säkert fortfarande. Går du ner i vikt (och inte vill det) när du tränar behöver du stoppa i dig mer saker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psk-jevel Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Jag räknar inte på hur många gram protein eller hur mycket energi jag stoppar i mig varje dag, jag försöker äta med sunt förnuft. Har bytt ut produkter jag använd tidigare mot nyttigare alternativ, så nu äter jag tex fullkornspasta och ris, korngryn, har sojamjöl i gröten osv. Tar en powerbar efter varje träningspass för att det känns bra, den faktiska effekten vet jag inget om. Tallriksmodellen är ju en klassisker som funkat för många, så varför inte för mig? Tränar man väldigt mycket kan man ju anpassa den med lite mindre grönsaker och mer kött/proteiner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Blir mycket pasta och ris, sallader, tonfisk, kyckling, inte så hemskt mycket rött kött.. Proteindrinkar 1-2ggr/dag + kreatin. Så lite socker som möjligt i dryck/mat. Koffein i kilovis ;) EDIT: Får bara lite dåligt samvete om jag äter lite chips eller tar en pizza. Men försöker att gå upp i vikt, så intalar mig själv att jag måste äta mer.. Men det är fan inte lätt att övertyga hjärnan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 1 dygnsportion, 4500 kcal: 1 frukostblandning + kex, kaffe annat 1 lunch, helst kyckling eller pasta + energidrycker kex, makrill m.m 1 middag, vadsomhelst bara inte fisk. Stoppar man i sig det bör man nog klara sig relativt bra, om man ska tro försvarets beräkningar. Att skiten sedan kostar 380 kr/dygn för en vanlig dödlig i affär är en annan femma. Dock har man fått tag i det för 100kr/dygn nyligen.....:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
89:an Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 1. Stor tallrik gröt på morgonen, gärna några mackor och några ägg om man hinner med. kosttillskott. 2. Extra mycket skollunch, mjölk. 3. Mellanmål. 1 frukt, 4 mackor + lite annat man hittar. 4. Middag. Mycket grönsker, pasta/ris, kött (kyckling, köttfärs.....) 6. Mellanmål. 4 mackor, 2 frukter, mjölk. 7. Mellanmål. 1-2 mackor, 2-3 frukter. Ungefär som jag äter varje dag. Brukar sluta äta 2-3 timmar innan löpningen för att inte få håll. Det enda kosttillskottet jag använder är "mivitotal", någon gul lösningen i en flaska, massor med vitaminer....verkar bra i alla fall. Egentligen försöker jag äta emot GI - försöker desperat gå upp i vikt, har gått upp 4 kg sedan september, 54 kg nu!! Har förövrigt slutat att dricka läsk, äta chips, popcorn...ja allt onyttigt man åt förut. Har bara märkt positiva effekter med detta! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.