Jump to content

Skyttesoldat KS

Recommended Posts

Tjena, tänkte höra vad som gäller angående tjänst som skyttesoldat i Kosovo. Har kikat runt på forumet och är medveten om att chanserna att komma med beror på GU, betyg, söktryck, civila meriter, m.m.

Nu till min fråga: Är det någon på forumet som har fått tjänstgöra som skyttesold. men gjort GU på ett förband som inte är mek/amf/kav?

Har själv sökt till KS16 och en av befattningarna som skyttesold. Gjorde GU som KB på Art. radar och muckade med 10-9-8. Vet att det beror på många omständigheter om man kommer med, men som sagt, någon annan som lyckats "konvertera" till skytte? :blink:

/ SGM

Gjorde vpl som KB Nskyplut på Helikopterflottiljen och åker nu som skyttesold. Dock är det ett av mina befäl från lumpen som är C på min pluton...

Har dock en kompis med X-9-9 KB Ledning Ing 2 som inte kom med. Antar att det beror lite på vad rekryterande Plutonchef värderar :D

*Edit: Tillägg

Edited by Corlim

Ok, känns ju bra att veta att det åtminstonde inte är omöjligt. Självklart så finns det ju många andra intressanta befattningar att söka, men skytte är ju speciellt... :D

Nåja, man får väl hoppas på att komma med på KS16 överhuvudtaget. Verkar vara hård konkurrens om platserna i US enligt tongångarna på forumet.

Well, tack för svaren grabbar!

När jag sökte min första Bat var jag skytteslusk i botten men sökte som sisuförare och kom in.

Har varit sisuförare i 4 bataljanes nu.

Hallå sillstryparn!

För det är väl du som tog hand om oss pinkys på Muppen i Gracca på ks07?

Allt väl med dig i så fall?

/2321 Eklöv

SGM: du har väl använt någon av befälen som referens.. inte funderat på att söka ISAF istället, det är ju vårt regemente som sätter upp FS14

//

T

DB09, DB14, FS06

Ja, jag har ett rekommendationsbrev från min fd. kapten som är inskickat.

Ja, jag funderade på att söka ISAF, men då detta (förhoppningsvis) blir min första mission så kändes Kosovo som ett lämpligare alternativ. Men det är klart, jag borde ha sökt ISAF också... Jag ångrar mig lite där. :bash:

/SGM

Ja, jag har ett rekommendationsbrev från min fd. kapten som är inskickat.

Ja, jag funderade på att söka ISAF, men då detta (förhoppningsvis) blir min första mission så kändes Kosovo som ett lämpligare alternativ. Men det är klart, jag borde ha sökt ISAF också... Jag ångrar mig lite där. :bash:

/SGM

Det ordnar sig säkerligen :) Om inte annat så är det bara att hålla utkik på eventuella vakanser som uppstår när Artreg sätter upp.. Lycka till!

När jag sökte min första Bat var jag skytteslusk i botten men sökte som sisuförare och kom in.

Har varit sisuförare i 4 bataljanes nu.

Hallå sillstryparn!

För det är väl du som tog hand om oss pinkys på Muppen i Gracca på ks07?

Allt väl med dig i så fall?

/2321 Eklöv

Hallå oakleaf

Long time no see. Den kvällen vi hade pinkyceremoni på muppen var nog en av mina roligaste

stunder under hela 07an. Hur är livet annars??