SGM Posted November 19, 2006 Report Share Posted November 19, 2006 Tjena, tänkte höra vad som gäller angående tjänst som skyttesoldat i Kosovo. Har kikat runt på forumet och är medveten om att chanserna att komma med beror på GU, betyg, söktryck, civila meriter, m.m. Nu till min fråga: Är det någon på forumet som har fått tjänstgöra som skyttesold. men gjort GU på ett förband som inte är mek/amf/kav? Har själv sökt till KS16 och en av befattningarna som skyttesold. Gjorde GU som KB på Art. radar och muckade med 10-9-8. Vet att det beror på många omständigheter om man kommer med, men som sagt, någon annan som lyckats "konvertera" till skytte? / SGM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LvDemo Posted November 19, 2006 Report Share Posted November 19, 2006 Ja det är många som har gjort det, själv är jag antagen till KS15 som skyttesold och gjorde lumpen som KB på LvBat i Boden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Corlim Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 (edited) Gjorde vpl som KB Nskyplut på Helikopterflottiljen och åker nu som skyttesold. Dock är det ett av mina befäl från lumpen som är C på min pluton... Har dock en kompis med X-9-9 KB Ledning Ing 2 som inte kom med. Antar att det beror lite på vad rekryterande Plutonchef värderar *Edit: Tillägg Edited November 20, 2006 by Corlim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 Jag har gjort GU på Berga ÖS som PB Basförsvar... Lyckades "konvertera" till Mek i Kosovo utan att ha kontakter. Dock tog det ca 8 år och ungefär 12-13 ansökningar... hehe Men trägen vinner säger jag! /Förfadern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGM Posted November 20, 2006 Author Report Share Posted November 20, 2006 Ok, känns ju bra att veta att det åtminstonde inte är omöjligt. Självklart så finns det ju många andra intressanta befattningar att söka, men skytte är ju speciellt... Nåja, man får väl hoppas på att komma med på KS16 överhuvudtaget. Verkar vara hård konkurrens om platserna i US enligt tongångarna på forumet. Well, tack för svaren grabbar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EXXON Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 När jag sökte min första Bat var jag skytteslusk i botten men sökte som sisuförare och kom in. Har varit sisuförare i 4 bataljanes nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 När jag sökte min första Bat var jag skytteslusk i botten men sökte som sisuförare och kom in.Har varit sisuförare i 4 bataljanes nu. Hallå sillstryparn! För det är väl du som tog hand om oss pinkys på Muppen i Gracca på ks07? Allt väl med dig i så fall? /2321 Eklöv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Korpral Sundström Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 (edited) Lykades konvertera från flygvapnet till ING i och med EN04, dock bara ett beredskapsförband än så länge. Men det är ju ett steg i rätt riktning Edited December 4, 2006 by Korpral Sundström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 SGM: du har väl använt någon av befälen som referens.. inte funderat på att söka ISAF istället, det är ju vårt regemente som sätter upp FS14 // T DB09, DB14, FS06 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGM Posted December 5, 2006 Author Report Share Posted December 5, 2006 SGM: du har väl använt någon av befälen som referens.. inte funderat på att söka ISAF istället, det är ju vårt regemente som sätter upp FS14// T DB09, DB14, FS06 Ja, jag har ett rekommendationsbrev från min fd. kapten som är inskickat. Ja, jag funderade på att söka ISAF, men då detta (förhoppningsvis) blir min första mission så kändes Kosovo som ett lämpligare alternativ. Men det är klart, jag borde ha sökt ISAF också... Jag ångrar mig lite där. /SGM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Ja, jag har ett rekommendationsbrev från min fd. kapten som är inskickat. Ja, jag funderade på att söka ISAF, men då detta (förhoppningsvis) blir min första mission så kändes Kosovo som ett lämpligare alternativ. Men det är klart, jag borde ha sökt ISAF också... Jag ångrar mig lite där. /SGM Det ordnar sig säkerligen Om inte annat så är det bara att hålla utkik på eventuella vakanser som uppstår när Artreg sätter upp.. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EXXON Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 När jag sökte min första Bat var jag skytteslusk i botten men sökte som sisuförare och kom in. Har varit sisuförare i 4 bataljanes nu. Hallå sillstryparn! För det är väl du som tog hand om oss pinkys på Muppen i Gracca på ks07? Allt väl med dig i så fall? /2321 Eklöv Hallå oakleaf Long time no see. Den kvällen vi hade pinkyceremoni på muppen var nog en av mina roligaste stunder under hela 07an. Hur är livet annars?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 EXXON: Du har PM! /Oakleaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts